Udskriv

 DMJU udstilling 2013

mz-forside

I weekenden 6. -7 . april 2013 var der DMJU-messe i Køge, og jeg besøgte messen lørdag.

For en gangs skyld drog jeg ikke afsted med DSB, men måtte tage volvoen, da jeg skulle have en del "kram" med.

GPS'en bragte mig sikkert frem til Køgehallerne - efter et par forsøg, idet adressen "Ved Stadion" ikke lige kunne tastes ind. Veje som "Ved Skoven", "Ved Stranden" osv. var der mange af (jeg tror, at enhver by med respekt for sig selv har en vej kaldet "Ved Kæret"), men den spøgefugl, som har programmeret min GPS, havde kaldt vejen "Stadion, ved" så der gik lige lidt tid, før den var i kassen.

broen2

Underholdningen på turen derover var derfor kun bilradioen, hvor jeg på "morgenfladen" kunne høre alt om udviklingen på Koreahalvøen og lærerkonflikten ("De lærere er nogle dovne hunde!", "Nej, vi er ikke!") og så medtrafikanterne, som der nu ikke var mange af lørdag morgen. På Storebæltsbroen blev jeg overhalet af nattoget fra Tyskland, som med ME1520 (kraftigt patineret, som det ville hedde i model) og 9-10 sove/liggevogne drønede forbi, men jeg passerede toget igen ved Slagelse, så de må have taget en slapper undervejs.

Messen lignede alle de andre messer med modelanlæg og nogle handlende, men hovedvægten var her anlæggene fra de forskellige klubber, de handlende var tydeligt ikke det primære.

Dermed ikke sagt, at folk ikke købte sig til armod. På det punkt lignede messen de andre. Det kan være svært at modstå de mange "messetilbud", hvor man får tingene smidt i nakken næsten gratis. En ung mand have købt et lokomotiv og nogle vogne for penge, der vistnok skulle have været brugt på et togkort, og mor havde via mobiltelefonen påtalt det uheldige i denne disposition. Vor ungersvend bemærkede, at eftersom han var over 18, kunne hun nok brokke sig, men det var ham, der bestemte - han er jo heller ikke gift endnu...

Der plejer at være mange mennesker på messen, og det var der også denne gang, vist en del flere end tidligere. der var i løbet af dagen tæt af mennesker overalt,og der var trængsel, både hos forhandlerne og ved de mange anlæg. Det virkede, som om der var større interesse og optimisme end på de mange af de seneste messer, så der er måske ved at være fremgang i sigte for branchen, både klubmæssigt og salgsmæssigt.

Der var mange spørgsmål og diskussioner, og situationen omkring Hobytrade blev vendt og drejet overalt i hallen. Mon de starter op igen? Kommer F-maskinen, hvad med CRM, skulle der ikke komme flere dobbeltdækkervogne osv osv. Rygterne og holdningerne var mange, men ingen vidste rigtig noget. Vi må se, hvad der sker.

martha-diorama

klikbart foto.

Blandt deltagerne i årets dioramakonkurence var et havnemiljø med kuldepot, kulkran og kulskib i skikkelse af filmskibet S/S Martha. Meget flot og virkelighedstro.

martha2

Klikbart billede

De omkringstående kom til at diskutere, om Martha nogen sinde har sejlet med kul, det mente vi ikke. Da jeg var kommet hjem, mailede jeg derfor til Bent Mikkelsen, shipmik,  som ved alt om skibe, og spurgte om Martha havde sejlet med kul, og Bent svarede: Ork ja, stort set på hver anden rejse. Den gang gik skibene af samme type som ASLAUG, der var MARTHAs oprindelige navn, ofte i farterne: Skåret træ (læs planker) fra Finland/Sverige til England eller Kontinentet og retur med kul/koks eller snus (som er en særlige tynd art af kulstøv) retur til Danmark.

Så den er altså god nok.

De fleste af de sædvanlige forhandlere var mødt op. Der var store stande hos Dorthea og Perron 1. H0-producenten Tog & Tekno havde bl.a. træer og biler med, og John fik overrakt et diplom i kategorien bedste tilbehør. Felderbanen havde en lang stand med mange spændende ting, og der var flere rigtig gode tilbud i skala N, jeg var faktisk ret fristet af et par ting, men modstod fristelsen. Det er derfor endnu muligt at få sig en Arriva Lint, hvis man står og mangler.

Hobbykæden havde også en del N på standen, og der var generelt mange N-ting hos en del forhandlere rundt om i hallerne, så det var fint.

Gentofte Togcenter, som lå lige overfor Nmodulgruppens anlæg, havde et fint udvalg med, bl..a i decodere. Jeg købte en decoder til et lokomotiv, jeg havde med i tasken, men vi kunne ikke få den til at virke trods flere forsøg på prøvestanden. Togcenterfolkene havde ingen brugbar forklaring og jeg begyndte at frygte, at decoderen måske var defekt. Theis kom lidt senere og så på det og gav en god forklaring på, hvorfor man ikke bare kan stoppe en Lenz i et Trix-lokomotiv, selv om det burde være klart til det med NEM-stik og det hele. Alle har deres egen standard, så der skal lige gøre noget mere. Tak til Theis for rådgviningen, dejligt når folk ved, hvad de taler om.

Epokemodeller og Per var der også, og her kunne vi se prøvestande i alle størrelser. En prøvestand er et must, hvis man bygger lokomotiver eller sysler med digitalisering. Nu kan de også fås herhjemme.

Bjarne Abel have sin flotte samling af færger og skibe med, og her traf jeg så  S/S Martha igen, denne gang bygget i pap:

martha-abel

Bjarne vil stadig ikke bygge i skala N.

