Udskriv

Transportkasser til togstammer

Af Klaus Mannheimer

videobillede

Jeg deltager ofte i modultræf med min klub og har mange tog med til kørsel.

gammelkasse 

I begyndelsen var de pakket ned i nogle transportkasser, men det tog meget lang tid at stille de forskellige togstammer op og tage dem ned igen, og der kunne nemt ske uheld.

Jeg besluttede mig derfor for at lave et system, som gjorde det sikkert at transportere togstammerne og nemt at sætte dem på anlægget.

Efter flere forskellige forsøg og prototyper har jeg nu fundet denne løsning, som jeg har benyttet med stor succes.

rendefoto 

Jeg har indkøbt nogle kabelbakker/kabelrender i det lokale BauHaus. Kabelrenderne består af en U-formet plastrende 40 x 40 mm, 40 bred 40 høj med et aftageligt låg.

Kanalerne skal købes med det rigtige lukkesystem. Kabelrenden må ikke kunne åbnes ved tryk på låget indefra. Mange typer springer op selv ved et let tryk.

alustriber

Enden af kabelrenden med alu-strimlerne og kunststofstrimlen i midten. Bemærk hakket i kunststofstrimlen. 

Inde i kabelrenden påklæbes to aluminiumsstrimler direkte på bunden med en afstand fra midten på 2-3 mm, så der er et isoleret stykke imellem dem. Som styr påklæbes et 7x1 mm kunststofstykke midt i kabelrenden, lige på det nævnte isolerede stykke mellem aluminiumsstrimlerne.

Jeg anvender aluminium som kontaktbånd i stedet for kobber, hovedsageligt på grund af bredden og risikoen for at kobberbanerne irrer.

Aluminiumsbåndet er den dyreste del. I byggemarkedet kan man købe aluminiumsbånd til isolering af varmerør. Dette har imidlertid ingen papirbeskyttelse på klæbesiden, får kraftige folder ved afrulning og er vanskeligt at skære til i den rigtige bredde. Hos Conrad har jeg købt aluminiumsbånd til afskærmning, det er bedre, men desværre til en ret høj pris.

Kunststofstrimlen i midten må ikke være smallere end 6,5 mm, ellers kan lange bogievogne ved høj hastighed bøje sig i en slangelinje og hoppe ud af føringen. 7 mm er det optimale. Højde ikke over 1 mm, ellers sidder små lokomotiver som f.eks. en rangertraktor eller en Køf fast.

togikasse

 Transportkasse med dockingmodulet i forgrunden.

Mit rullende materiel kører ikke på de normale hjulflader inde i kabelrenden. Her kører de på sporkransen, som har kontakt til aluminiumsbanerne og styres af kunststofstrimlen i midten. Kontaktsikkerheden er god nok, der skal måske skubbes lidt engang imellem, det kan jeg leve med.

På indersiden af låget påklæbes en skumgummistrimmel, som kan fastholde toget i kabelrenden, når låget er sat på.  Det er helt problemløst at fastholde persontog, hvor alle vogne har samme højde. Skumgummien skal bare give et let tryk på toget.

Jeg køber pakningsskumgummi hos et skumgummifirma. Materialet i låget skal være meget blødt, ellers kan det mase nogle af vognene. Alt, hvad du ikke kan trykke sammen mellem to fingre uden at bruge kræfter, er for hårdt.

Pas på med højden på skumgummistrimlen. Den skal tilpasses det tilhørende tog. Begynd med den minimale højde (toget holdes ikke fast) og find så den korrekte højde (toget kan akkurat ikke rulle).

Skumgummistrimlens højde afhænger af toget. Ved normale, lange personvogne skal den være 12 mm. Bredden afhænger af kabelrendens bredde, men den bør ikke være smallere end 1 cm, ellers kan skumgummistrimlen vippe og vælte vognene, når låget sættes på.

Det tager godt en time at lave en kabelrende, værre er det ikke.

I øjeblikket eksperimenterer jeg med formen på skumgummistrimlerne. Med en trekantform kan jeg bedre fastholde lave vogne. Jeg har også overvejet at bruge brede og høje skumgummiprofiler og så skære ud ”i facon” til toget.

