Udskriv

 

”En Retur” med DSB litra MR/MRD

Bennys version!

af Benny Søhave Sørensen.

Mr færdig 3x

 klikbart billede

Egentlig startede det med, at jeg overvejede at købe Fleischmanns Litra MQ Desiro i skala N, men fandt ud af at jeg meget hellere ville have et MR tog og, hvorfor havde jeg ikke allerede et?

Jeg holder jo af at bygge mine egne tog, har kørt meget med MR tog i fuld størrelse gennem min opvækst og mangler et rigtigt regionaltog fra epoke IV I min samling. Der var ingen undskyldning for ikke at bygge et MR tog.

Men jeg ville ikke bare have et MR tog. Det skulle være et fedt MR tog med alle detaljerne i orden og en lyd dekoder med ægte MR lyd, så jeg kan få mest muligt morskab ud af at køre med det!

1087x

I Januar 2015 gik jeg i gang med en brugt Fleischmanns BR 628 og togdillens MR/MRD karosserier.

Jeg fandt ud af at karosserierne ikke rigtig passede på undervognen, og at der manglede en del detaljer, som jeg måtte udbedre.

1) Den er for snæver til at passe til undervognen fra Fleischmann. Både overdel og undervogn måtte undergå en mængde ændringer for at kunne acceptere hinanden.

2) Lygterne sad for langt fra hinanden, dem blev jeg nødt til at spartle ud med modeling putty, og bore nogle nye der sad tættere. 

3) Tagkant manglede totalt.

4) Udstødning manglede.

Derudover var der en række dele, som jeg selv ville være nødt til at fremstille: Sneploven, som MR togsættene havde i alle år (bortset fra de allerførste driftsår), samtlige motor detaljer på undervognen, dem på BR 628'eren så anderledes ud og kunne derfor ikke genbruges. Samtlige vinduer i MR toget ville også skulle laves i tyk gennemsigtig plast Jeg synes heller ikke at pufferne fra BR 628 kan genbruges på MR toget, så jeg måtte også lave nogle nye puffer til den.

Tagkant:

MR-tegning 1

Den manglende tagkant (1) klarede jeg med en dremel og en manuel fil, først markerede jeg den med en spids blyant (2) da jeg var tilfreds med blyants stregen begyndte jeg at markere med en fin lille trekantet hobbyfil, først gnaver jeg lidt med den punktvis for at få en bane til filen, når det er gjort, kan jeg trække længere baner, så gjorde jeg den en anelse dybere med en dremel (3) og rensede den til sidst igen med den trekantede fil. Til jeg var tilfreds, kanten skal kun gå ca. 0.3 -0.4 mm ind.

1081x

 klikbart billede 

Pas på filen stikker let af, og den kan risikere at ødelægge andre detaljer, tag kun lidt af gangen og hav lidt tålmodighed.

Udstødningskanaler og pufferplanker:

 

På billedet ser vi, foruden de nyindridsede tagkanter, mine 3D printede udstødningskanaler. For nemheds skyld valgte jeg at lave alle ekstra detaljer i 3D printet plastic, mit 3D printede tilbehør er i dag tilgængeligt for andre gennem Shapeways.

3d Print puffer og udstødning

Her ses 3D tegningerne af udstødningskanaler og puffeplanker

Håndgreb:

1107x

 klikbart billede

Håndtagene er lavet ud af stift 0.2 mm tråd, jeg har et lille trick til at lave dem, som jeg viser her, en anden ting som er værd at bemærke, er at jeg igen har lagt et lille 3D print ind i form af nye puffeplanker og puffer, hvis man kigger godt efter kan man også se en farve forskel, hvor jeg har spartlet de forkert placerede lygter ud samt se, at jeg har haft et lille uheld, da jeg har boret de to huller ved taglygten forkert, dem borer jeg igen ud senere.

Om at lave håndgreb:

Tang og tape

Tricket med at fabrikere helt identiske håndgreb til modeltog uden at blive sindssyg i processen er meget simpel. Man skal bruge en tang og noget tape. En ”needle nose” eller spids tang, jeg foretrækker en tang uden riller i næbet.

Find din skydelære eller et bukket håndgreb, du gerne vil kopiere, og før det op langs spids tangen til tangens næb er lige så bredt som afstanden på håndtagets inderside.

Sæt et stykke tape lige op ad, eventuelt to stykker tape lige over hinanden.

