Udskriv

 Hobbymessen marts 2014

 Nå, der var ikke gået lang tid, efter at jeg en dag havde booket mig et tog til Valby, før invitationen til svogers 50-års fødselsdag lørdag den 1. marts tikkede ind i mailboksen.

Da jeg jo havde købt orange billetter, som ikke kunne byttes, måtte fruen alene klare den familiemæssige festivitas og tage volvoen til forsamlingshuset i Silkeborg, medens jeg lørdag morgen desværre måtte nøjes med at sætte mig i toget på vej mod hovedstaden og Valby, hvor hobbymessen slog dørene op kl. 10.

Med i toget var seks personer af meget anseelig størrelse for nu ikke at bruge mere værdiladede udtryk. De fyldte godt i toget, også underholdningsmæssigt, eftersom de skulle 10 dage til Thailand og var i superhumør. Da der jo ikke er servering på monkey-class i de almindelige tog, havde de selv medbragt mad og drikke (cola...) til rejsen, og jeg skal her blot nævne den almengyldige sandhed, at "det ikke kommer af ingenting".

Nå, ind på hovedbanen, blip og båt med rejsekortet, linie A til Ny Ellebjerg ("Rejser du med rejsekort, husk at tjekke ud på perronen..") og over til Valbyhallen - det vil sige ned ad trappen og hen ad stien.. tjekke ud??  - lige et smut tilbage til Saurons øje på perronen - blip båt -og så endelig over til hallen.

vip

Der var en ret lang kø ved billetlugen, men da Tog og Tekno venligt havde sendt mig en VIP-billet, kunne jeg gå lige ind.

Messen lignede sig selv. Der var omkring 60 udstillere – forhandlere, klubber og samlere – og der var som altid meget at se på.

Der var selvfølgelig gengangere fra sidste messe, men "Skibsspillerne", som har udkæmpet drabelige søslag de senere år, så jeg ikke. Actionfigurerne og opstillinger med Hagekors og soldater var der tilgengæld igen.

Der kørte store lastbiler rundt i hallen, og der fløj helikoptere rundt i luften, alt var som tidligere.

Måske var der denne gang mere modelhobby og lidt mindre "andre ting", selv om slikmanden var på plads ved døren med fristelser til gæsterne.

skibe1

Vallensbæk Modelskibsklub fremviste flotte skibsmodeller i alle størrelser, 

skibe2

der må gå ret mange timer med at bygge de store krigsskibe.

stenvall1

Stenvalls forlag havde en stand igen i år ligesom den svenske modelbanebutik mjhobby.se.

Der var brugtsalgsboder, og banefrimærker, stande med udstyr og værktøj og arbejdende stande med byggeri, og så var der alle modelbaneanlæggene.

1-32-1

Togklubben 1:32 havde bl.a. dette flotte damplokomotiv i gang med rangeringen. Klikbart billede.

De velkendte store modulanlæg fra Togklubben 1:32,

gmodul1

Trængsel på Gmoduls banegaard

og G-Modelbane foreningen,

spikes2

Trains from over there..

i H0 Golden Spike,

toget2

Lange skinner hos Foreningen Toget 

toget1

og Togets motorvejsbro, som er rigtig flot

Foreningen Toget og Brøndbyekspressen, 3modul.dk, og så Nmodulgruppen, som havde et fint anlæg med.

En del af modulbanerne er gengangere, Golden Spike og opstillingerne fra 1:32 og G-modul er – mener jeg – de samme vi har set de andre år, medens modulanlæggene fra f.eks. Nmodulgruppen er sammensat til dagen af de moduler, medlemmerne nu har mulighed for at komme med den dag, så anlægget er forskelligt fra år til år. Dette giver en større variation.

spikes1

Lange tog hos Golden Spikes

Selv om Golden Spikes anlæg er et godt trækplaster og et af mine favoritter i denne størrelse, er det tydeligvis beregnet til udstilling, lidt fornyelse her kunne da være sjovt, så det ikke er de samme moduler og same bane, vi ser hvert år. (Men det ER flot at se tre-fire lokomotiver brumme og tude-fløjte af sted med en laaang række vogne bagpå.)