Metoden betyder, at hvert låg er ”skræddersyet” til en bestemt vognstamme. Husk derfor altid at bruge det rigtige låg til det aktuelle tog, elles er der enten ingen eller for kraftig fastholdelse.

Skriv på låget, hvilket tog låget hører til, så fatale fejl kan undgås. Det rigtige låg skal bruges til det rigtige tog, ellers risikerer man, at toget ikke holdes fast og falder ud, når der åbnes. For et par år siden faldt mit VT 11.5 dobbeltsæt ud af en kanal, fordi jeg havde brugt et forkert låg. Det skete selvfølgelig på en udstilling, hvor publikum stod og kiggede. Togsættet røg på gulvet og blev til et 1000-briks puslespil, men heldigvis var intet brækket, så det kunne samles igen. Jeg må have en skytsengel.

Åbning og lukning af transportkasserne er det ømme punkt. Der må ikke rystes.

Man skal øve sig lidt på at tage låget af og sætte det på. Tryk kabelrenden lidt sammen i den ene ende, træk låget lodret op og pas på, at det slipper i begge sider samtidigt. Hold fast i den anden ende, så den ikke springer ned i renden.

Det samme gælder, når der lukkes. Man må ikke sætte låget på den ene side først og så trække det ned over den anden side, så vælter toget. 

Brug

Jeg har bygget mig et "docking-modul", som anbringes på modulanlægget nærmest som et færgeleje.

Det normale forløb på udstillinger er følgende: Et passende sted på anlægget opsættes mit docking-modul. Jeg ”docker” kabelrenden, tager dækslet af, og kollegaen ved computeren kører toget ud på det forudbestemte opstillingsspor, der styres med Traincontroller og Selectrix. Så let er det.

Kabelrenden er forsynet med en besatmelder; hvis flere tog eller lokomotiver sættes i kabelrenden, kan jeg via en ekstern tast stopmelde det tog, der netop kører ind.

Kabelrenderne kan dockes fra begge sider. Normalt kører togene forlæns ind på anlægget og via en vendesløjfe på opstillingsbanegården kører det også fremad tilbage i kabelrenden.

dockingmodul3

Mit dockingmodul er forsynet med to spor, som ender i en sporpåsætter i et åbent område med en plade, som transportkasserne kan sættes på.

dockingmodul1

Docking sker ved at skubbe transportkassen ind mellem de to styrelister og centrere med den tap, der sidder på modulet. 

bqr7nn9oh2ovh40gn

Den passer til et hak i kunststofstrimlen i transportkassen, så centrering er på plads.  Der etableres elektrisk kontakt mellem skinner og aluminiumsbanerne gennem to bronzefjedre, en i hver side, og toget kan køre ind på anlægget.

styring1

Transportkasen er "i hak" med tappen og modulet og strømmen er sluttet.

Dockningen er stort set idiotsikker. Skub renden ind, kontrollér at den sidder nøjagtigt midt for, og kør ud på anlægget.

20 tog kan på en halv time pakkes ud, køres ind og være opstillet på opstillingsbanegården. Nedpakning sker lige så hurtigt.

Min transporter vejer fuldt læsset 15-20 kg og kan altså bæres rundt.

transportsystemet

 Mit transportudstyr, øverst og nederst 4 stk. på hver 2 meter, i midten 2x 4 stk. på 1,5 meter. 

Længder over 2 meter er upraktiske, for så kan man ikke selv åbne døre, fordi kabelrenderne så stikker længere frem end mine arme.

Jeg ville dog gerne have længere kasser, så jeg ikke behøvede at dele og samle de lange togstammer, så jeg har lavet et par kasser, som er 2,6 meter lange, så jeg kan have mine ICE III (2,4m) og TGV (2,52m), uden at de skal skilles ad.

Jeg har simpelthen forlænget en kanal ved at lime den sammen med et tilpasset stykke ekstra kanal.

Det virker derimod ikke at forlænge låget. Det er alt for ustabilt. Jeg har derfor to låg på henholdsvis 2 meter og 60 cm, som jeg sætter på hver for sig. Men de lange kasser er uhåndterlige at flytte ret langt.

Se det hele i funktion på videoen her.