Du kan nu lægge et stykke tråd du ønsker at bøje op mod tapen og kan derved relativt let bøje identiske håndgreb,

Pas på at du ikke stikker dig på tråden! Bøj eventuelt tråden mod et stykke hårdt træ.

Baneryddere:

 Med banerydderex

Kun i MR togenes tidligste år kørte de uden banerydder (sneplov) og håndgreb, så med håndgreb på plads er turen nu kommet til banerydderen. Her vil jeg anbefale, at man køber Kato reservedele og bruger banerydderen til Kato MY'eren med reservedelsnummeret K2880-15 

Jeg praktiserer ikke altid som jeg prædiker, jeg har i stedet brugt den splittede banerydder til Katos Strabag-MY'ere, som jeg har spartlet på midten, fordi jeg havde nogle liggende fra et par Strabag-My'ere, som jeg havde malet maroon rød og givet ”skørt” på i stedet, men det er en anden historie.

 

ikke tosset 

Det begynder at tage form.

Vinduer:

 IMG 2066x

 klikbart billede

Vi kan lige teste vinduerne, før vi giver den det sidste tynde lag grunding og begynder at male karosserierne, enkelte steder skal vindueshullerne slibes for at vinduerne kan passe ind.

Selve glasvinduerne er også 3D printede i klar plast, rammerne er malet i hånden og det hele er forseglet med blank klar lak, desværre har jeg ikke nogen smarte tricks til at male rammerne ud over, at man skal bruge en meget tynd pensel, nogle vatpinde til at viske ud og en masse tålmodighed.

3d Print vinduer

Et billede af 3D filerne til vinduerne og lygterne, som er de små runde ting i bunden. 3D printet glas er ikke flot og klart lige når man får det, så det er en god ide at slibe bagsiden med korn 250 og derefter korn 1000, når den er helt glat og mat på bagsiden sprøjter man begge sider med blank klar lak på spray fra byggemarkedet, man sliber så lidt som muligt på forsiden for ikke at ødelægge lister, sprosser, vinduesvisker og andre detaljer.

vinduer

I forlængelse af snakken om vinduer, tillader mig lige at være lidt ukronologisk og springe til et billede lidt længere fremme i byggeriet. På dette kan man se et lille optisk trick med vinduer. De tykke vognsider er urealistiske, men hvis man sørger for at glasset, man bruger er lige så tykt, bøjer det lyset så materialet ser tyndere ud, som ved et virkeligt tog. Hvis du holder hånden over den side af billedet, hvor der endnu ikke er monteret ruder, kan du ikke se, hvor tyk vognsiderne er ud fra de to vinduer med glas.

Maling:

Side malet

Tilbage til fortiden, hvor vognen er blevet grundet og derefter malet med Ral 3003 (DSB designrød)

IMG 2161x

Alt undtagen tag afdækkes og taget spraymales, Jeg synes ikke at tagets farve på fotografier ligner nogen farve fra designmanualen, så jeg blandede selv en farve ud af vallejo air's ”german grey” airbrush maling og en meget lille smule vallejo air sølvfarvet samt lidt sort for at få den rigtige tagfarve, glans og dybde. Underdelen af karosseriet skal bare være sort.

IMG 2170x

 klikbart billede 

Her er MR toget så færdigmalet. Jeg har lige givet det en omgang halvblank klar lak, det er testmonteret på undervognen, hvilket leder os til næste kapitel:

Kort om montering:

Jeg ved ikke, om der er sket ændringer på støbningen af karosserierne siden sidst, men for mig kunne karosseriet ikke passe uden en mængde intensiv dremel arbejde på begge sider af undervognen til holderne, der holdt indretningen fast på undervognen nærmest var tyndslidte. Jeg var også nødt til at slibe på indersiden af overdelen (før den blev malet heldigvis), da væggen i den ene side var en anelse tykkere end i den anden. Kontakt fladerne af metal, som modtager strømmen fra bogierne sad også for langt ude, dem pressede jeg forsigtigt ind med en varm indstillelig loddekolbe. Hvis jeg skal gøre det igen, vil jeg enten 3D printe et helt karosseri eller vælge en tomytec eller anden Japansk undervogn, da disse i forvejen er ret smalle, eventuelt begge dele.

