Udskriv

 Hobbymessen marts 2013

 Så var det tid til den første Hobbymesse 2013 i Valby, som blev afholdt i weekenden 2. -3. marts, og jeg steg på toget lidt i otte lørdag morgen, udstyret med en orange print selv-billet, og nåede efter en problemfri tur frem til Ny Ellebjerg station og Valbyhallen ca. kl. 11.

020712Rejsekort 0

Den sidste del af turen var med S-tog, og jeg havde i samme anledning anskaffet mig et rejsekort, så jeg bare kunne bippe ind og ud uden at skulle hen til automaten og tælle zoner og alt det der. Nemt og hurtigt, og den blå stander ønskede mig oven i købet god rejse. Det er da service! Og de blå øjne er overalt. Det må være fremtiden. Man kan nu om dage også købe billet via mobiltelefonen, så print-selv papiret er allerede gammeldags. Rejsekortet kan faktisk bruges til hele turen fra Esbjerg til Valby, men så bliver det til almindelig pris, rabatbilletten skal jo købes mange dage i forvejen.

Der var en lang kø ved indgangen til hallen, men da jeg deltog som medlem af Nmodulgruppen, fik jeg overrakt mit klub-adgangskort ved indgangen og kunne gå lige ind.

Det er altid en fornøjelse at være på messen. Alle kommer jo fordi de har lyst, og alle, jeg mødte, var i godt humør og interesserede i det, der var at se. Hobbymessen var også denne gang det sædvanlige mix af biler, modelbyggeri af skibe og fly, figurspil, dukker, bolscher og så selvfølgelig modeljernbane, såvel anlæg som salg af alt, hvad man kunne ønske sig af lokomotiver, vogne og tilbehør. Det hele var "same procedure as last year", stort set de samme udstillere og sikkert også stort set det samme publikum.

Lige inden for en af dørene stod "Vej selv slik" med en stor stand, hvor man kunne købe sig en bunke slik efter eget valg. Der var ikke megen aktivitet, de gange jeg kom forbi, men mange gik rundt med en pose snaller, så noget må han have solgt.
Store lastbiler kørte rundt i hallen. Udenfor blev der kørt med fjernstyrede racerbiler med hvinen og hjulspin og det hele.

Der var som altid meget at se på, men ikke mange egentlige nyheder.

mo500

foto fra heljans brochure

Heljan, som havde en beskeden stand ude ved siden, lancerede en dugfrisk messenyhed, litra Mo fra 500/1900 serien i flere varianter, dog kun i H0. Men det var vist også det.

Den eneste N-nyhed var JKModels litra Mz, hvoraf et par stykker kørte rundt på Nmodulanlægget.

Hobby er et vidt begreb. Som der står i Wikipedia: "At have en hobby vil sige, at man laver noget i sin fritid, som man interesserer sig for". Og anden definition findes der vel næppe. Min interesse for modeltog vil sikkert i andres opfattelse være barnagtigt tidsfordriv, som man kun kan have hovedrystende undren til overs for, og på samme måde opfatter jeg og ligesindede tognørder måske andres interesser.

Der er plads til os alle, og yderpunkterne var måske på den ene side de store lastbiler, som kørte rundt i hallen med dyt og båt og ejerne stolt siddende ovenpå, og så det figurspil med søslag, som fandt sted på en af standene.

figurspil

Fire personer sad (ligesom sidste år) om et stort bord med en spilledug og grublede over placeringen af tre små skibe, som stod i det ene hjørne. Hver mand havde nogle papirer og et målebånd, og efter at en havde slået med en terning, slog alle op i tabellerne, hvorefter han, der slog, rejste sig, drejede skibet en lille smule efter en vinkelmåler, målte en afstand med målebåndet og satte sig igen.  Efter lidt grubleri var det så den næstes tur. Alle sad udtryksløse, ingen vrede, glæde, jubelskrig eller andet, der kunne røbe sindstilstanden. Det er svært for en udenforstående at se, hvori det spændende ved spillet ligger, men vi er heldigvis forskellige.

