Udskriv

Ikon Postbilen Renault 4 og Quartelle

Af Benny Søhave Sørensen

postbil

Jeg havde i noget tid gået og bagt på ideen om at få fat på en Renault 4 Fourgonnette i skala N, så jeg kunne male den postgul og derved opnå den typiske danske postbil, som prydede landet fra 1962, til den sidste sejlivede lille R4 kørte for sidste gang på landpostruten Englerup i 1999.

Da det efter en smule søgen viste sig, at der ikke eksisterede nogen Renault 4 i skala N, valgte jeg selv at gå i gang med at fremstille en. Jeg havde haft lidt erfaring med 3D print og vurderede, at det ville være den bedste måde at fremstille den på, da jeg ikke så mig i stand til at kunne håndlave detaljerne med tilstrækkelig præcision. Derudover ønskede jeg mere end blot en enkelt bil, og jeg glædede mig ved muligheden for, at den kunne stå på flere danske baner end blot min egen. En mangfoldiggørelse ville være muligt og ligefrem let gennem 3D virksomheden Shapeways, hvor den i dag kan bestilles sammen med andre finurlige 3D prints.

Processen med at tegne det i 3D og få det lavet hos shapeways, er nævnt i korte rids af Søren Møller Larsen i artiklen om hans 3D printede Frichs firkant.

Processen med at tegne det i 3D kan variere alt efter, hvilket program man bruger, men der er for mig at se én obligatorisk fremgangsmåde, som giver færrest grå hår. Fremgangsmåden har jeg fra animationsskolen i Viborg og de teknikker, som bliver brugt til at modellere figurerne til 3D animation.

Her er en generel guide lavet ud fra et typisk 3D program.

Først skal man have tegningen af det, man vil lave, set forfra, bagfra, fra toppen og fra siden. Hvis man kan få fat på en arbejdstegning med mål på, af det man skal bygge er det optimalt.

Når man har fundet blueprintet, lægger man det ind i sit fotoredigeringsprogram og snitter det ud således at ens udskæring svarer til en af målene på tegningen

 renault-2 

Her går min udskæring til bredde målet på tegningen: Dette hjælper, når man skal have billedet ind i sit 3d program og skalerer det senere

 renault-1

Jeg har her trimmet udskæringen af tegningen til bilens længde

renault-3

 

Dernæst henter man siderne ind i sit program, enten kan man importere dem direkte, så de bliver til en slags skalerbar overflade, ellers kan man lave en overflade, som man kan lægge tegningerne på som en tekstur, det afhænger af mulighederne i dit program.

Formålet med udskæringerne af tegningerne er, at man i de fleste programmer har lettere ved at skalere en overflade fra en ende til den anden, end man har ved at skalere ud fra et vilkårligt punkt på et stykke grafik eller en tekstureret overflade.

Man skalerer nu sine overflader, enten så de svarer til målene i 1:1 eller til den størrelse, man ønsker modellen, i alt efter hvor let det er at skalere i ens program, og hvad man selv foretrækker. Jeg laver altid mine modeller i skalaen.

examplex 

Resultatet skulle gerne se sådan ud

mål i mm. 1:1 1:160
længde 3653 22,8
bredde 1500 9,38

Dernæst fortsætter man, ligesom når man laver en klassisk tegning på papir, ved at lave de store voluminer og forme først, og derefter går man til de næststørste detaljer for til sidst at slutte med at lave de mindste detaljer. Jeg vil let springe over processen med at tegne i 3D, da det er et kapitel for sig selv og et længere et af slagsen.

 example2x

Underdel og overdel er lavet som to separate dele. Dette gør rensning og maling af 3d modellen lettere, det giver også mulighed for at sætte en figur eller postsække ind i bilen.

Filerne blev lagt sammen i nogle forskellige pakker på 2, 4 og 6 biler og uploadet på Shapeways og modellen blev bestilt. Inden jeg uploadede modellerne, tjekkede jeg dem lige for huller og fejl i et program, der hedder Netfabb Studio, det kan fortælle om der er fejl, som kan besværliggøre 3D printning for eksempel utætheder i polygonerne, programmet kan også reparere disse fejl. Gratis versionen af programmet har funktioner nok til at kunne varetage disse reparationer. Dog er det ingen garanti for, at modellen kan printes, så det er en god ide at have 3D printerens minimums print specifikationer ved hånden: For materialet Frosted Ultra Detail på Shapeways, der er mit favorit materiale, er det for eksempel ikke muligt at printe tyndere end 0,6 mm, hvilket gjorde, at jeg måtte forstærke A pilleren en lille smule (den forreste stolpe der holder taget oppe).

Projektet materialiseres:

Tiden går med andre sysler og pludselig får man besked på, at ens model er blevet sendt afsted med UPS og kommer en af de næste dage.

Med stor spænding blev pakken åbnet nogen tid efter, og jeg kunne konstatere, at alle mine små detaljer var kommet med.

 3

4

Fire biler blev det til i alt på denne ordre. Jeg har lavet både med og uden vinduer i lastrummet.