Også de mindre anlæg som Nmodulgruppens har naturligvis gengangere, bl.a. de store og iøjnefaldende stationer, men der sker udskiftning, og der var også nyt denne gang.  Nå, rundt og se.

Jeg mødte messearrangør Lars Weidich og spurgte om hvordan det gik.

Lars Weidich var tilfreds med messen. Der er et passende mix mellem anlæg og forhandlere, så der er noget at se på og lade sig inspirere af. Der er en optimisme at spore rundt omkring, folk køber nok lidt mere end tidligere, og der kommer flere, som gerne vil være aktive i modelhobbyen.

En meget stor del af udstillerne er gengangere, og det må jo betyde, at de også mener, at de får noget ud af at komme. Og der er interesserede "på venteliste" til at udstille, så der kommer flere messer i fremtiden, lovede Lars. Der måtte gerne komme flere af industriproducenterne. Heljan har været her mange gange, Märklin har meldt sig og viser danske nyheder. Fleischmann og Roco er måske en mulighed engang, men også de andre producenter må gerne komme og se, hvad der rør sig i Danmark.

Der er et godt besøg på messen, der var lang kø ved indgangen allerede kl. 10, og der åbnes jo for billetsalget en halv time før, messen åbner, så folk kan komme ind fra starten, men den første time eller to kan der godt være lidt trængsel ved døren. Med ca. 60 udstillere er messen ved at nå sit maksimum for, hvad pladsen tillader. Der skal være plads til, at publikum kan komme rundt om standene.

Lars forventer dog ikke at flytte messen til større lokaler, det er ikke nu, der skal være vokseværk. Det må komme stille og roligt. Valbyhallen ligger godt transportmæssigt, og stedet egner sig fint til sådan en messe, så Hobbymessen bliver her indtil videre, fastslog Lars.

Producenterne er altså ved at vågne op til nyt liv efter "krisen", og flere af dem var med på messen.

Heljan har mange nyheder i forårsprogrammet og viste flere af de kommende modeller,

SAM 2789a

Heljans nye Mo. Foto HO87

heljan1

My og Mx i nye udgaver. Foto HO87

SAM 2792a

Storrumsvognen litra BL. Foto HO87

SAM 2800a

DSB-busser var der også. Foto HO87.

Flotte og fint detaljerede ting, som der var god interesse omkring. Jeg fik ikke selv talt med Heljan, men andre fortalte, at H-maskinen endnu ikke er klar til produktion, men er blevet udskudt. Den har man ellers talt om længe.

trix1

Märklin havde også en stand bemandet med den danske repræsentant Claus Aaltonen, som var i hopla og uddelte kataloger og fortalte om nyhederne til de mange interesserede.

trix2

Jeg spurgte naturligvis om N, og Claus fortalte, at Trix ikke har opgivet det danske marked, men der er ikke kapacitet til at lave ting til det danske marked lige nu. Trix er ved at trække produktionen hjem fra Kina til en europæisk fabrik, og støbeværktøjerne er ved at blive flyttet og klargjort. En del af værktøjerne er af ældre dato og skal klargøres eller moderniseres, og i visse tilfælde mangler dele af værktøjerne, så der skal laves nye. Så det er ikke "bare lige" at skyde en serie af en god, gammel model og smide den på markedet.

Jeg spurgte, om man dog så ikke kunne lave nye danske ting, når man alligevel skal producere en vogn, som er mage til den danske og blot skal have en anden farve, som f.eks. Tdgs, som jo er på nyhedslisten. Det burde vel være muligt at lave 500 mere, når man var i gang, så der var lidt til os herhjemme?

Claus fortalte, at det ikke er så enkelt. Kapaciteten er lige p.t. presset til det yderste, derfor er der en meget stram planlægning, så der laves kun de forudbestemte modeller, og det er dem, der er sikre "sællerter". Det bliver bedre, når den nye, europæiske fabrik er i gang, lovede Claus.

dekas1

Dekas har indledt et samarbejde med Mck, og de havde en fælles stand, hvor Mck viste (og solgte) Mz i forskellige varianter, og

dekas3

Prøvetryk af Hbis vogn. Foto HO87.

