Udskriv

Fyn - Sådan set.

af Lars Lindhard.

"Fyn - sådan set" blev lavet af DSB i 1966, muligvis i anledning af den fynske banes 100-års jubilæum i 1965.

Filmen er genudsendt på video og DVD af Jernbanemuseet. Filmen har også i mange år kunnet ses fra førerrummet af My 1112 opstillet i museet.

Filmen skildrer en togtur fra Nyborg til Lillebæltsbroen set fra førerpladsen i et lokomotiv og viser de vigtigste stationer undervejs, ligesom toget møder de mange tog- og vogntyper, der fandtes dengang. Enkelte af klippene viser landskabet langs banen.

Der er ingen damplokomotiver repræsenteret. Dels skildrer filmen det (dengang) moderne DSB, dels var damplokomotiverne ved at være væk, så der i tjenestekøreplanen kun var et enkelt damptrukket tog i hver retning.

Der er ingen kommentarer eller musik, kun en svag motorlyd og fløjten, ligesom der ikke er tekniske angivelser eller datering, bortset fra "1966".

Filmen blev optaget fra en særlig fotovogn, en DB Gerätewagen Han 5017, som tidligere var en "Flakwagen" udstyret med luftværnskanoner til beskyttelse mod flyangreb.

 fotovognenx

DB Han 7017 i Nyborg maj 1964. Vognen skubbes af en Frichs-MY (1201 eller 1202). Den sidste vogn er litra AC. Foto DSB

 fotovogn2x

Fotovognen i Odense maj 1964 foran en Mx. Foto Hans Gerner Christiansen.

Filmen er ikke optaget på en gang, men består af 37 klip, som stammer fra mange forskellige ture.

Filmen er optaget i dagene 20. - 28. maj 1964, og der blev udsendt en særtogsanmeldelse med køreplan.

IMG 2286 

Side 1. Klikbart billede

 IMG 2287

Side 2. Klikbart billede.

 Denne køreplan blev ikke fulgt alle dage, idet fototurene i køreplanen er lagt om formiddagen, medens en del af fimklippene er optaget om eftermiddagen uden for de angivne køretider.

Herunder følger omtalen af de 37 klip i filmen. Set med nutidens øjne er der tale om et nostalgisk tilbageblik til en tid, hvor materiellet måske var mere varieret end i dag, og før eldriften udspændte sine ledninger over alle spor. Til sammenligning har jeg derfor i et vist omfang medtaget billeder, som viser de samme steder i dag.

                                                                Indholdsfortegnelse 

Klip 1 og 2 image1q Færgen på vej ind i lejet i Nyborg
Klip 3 image3q Nyborg station
Klip 4 image7q Borgeskov
Klip 5  klip5q  Marker
Klip 6  image9q  Hjulby
Klip 7  klip7q  Marker
Klip 8  image11q  Ullerslev
Klip 9  klip9q  Marker
Klip 10  image10q  Langeskov
Klip 11  image12q  Marslev
Klip 12  image14q  Fri Bane
Klip 13  klip13q  Indkørsel til Odense
Klip 14  klip14q  Huse i Odense
Klip 15  image15q  Odense Banegård
Klip 16  image17q  Odense banegård
Klip 17  klip17q  Toget afgår fra Odense
Klip 18  image16q  Udkørsel fra Odense
Klip 19  klip19q  Udkørsel fra Odense
Klip 20  image21q  Elmelund
Klip 21  image22q  Ravnebjerg før Holmstrup
Klip 22  klip22q  Marker
Klip 23  image20q  Holmstrup
Klip 24  image23q  Render
Klip 25  image25q  Tommerup
Klip 26  klip26q  Marker
Klip 27  image26q  Årup (Søndergårds Skov)
Klip 28  image27q  Årup (Søndergårds Skov)
Klip 29  image28q  Ejby
Klip 30  image29q  Kavslunde
Klip 31 klip31q   Marker
Klip 32  klip32q  Kavslunde
Klip 33  image30q  Indkørsel til Middelfart
Klip 34  image31q  Middelfart station
Klip 35  image32q  Udkørsel fra Middelfart
Klip 36  klip36q  Udsigt fra Lillebætsbroen
Klip 37  image33q  Lillebæltsbroen
     
 2012  2012q  Moderne tog
  Signalplacering Nyborg - Odense 1963  
  Signalplacering Odense -Tommerup 1963  
  Signalplacering Tommerup - Middelfart 1963  

 Tjenestekøreplan for strækning 22 Frederica-Korsør 1963/64. 

 

11.02.2017