Kobling:

Kobling nærbillede

MR togsættene har en gang i mellem slæbt en postvogn eller været sammenkoblet med et andet MR togsæt. Det skal min også kunne gøre, men de originale koblingsholdere, som sidder på bogierne sidder i vejen for både karosseri og baneryddere og er alt for lange, så de blev skåret af. Der er heller ikke plads til en hel af de Peho Kortkoblingskulisser Nr. 005, som jeg sædvanligvis bruger, men dog nok plads, hvis jeg bare tager selve monteringsstikket til en Peho-kkk Nr005 og skruer den direkte fast med en lille skrue, så den kan drejes når toget kører ind i en krumning. For at holde den lige ved sammenkobling, satte jeg et stykke stift 0.2mm tråd i spændt bag den, det virkede ganske udmærkede, man kan forbedre det ved at file en lille glat overflade bag på.

Detaljer på undervogn:

3d print undervogn

3D tegninger af motorrum og forskellige tanke og gitre set fra begge sider lavet ud fra egne observationer på en MR/MRD. Foruden at se korrekt ud har denne kasse også en anden funktion, den skal skjule højtaleren til lyddekoderen og forhåbentligt give lidt akustik.

IMG 2224x

IMG 2223x

8 Ohm højtaler fra Kina.

Litrering:

Litreringerx

 klikbart billede

Jeg tegnede litreringerne og fik dem printet hos Skilteskoven, der blev ikke brugt de eksisterende litreringer, der er i handelen, fordi jeg gerne ville have vægttavler, gule advarselsmærker, og løftepunkts angivelser med: Læg godt mærke til, hvor påskrifter er i virkeligheden. DSB bogstaverne er kun på den ene side og altid ved det førerhus, der vender mod venstre, når man betragter toget. Brug godt med Micro sol til at glatte DSB teksten ud, så den lægger sig godt nede i rillerne. Vent ca. en dag, så de tørrer godt og forsegl dem med klar lak.

Et godt tip! Nogen former for klar lak kan misfarve litreringer og få det gennemsigtige decal papir til at få hvidlige pletter. For at undgå det, pensler jeg dem let med Vallejo klar lak, før de får sprøjtmalet klar lak. Vallejo klar lak har aldrig misfarvet en litrering. Jeg bruger altid halvblank til persontog og lokomotiver, men satin/mat til godsvogne og sommetider satin /mat til tag og undervogn ved persontog.

Til allersidst når det hele er forseglet og beskyttet, limer jeg vinduer ind, jeg bruger krystal klar lim fra Glue 'N' Glaze. Det er lidt opague inden det størkner, men bliver, når det er hærdet, helt gennemsigtigt, man kan se på nogle af vinduerne på billedet ovenfor, at jeg lige har limet vinduerne i og, at limen ikke er helt tør endnu og derfor endnu er lidt mælkehvid.

Frontxx

 Front nummer og påskrifter.

 Dekoder og slutmontage:

 Hvidx  Rødxx

Lygterne er 2 rød/hvid SMD bicolor lysdioder med færdig loddede ledninger og fælles plus pol. Toplygten er en almindelig hvid SMD lysdiode med færdig loddede ledninger.

Indmadx

klikbart billede

Dekoderen er en ESU Loksound v4.0 Micro med MR lyde fra Danske Loksound.

Jeg valgte, at motoren skulle være i MRD, fordi væggen til flexrummet / rejsegodsrummet svarede godt til, der hvor motoren begyndte på undervognene, bemærk at jeg har lavet interiøre lys, jeg har brugt en ”DD01W”, som er en 12 volts printplade med 3 lysdioder og modstand pre monteret samt lim på bagsiden, kan fås billigt på nettet og er let at arbejde med. To af disse lys printplader er i monteret MR vognen.

Ledninger og modstande til lygter er limet fast på overdelen og dekoder sidder skjult under taget med dobbeltklæbende tape ledninger mellem top og bund er forbundet med små stik. Der er også et stik mellem de to vogne, det giver fælles strømoptag på alle 16 hjul. Men der er ikke andre ledninger til for eksempel lys ført mellem de to vogne, i den anden vogn, har jeg nemlig en Fx dekoder placeret, der har de samme kommandoer og adresse, som den anden dekoder, derved sparer jeg at føre 4 ledninger over mellem vognene.

Færdig og driftsklar:

Mr færdigx

 klikbart billede

Et styk nyt MR togsæt forlader værkstedet og kan nu sættes i planmæssig drift.

Side1x

Den ene side. Klikbart billede

Side2x

Den anden side. Klikbart billede

 videomr

Se toget køre. Klik på billedet.

 

31.01.16