Dekas viste prøvestøbninger af en Hbis.

dekas2

På standen så jeg også vognkassen til en PJ-vogn i skala N, et projekt som Dekas desværre har lagt i skuffen, da det ikke kunne gøres rentabelt. Vognen ville blive alt for dyr med den valgte produktionsmetode, forklarede Kasper Bang Jensen.

Dekas har dog ikke opgivet N-skalaen, og der er overvejelser om andre projekter, uden at Kasper dog ville løfte sløret yderligere på nuværende tidpunkt.

Der var N-modeller ved de fleste forhandlere og der var et fint udvalg.  Der var også stor interesse for modellerne, så der må være mange N-kørere blandt publikum.

felder1

De fleste forhandlere kan nu forhandle Fleischmanns e-shopmodeller og havde også de seneste nyheder som Lauritzen -, DSV- og Ewals trailervogne. Felderbanen stod som sædvanlig på den ene langside og der var mange kunder. Helle fortalte, at der var stor interesse og mange spørgsmål. Det var hendes indtryk, at de besøgende på forårsmessen var mere nysgerrige og skulle se, "hvad der rør sig" og købte lidt af nyhederne, medens de på efterårsmessen nok købte ind lidt mere målrettet til den foranstående vintersæson.

Torben Ziegler, indehaver af www.danskmodel.dk, havde en større stand, hvor han og et par ligesindede solgte ud af samlingerne. Der var mange sjove ting, og der var en "fornuftig handel", som Torben udtrykte det.

togtekno1

Tog og Tekno, som havde givet mig billetten, havde en fin stand med masser af tog og byggesæt fra Auhagen. Dem var der salg, fortalte John.

Per Nielsen fra Epoke Modeller glædede sig over det gode fremmøde og fortalte, at det efter nogle knap så gode år nu går fremad igen. Der var trængsel ved standen, så jeg så ikke næmere på udvalget, men fik fortalt, at der var udstillet en hel godsvogn printet i 3D.  Spændende, det må også kunne gøres i N.

Togdillen (modeltog.dk) havde en stor stand med et bredt udvalg.

Standen var ikke helt så stor som tidligere, men der var meget at se, masser af modeller, nyheder og messetilbud i H0 og N.

dillen2

Vitrinen med Korsbækhuse i H0 og udvalgte modeller i N.

Skala-N havde en fremtrædende plads,

dillen1

og der var denne gang et fint "skuffesystem, hvor det var ret nemt at finde de forskellige N-modeller, færdigmalede eller "rå" overdele. Der var i øvrigt et godt messetilbud på de "rå", frit valg for en "hund" pr. stk. I en af skufferne var der færdigmalede Olsen-banden figurer, desværre i H0.

lynette1

DSB-lynetten. Klikbart billede.

Blandt nyhederne var færdige overdele til en DSB-lynette

ytog1

Y-tog. fra HHGB Klikbart billede.

og et Y-tog fra Hornbækbanen.

De passer til en Tomic undervogn fortalte Lars Weidich, som i samme åndedrag måtte erkende, at undervognen lige pt.t. var udsolgt. Flere er dog på vej. Der er vinduer med i sættet, dog ikke til frontvinduerne endnu, idet det ikke helt er lykkedes at finde en metode til at støbe de buede vinduer.

ostbane

CP-vogn fra Østbanen.

Jeg så også en CP-vogn malet i østbanens farver som B 50. Den så rigtig godt ud.

Dillen er efterhånden kommet rigtig godt med, når det gælder kvalitet og finish. Selv om det ikke er industriproduktion som Trix eller Fleischmann, er modellerne fine og rimeligt detaljerede, og kan sagtens pryde anlægget.

Der var mange forskellige modeller i kasserne, både lokomotiver og vogne, og jeg fandt da også lige et par stykker, jeg ikke rigtig kunne undvære.