De skulle måske låne skibene fra Legobyggernes stand ved siden af. Der var lidt mere udstyr.

lego

klikbart billede

I et hjørne stod Bjarne Abel med sin færgeproduktion.

abel

klikbart billede

Det er flotte ting, som er meget fint lavet, og Bjarne var med rette stolte af dem. Han bygger for andre, hvis han har tid til det, dog ikke gerne i skala N. Det er for småt for ham, mente han. Aktuelt var han igang med en 1:87 model af Kong Frederik IX.

De udstillede anlæg var for de flestes vedkommende flotte og præsentable, og udstillerne fik de fleste steder en god snak med publikum om alt, hvad man kan spørge om sådan en dag.

my132

klikbart billede

Togklubben 1:32 viste en halvfærdig model af My i spor 1. Det så godt ud så langt, den færdige model i vinrød og med vingehjul må blive rigtig flot.

goldenspike

Klikbart billede

Golden Spike viste amerikanertog i lange baner – helt bogstaveligt. Anlægget var meget stort og langt, men flere af de flotte godstog, som sneglede sig frem under brummen og fløjten, nåede næsten hele vejen rundt. Rigtig flot, men næsten for meget.

toget

klikbart billede

Foreningen Toget viste et stort H0 modulanlæg med flotte landskaber

Forhandlerne var tilsyneladende i hopla med store stande og alskens kram. Der var tilbud på det meste, minus 20 %, 30 % 40 %, fire for en tusse osv. osv. De fleste var nogenlunde tilfredse med udviklingen. Det har været triste tider for salget og branchen, men det er nok ved at lysne, selv om det kunne være bedre, som en sagde. Og der var en hel del skala N materiel til salg rundt omkring i hallen.

felder

Felderbanen havde som altid en meget stor stand, som var godt besøgt, og her var også en hel del i skala N.

epoke1

klikbart billede

Epoke Modeller viste sine laserskårne husbyggesæt på standen lige over for Witzel Hobby, som har et tilsvarende sortiment.

Epoke havde en del huse og småting til skala N. De sælges, men tingene måtte gerne sælge bedre, som Per sagde.

epoke2

Epoke viste en model af det "gule Palæ" i H0. Den kan også laves i N, hvis der er efterspørgsel.

dekas

Dekas ejes af Kasper Bang Jensen, som tidligere var ved Hobbytrade. Firmaet producerer løs- og smådele til modeltog. Delene støbes i metal, og Dekas bruger en ny støbemetode, som gør, at man i mange tilfælde kan undgå udgiften til en dyr støbeform.

Der kan derfor laves små oplag, helt ned til 50 stk. Teknisk set vil det være muligt, f.eks. at lave små, åbne vogne i samme teknik. Det er kun vognhøjden, som sætter begrænsningen.

Det kunne jo være interessant for skala N, som næppe kan garantere de store salgstal, og jeg spurgte derfor, om vi kan regne med noget i denne skala. Kasper svarede, at han meget gerne laver ting i N, hvis der er interesse, vi kan bare komme med ideer. Forslagene må meget gerne ledsages af en bestilling på 50 stk., som Kasper sagde med et smil.

Jeg foreslog straks en rigtig, dansk bremseplatform til afløsning for de små plastikplatforme, de industrielt fremstillede vogne normalt er udstyret med fra fødslen, og vi drøftede også andre muligheder. Kasper lovede at se på det og vende tilbage. Nu får vi se.

dillen2

Togdillen, som er arrangør af det hele, havde som altid en stor stand, med alt, hvad hjertet kan begære at modeltog, signaler, huse, byggesæt, elektronik, bøger, blade som banen og lokomotivet tilbage fra begyndelsen, og der var tæt af mennesker det meste af dagen.

dillen1

Klikbart billede

Dillen havde også det store udbud af overdele i skala N med alt i lokomotiver og personvogne, selv overdelen til Lynetten lå klar på bordet, og der var færdige lokomotiver i kassevis, MT, Mz, Ea og Mo. Det var bare at vælge.

