Udskriv

Sæt lyd i din Kato

af Allan Skaarup.

Her er en vejledning til at sætte lyd i en Kato MY.

Til arbejdet skal bruges:
en lille skruetrækker,
et multiværktøj f.eks. Dremel
loddekolbe
ESU sounddekoder 52800 micro 3.5 
Esu Højtaler nr. 50326

Jeg bruger en Esu loksound micro 3.5, som både fungerer som styring af lokomotivet og af lyden. Den medfølgende højttaler skal afmonteres, da den er for stor, og skal udskiftes med en Esu højttaler 50326 med målerne 14x12mm.

Arbejdet falder i tre afsnit: Adskillelse af lokomotivet, Montering af dekoder og højttaler, Samling af lokomotivet.

Vi går i gang.

Lokomotivet skal skilles ad i alle enkeltdele. Det lyder sværere, end det er. Følg vejledningen herunder, så går det ikke galt.

Er du bange for at gøre noget forkert, så tag billeder undervejs i forløbet, så du altid kan se, hvad du lige har gjort, og kan gå et skridt tilbage, hvis det er nødvendigt.

1x

Af med overdelen

1. Med en fingernegl på hver side af overdelen trækkes overdelen lidt ud fra undervognen, og man kan adskille overdel og undervogn.

katolars4a

2. Derefter trækkes den gamle dekoder eller dummydekoder forsigtigt ud af NEM-stikket, 

2x

3. Derefter skal sneplovene tages af, disse trækkes bare ned, så falder de af. De sorte endestykker i begge ender trækkes lodret af, evt. med lidt hjælp af en lille skrutrækker.

katolars1

4. Så er det tid til at fjerne printet og den sorte plastikoverdel, lidt hjælp med en lille skruetrækker gør det nemmere.

katolars2

Printet fastholdes med en sort klemme. Denne klemme løsnes i begge sider med en lille skruetrækker og kan derefter trækkes op. Bemærk, hvordan den vender.

katolars8b

Plastklemmen er fjernet. 

Derefter kan hele printet løftes af og fjernes. Printet sidder ind under metalrammen i den ene ende og skal lirkes ud. Pas på de små kobbertappe i siderne, som skaber en kontakt til motoren. De skal skubbes til side.

 katolars9

5. Så er printet ude, og tilbage sidder der et sort firkantet plastikstykke, som holder motorkassen sammen.

katolars10

Det løsnes med en lille skruetrækker, der lirkes i alle 4 hjørner, hvorefter plaststykket kan trækkes op. Bemærk, hvordan det vender og at det sidder i klemme bag to metaltappe i siden. Pas på, når du lirker, stykket er tyndt og kan nemt knække.

6. Så skal vi have boggierne af, det er ikke svært, en lille skruetrækker stikkes op i begge sider og trykker plastikpalen ind, derefter trækkes boggierne ned.

5x

Hvis boggien går fra hinanden, fortvivl ikke, bare sørg for at trækakslen er samlet rigtigt som på billedet her, så er den meget nem at sætte på plads igen ved at lægge akslen ned i boggien og trykke låget på igen.

6x

Sådan skal boggien se ud, efter den er samlet igen.

katolars5

Underdelen vendt på hovedet. (Billedet blev taget, inden plaststykket (pkt. 5) blev fjernet).

7. Underdelen vendes på hovedet, og den sorte plastikramme, der holder hele undervognen sammen, lirkes med en lille skruetrækker i alle hjørner, til den går løs.

katolars11

Så er bunden fjernet.

8x

8. Efter at den sorte bund er trukket ned, skal man have de 2 kobberbaner, der sidder i begge sider, taget af. Ikke bruge vold, de lirkes lige så stille af. De sidder løst, når den sorte underdel er fjernet. Husk, hvordan kobberbanerne ligger, de skal på igen senere.

Derefter kan man trække siderne fra hinanden, og motoren tages ud. Bemærk hvordan motoren vender.

katolars12

9. Så er alt skilt ad. Nu skal der fræses en plads til højttaleren i de to metaldele, som sad omkring motoren og i den sorte bund (pkt. 7). 

bund

bund3

Jeg starter med en nedstryger og saver ned til kanten, derefter fræser jeg det i midten væk, det er den del der ligger i tanken i den sorte bund.

Husk der skal være 2 mm tilbage i hver ende, da de tilbageblevne stykker er med til at holde afstanden korrekt, så der ikke sker kortslutning.

bund2

Jeg brugte et lille Dremel multiværktøj til både at bore og fræse med. Husk sikkerhedsbriller.

bund-motor

Sådan skal det se ud, når man er færdig med at fræse og samler begge sidestykker med motoren i midten.

katobund1

Så fræses der hul i den sorte bund, hvor højttaleren skal sidde.

10. Husk at der skal være 2 ledninger, som skal bruges til højttaleren. Jeg lodder højttalerledningerne af dekoderprintet og højttaleren, de 2 ledninger lægger jeg ind, når jeg samler motoren og de 2 metalsider, så de ligger løse, og man kan trække i dem efter behov.

12x

Når dekoderen er sat på plads (se nedenfor) lodder jeg ledningerne på dekoderen igen,klipper ledningerne til i længde og lodder dem så på den nye højttaler, lige inden jeg sætter den nye højttaler op på plads.

13y

Når ledningerne er loddet på den nye højttaler, limes denne op i bunden. 

11. Nu skal det hele så samles igen. Gå baglæns op gennem vejledningen.  Samlingen foregår i omvendt rækkefølge. Hold øje med, at kobberbanerne  (pkt. 7) kommer til at ligge rigtigt, når underdelen samles. Vend bogierne rigtigt. Plaststykket over motorkassen (pkt. 5) skal vende rigtigt og ned bag de to metaltappe i siderne. Husk at de to små kobbertappe (pkt. 4) skal ind over printet, når det sættes på plads.

Dekoderens nemstik skal sættes i dekoderstikket (se pkt. 2). Husk at vende nemstikket rigtigt. Der er et par cm ledning i mellem nemstik og dekoder. Dekoderen ligger derfor løst og bør fastgøres med lidt dobbeltklæbende tape.

14y

Så er Kato Myen færdig og klar til en tur på Banen. Se en video af turen her.

Lydfilerne med Nohab lyd kan hentes gratis på http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-3/loksound-v35/diesel/

God fornøjelse.

Og så lige det med småt:
Som det kan ses på videoen, virkede den viste fremgangsmåde for mig. Jeg påtager mig intet ansvar for, hvad der sker, når andre forsøger. Bemærk, at en eventuel garanti på dit lokomotiv sandsynligvis bortfalder, hvis du sætter lyd i som vist.

Fotos: Allan Skaarup og Lars Lindhard