Risløv hobby havde en stor stand med alverdens udstyr til modelbygning. Her var også en demonstration af sprøjtemaling af modeller.

rislov1

Patineringsbordet. Klikbart billede.

En af medarbejderne Henrik patinerede en tankvogn i Spor 1, og det så flot ud, men det så også ret nemt ud.

rislov2

Patineret standmodel af My. Foto HO87

Der stod en lille My i skala N. Den var patineret som let snavset, og det så godt ud. Tog det lang tid? "Sådan en My? omkring 20 minutter", sagde han...

Jeg har altid troet, at den slags var noget af et arbejde med malingkrukker og fortynder og maling over det hele, men det er simpelt at påfylde maling og rense sprøjtepistolen og så skifte farve. Den moderne akrylmaling er nem at arbejde med og tørrer meget hurtigt. Maling på fingrene? Vand og sæbe...

Jeg fik forklaret lidt om teknikken og udstyret og valget af maling, og jeg fik lov til at prøve (ikke på tankvognen...). Det VIRKER nemt.

Selvfølgelig skal der øvelse til, men det forekommer ikke vanskeligt at patinere en vogn, så plastiklooket forvinder og vognen ser mere realistisk ud. Det kunne jeg godt være fristet til at prøve.

Der skal dog en del udstyr til, inden man er køreklar, sprøjtepistol, kompressor, rensedåse, sprøjtekabine med udsugning plus det løse, men malingen er billig, så hvis startforsøgene kan gå ud over en række vognvrag fra brokkassen, skulle det nok være muligt at få et brugbart resultat ud af det, og så kan udstyret jo bruges mange gange og "afskrives" over mange modeller. Sjov ide.

Nmodulgruppen, hvor jeg jo er medlem, havde sit anlæg i det ene hjørne af hallen.

Denne gang var Helsingør station kommet til. Martin, der bygger stationen, har lavet sporplanen ca. anno 1980 så virkelighedstro som muligt, så stationen fyldte godt i landskabet.

helsingor

Helsingør som modulstation. Foto HO87/Martin Bech.

Martin er ved at samle materiale til bygningerne og håber snart at kunne begynde på detaljer og udsmykning på anlægget, nu hvor sporene ligger og er køreklare. Der er også lidt med færgelejet, som vist ligger noget lavere end stationsarealet, det skal lige gennemtænkes.

Standen var godt besøgt i løbet af dagen, og der blev kørt med tog alle størrelser og oprangeringer rundt på banen.

I forhallen mødte jeg mine faste messevenner Routhe og Albrecht, som virkede tilfredse med messen, bortset fra at de var nødt til at gå udenfor for at ryge. Jeg blev inviteret med, men afslog venligt, selv om de bedyrede at der var "hash i smøgen".

olsenbanden

Ved lukketid gik det så hjemad. På hovedbanen holdt Olsenbanden i spor 9 - uden figurer.

Jeg steg på Esbjergekspressen. Der var stille i kupeen indtil Høje Tåstrup, hvor et selskab af unge mænd steg på. De var let overrislede, og en af dem var endog meget overrislet, for nu at sige det mildt. Han underholdt selskabet et stykke tid, indtil han faldt i søvn og først vågnede i Esbjerg, hvor kammeraterne hankede op i ham.

Skal jeg drage en konklusion, må det være, at der faktisk var mere optimisme blandt publikum end sidste år. Stemningen var lidt lettere, folk var lidt mere forventningsfulde, pengene hang lidt løsere, og der var mere forventning og forhåbning til hobbyen og branchen. Folk var i gang med mere og satsede på mere. Måske går vi en bedre tid i møde.

Vi ses til DMJU messe i Kolding i april.

PS. Desværre blev mit kamera pludselig usamarbejdsvillig, så en stor del af mine billeder blev ubrugelige. Derfor er beretningen ikke helt så illustreret, som jeg havde ønsket. Tak til Henning Orlowicz, som har lånt mig billeder.