Dekas, KM Text og DF Modeltog, som vist havde en fælles stand, havde bl.a. nogle vognnyheder med.

gulvogn

Specialvognen fra DF Modeltog.

Det var byggesæt af HTJ/OHJ D 44 og en DSB værkstedsvogn, men kun i H0. Værkstedsvognen ville ellers være en fin model i skala N, ligesom den CU-vogn, den var tidligere.

witzel

klikbart billede.

Witzel Hobby havde bygninger i skala N på standen.

Lige inden for døren i Hal 1 stod Vejlesen med et meget stort udvalg, herunder mange ef Trinbrættes egne produktioner i skala N, bl.a. Hios-v, HJ og vist også Hims. Viggo var i hopla og var som altid glad for kontakten med publikum. Han bliver ved, og når han engang ikke er her mere, bliver han sikkert udstoppet og stillet op i et hjørne af standen.

vejlesen

Viggo på messen, endnu ikke udstoppet...

Men DMJU er jo modelbaneklubbernes forening, og klubberne var mødt talstærkt op, så der var anlæg i alle størrelser, spor 1, G, 0, H0, TT og N. De nye tider er også kommet ind på messen, så ved de fleste anlæg var der en scannekode, så de besøgende ved hjælp af mobilen kunne scanne sig direkte ind på klubbens hjemmeside og læse mere. Fin ide.

Den danske TT klub havde sit anlæg med, og fra Tyskland kom TT-klubben eisenbahnclub LEINEFELDE e.V. med et stort og flot anlæg, som tiltrak sig pæn interesse,

TT-1

TT-2

TT-3

Fotos af det tyske anlæg. Billederne er klikbare.

Der var også større tog. g-lok

Flot krokodille på Dansk "G"'s anlæg

Togklubben 1:32 havde et meget stort modulanlæg med.

togklub32

Den nye silo får påmalet logo på spor-1 anlægget. Klikbart billede.

 damp-spor-1

Store damplokomotiver i spor 1

Hos Spor0.dk, som er en sammenslutning af flere klubber, skete der ikke så meget, de gange jeg var forbi, men der kørte da lidt.

spor-nul-f

F-maskinen rangerer på Spor0-anlægget. Klikbart billede.

Der var mange H0-anlæg, og mange af dem var flot lavet.

svea

Færgen "Svea" hos Fredensborg modeljernbane klub. Klikbart billede.

hørtofte

Trængsel på stationen hos Hørtoftebanen

model-toget

En station på Foreningen Togets store anlæg.

von-and

Der er penge i modeljernbane hos Foreningen Toget.

flemming

 Flemming fra Sydvestjysk modeljernbane klub fortalte om færgebyggeri, når han ikke var rundt og filme. se mere om messen på svjmjk.blogspot.dk

Golden Spike viste sit store amerikaneranlæg, og det er flot.

goldenspike

Der er ikke så meget landskab, men der er mange spor, og der kører hele tiden tog rundt, laaange tog, og som det åbenbart skal være i USA, så pruster og fløjter, brummer og tuder de mange lokomotiver hele tiden. Den slags trækker publikum til, og der var hele tiden en kødrand af folk ved anlægget. Og der er noget imponerende ved et godstog med fire lokomotiver og 40-50 vogne eller mere.

Og så var er selvfølgelig Nmodulgruppen, hvor jeg var med på standen. 

nmodul5

Nysted Station hios Nmodulgruppen. Klikbart billede.

Nmodulgruppen havde denne gang et meget stort anlæg med flere store stationer, forgreninger og vendesløjfer og så vores "Helix", en spiral, som altid tiltrækker publikum. 

torup

Torup station. Klikbart billede.

 nmodul3

Vejunderføring på Torup station

nmodul4

Industrisidespor

nmodul7

Opstillingsområdet med JKModels Mz på vej ind i spor 6. Klikbart billede.

Der kørte tog hele tiden, små og store godstog, lange amerikanertog og internationale persontog. Gruppens tema var kørsel med internationale persontog som Rheingold og Østersøekspressen i halvtredserne, og der blev kørt køreplanskørsel flere gange i løbet af weekenden.

nmodul6

man skal holde tungen lige i munden under rangeringen...

Herudover havde vi en rangerkonkurrence, hvor publikum kunne vise færdighederne i et lille rangerspil på Nordfaxe station, hvor man kunne vinde præmier. Den var populært, men svært. Populært var det også, at mange drenge fik mulighed for selv at køre med et tog på anlægget, der skulle sættes igang og standses de rigtige steder, der skulle holdes øje med signalerne og de andre tog. Det forløb uden problemer.

nmodul1

Der var stor interesse for anlægget og "den lille størrelse". Flere, vi talte med, mente at det var for småt, men de fleste kunne dog se fordelene, og der blev spurgt meget om bygning af moduler og materiel. Jeg havde medbragt JKModels nye Mz i vinrød og den blev beset og vurderet og beundret af mange, medens den kørte rundt på anlægget med en række B-vogne, og der var mange spørgsmål om driftsikkerhed og kvalitet

nmodul9

Den vender da forkert?

En af Nmodulfolkene kørte rundt med et militærtog, og det faste spørgsmål var: "Hvorfor vender den kampvogn omvendt?".

nmodul8

Peter, som havde en engels tålmodighed, forklarede hver gang, hvordan det hang sammen og hvorfor den vendte rigtigt, men kort efter kom spørgsmålet igen. Der var også et par af vore egne folk som spurgte et par gange, vistnok for lige at være helt sikre på, at de havde forstået det..

nmodul10

Intet anlæg uden vand og bro...

Efter lukketid gik det hjemad, og jeg nåede efter et par timers kørsel uden problemer hjem til lørdagsmad og Barnaby (utroligt, som de myrder løs i England).