Der var ingen nyheder i skala N. Jeg ville gerne have spurgt Lars Weidich hvordan det gik og hvornår der kommer S-tog etc., men han fór omkring som en flue i en flaske med sine mange gøremål, så jeg fik lige hilst på ham i indgangen, da jeg kom, men det var hvad det blev til.

nmodul1

På Nmodulgruppens stand blev der kørt tog og snakket med de besøgende. Der var god interesse for vores skala, og gruppen fik et nyt medlem.

nmodul2

Nysted station blev studeret ivrigt af de besøgende

Anlæggets blikfang var den meget store station Nysted,

nmodul7

Fossie station. klikbart billede

Nmodulgruppen var på messen forstærket af moduler og mandskab fra SkånskaN, som laver fine ting, bl.a. stationen Fossie, som er udstyret med fungerende signaler.

nmodul6

Svensk materiel. Klikbart billede

Der var også disse flotte selvbyggede O-vogne.

nmodul5

Den nye Mz fra JKModel kørte rundt på anlægget og tiltrak sig interesse fra en del N-kørere, og der var en del børn og unge forbi og kigge på. Flere heldige fik lov til at køre med et tog rundt på anlægget. Det var populært.

nmodul3

Et modul på amlægget. Klikbart billede.

En dreng, som egentlig kører H0, studerede anlægget flittigt sammen med sin mor (eller søster). Han havde fået sit anlæg op derhjemme, og far havde så fundet sit gamle tog frem fra loftet, og det virkede! selvom det havde ligget i årevis, så de kunne nu være fælles om det.

Mor/søster fortalte, at hun have set længe på de mange byggesæt, der var til salg. "Dem har jeg bygget mange af, da jeg var barn" sagde hun og besluttede sig for at købe et med hjem og genopleve byggeglæden.

nomodul4

"Containerpladsen". Klikbart billede.

Messen var vist godt besøgt. Der var især midt på dagen mange mennesker. Det tyndede noget ud hen på eftermiddagen, men det er vel, som det plejer. Jeg kender ikke messens besøgstal, da dette skrives, men mon ikke det besøgsmæssigt var en "god messe".

Alt i alt var det en positiv oplevelse, og generelt var stemningen en smule mere optimistisk end sidst, der er tegn på fremgang for hobbyinteressen og dermed for branchen og salget.

Mine faste messevenner d'herrer Routhe og Albrecht var også på messen denne gang, og har antagelig fået sig en pils', en pøls' og en smøg undervejs.

Er det ikke stort set det samme, jeg skriver hvert år, kan man indvende. Jo, det er det nok, men der sker jo også det samme. Man mødes og samles om hobbyen, ser på nyheder og køber alt det, man lige forelsker sig i, ser andres ting og deler erfaringer og synspunkter. Forhandlerne (hvoraf mange jo er internet- eller postordreforhandlere) får øjenkontakt til kunderne og kan høre, hvad der rør sig.

Det er med til at skabe og fastholde interessen for hobbyen, og det er vel det, messen er til. Ja ja, de mange handlende er der selvfølgelig for at sælge noget, sådan en messe er et fint sted at få afsat store dele af varelageret, og det er – ikke mindst i stramme tider – afgørende at der er et "flow", at tingene ikke bare gror fast på lageret. Men for forbrugeren er messen så et godt sted at sammenligne udvalg og priser og måske gøre et godt køb, så tingene hænger sammen.

Hjemturen forløb næsten lige så glat som udturen i selskab med flere ligesindede, som også havde været på messen og som slæbte på bæreposer med de mange indkøb. Vi fik en god og lang snak om alle indtrykkene og hvad der rør sig. Mine rejsefæller skulle af i Bramming for at fortsætte længere sydpå, og der var en tid lidt frygt for, at vi ikke ville nå Bramming, inden Arrivaekspressen kørte sydpå, da vi først måtte holde på grund af sporskifteproblemer i Lunderskov og senere – uvist hvorfor - måtte snegle os af sted en del af vejen mellem Vejen og Holsted. Toget nåede dog Bramming, inden Arriva kørte, så mon ikke alle er nået hjem i ordentlig tid.

Det nye trafikudspil til 27 milliarder skal sikre bedre og hurtigere forbindelser mellem landsdelene med nye baner, elektrificering og højhastighedstog, så til Hobbymessen i marts 2023 vil togrejsen bare være en hurtig smuttur. 

Skønne fremtidsudsigter, indtil videre nøjes jeg med at se frem til DMJU-messen i Køge i april.