 14

Her står den på 1-krone.

 11

Besøg fra det hinsides! Det semi transparente 3D print materiale tager sig sjovt og nærmest spøgelsesagtigt ud sammen med modelhuset. Giver en ny betydning af begrebet spøgelsesbilist.

Den rigtige farve til en dansk Postbil:

Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der har søgt at finde ud af, hvilken farve de danske postbiler har. På nettet er der indtil flere debatter om farven, men desværre ikke nogen faktuelle oplysninger, som jeg kan gå op til en farvehandler med. Jeg kan dog huske noget med, at farven skulle hedde Oldeneborg Gul og stamme fra postvæsnets tilknytning til det Oldenborgske kongehus, Det hjalp dog heller ikke yderligere. Til sidst tog jeg kontakt til Post og Telegrafmuseet, de var meget behjælpelige og gav mig farvekoden til Oldenborg Gul.

Oldenborg Gul er: Pantone 109. Hex farvekode = F9D616

På en computerskærm ser det sådan ud:

Oldenborg gulx

R 249 G 214 B 22

 Hvis du har virkelig god tillid til din printer, kan du bruge det her felt som reference til farveblanding.

Men før den Oldenborggule maling kom på, gik jeg i gang med at grunde modellerne, for at malingen skulle binde bedre på dem. Til grunding brugte jeg igen en mild rødbrun autogrunder lige som ved artiklen "Frichs med lys".

 13

De får også lidt grunder på indersiden

 hamselv

Jeg har lige købt en bøtte Humbrol emalje snask, som skulle være den farve, der minder mest om postgul.
Her sammenligner jeg farven på en rigtig postbil, det viste sig at være en fiasko og den definitivt sidste Humbrol emalje maling, som jeg
nogensinde vil købe, farven størknede nemlig aldrig rigtigt. Gentag ikke mine fejl vælg en anden maling end Humbrol emalje.

 15

Jeg smører malingen på med pensel, bemærk hvordan malingen klumper sig sammen og dækker detaljerne, men er nærmest transparent på overfladen, og det er ellers ikke et særligt tykt lag, jeg bruger, senere
fik jeg en airbrush og begyndte at male med Vallejo acryl Airbrush maling. Den havde jeg nok brugt her, hvis det var i dag. Jeg kunne dog rede modellerne ved at forsegle dem, med en klarlak, efter jeg havde sat Decals på

10 

En fod af modellervoks er en god indstillelig holder til små fine ting man maler.

16

Tada! Et par uger efter stadig kun støvtør på enkelte steder.

Decals:

dronninglogo 

Sådan ser Logomærket ud på de danske biler i Magrethe-æraen.

Jeg var på daværende tidspunkt ikke bekendt med skilteskoven, derfor fik jeg en amerikaner, som havde et lille decal printfirma til at printe mine decals, som jeg selv havde fremstillet.

 21

Tada!

 Decalsx 

Desværre var alle mine fine detaljer fra filerne som numre og vægtskilt ikke kommet med, Jeg tror ikke, at amerikaneren kunne klare at lave dem med sit udstyr: Jeg vil nu rette henvendelse til skilteskoven og se om, han kan få mere med.

 Færdigt resultat:

 19

Bilerne er kommet til at skinne mere, efter jeg brugte en blank klarlak til at forsegle decals og redde den defekte Humbrol maling,
dog har jeg kunnet sidde og pille en del hår og fnuller ud, som den våde Humbrol maling har tiltrukket i ugerne, før den blev forseglet.

 18

Postbilerne står opmagasineret ved nogle Hbis vogne og venter på at blive sendt ud.

 8

Og til landepostruterne ved den lille stationsby.

Og når jeg nu var i gang...

...kunne jeg jo lige så godt også lave den almindelige 4 dørs hatchback version.

22 

Quartelle: En ganske almindelig europæisk bil i mange årtier.

 7

Jeg fik fat på nogle tegninger til en Renault 4 Quartelle. Tog en kopi af min postbil og skar bagenden af lige bag fordøren, herefter behøvede jeg kun at bygge en halv bil.

 1

 For denne her omgang blev det til i alt fire styk, som jeg eksperimenterede med at male i forskellige farver.

 6

Fire sprit nye biler står og venter på at få nummerplader sat på.

 

 

Nyudviklingx

epoke3

I epoke III udførelse med chrom i stedet for plastic.

Både postbilen og hatchbacken var af den sene type med mørk plastic kølergrill og firkantede blinklys, som de så ud fra 1978 til 1992, hvor produktionen stoppede, Den seneste udvikling blev, at jeg lavede en version af hatchbacken i den ældste version, fra da produktionen startede i 1961 og frem til 1967, hvor den blev moderniseret med et andet kølergrill. Således har jeg nu også en version af bilen til epoke III.

  2

Med de her to biler vil jeg runde artiklen af om et lille 3D printet bilprojekt, der startede med en postbil og senere også kom til at omfatte dens nærmeste slægtninge.