Udskriv

DSB litra EH

En populær rejsegodsvogn.

af Peter Mose.

rille-eh

DJK's EH 6762. maj 1990.

Litra EH var standard rejsegodsvognen hos DSB i mange år. Den første blev leveret i 1893, og den sidste blev først udrangeret i 1970. Den fandtes både plade- og teaktræsbeklædt, og gennemgik i den lange driftsperiode naturligvis en del ændringer. Som forbillede for denne byggevejledning er valgt EH vognen i den sidste udgave med udseende fra ca. 1959 – 1970.

 PICT7598x

I Lokomotivet nr. 17 fra august 1987 er en meget fin byggevejledning til litra EH i skala HO. Den er et godt grundlag og til stor hjælp.

Hovedmålene på EH er:

mål i mm 1:1 1:160
akselafstand 5000 31,3
vognkasse 8260 51,6

Til undervogn har jeg valgt en vogn fra ARNOLD, der til næsten alle tårnvogne havde samme undervogn med LüP 60 mm.

ar4532x 
Arnold kat. nr. 4532

F. eks. katalog nr.4263 tysk G 10 vogn eller nr. 4532, åben vogn. Akselafstanden passer med 31,7 mm, meget fint. Vognkassen bliver lidt for lang, men det ses ikke på den færdige model.

Arnold-vognkassen fjernes let, da den kun er fastgjort med en "nitning", der udbores.

Vognkassen til EH udskæres af Evergreen 0,5 mm plast card med 0,5 mm rillede brædder (Evergreen 2020).

EHdelestor

Klikbar tegning.

Døren i gavlen og sidedørene markeres med en ridsespids. Saml vognkassen, men vent med at lime taget fast.

igenx

Den vandrette liste under vinduerne er af den tyndeste stripe, 0,28 x 0,5 mm. Den sidste udgave af EH havde fra 1960 havde U-jern på gavlene; 0,5 x 0,5 mm stripe. De skal et par mm under vognkassen. Inden vinduerne limes på indersiden af vognkassen, skal denne males vinrød. Jeg har anvendt Humbrol nr. 19 -rød iblandet lidt 14 -blå og lidt 40 –grå.

Vinduerne er lavet af klar plast fra et CD omslag. Der skal være gitter for vinduerne i dørene, der ikke er skydedøre. Gitteret markeres ved at ridse linjer i glassets inderside. Glassene til de fire vinduer kan med fordel laves større end vinduesåbningen. Vinduerne til skydedørene skal tilpasses, så de netop har samme bredde som hullet, der er skåret i vognsiden for at komme helt ud til døren.

Det lille vindue, hvor kukkassen sad, er lavet af et lille stykke klar plast 3x3 mm. Det limes ovenpå glasset til det "store" vindue. Rammen males med en fin pensel efter montagen.

EHvinduerx

Over gavldøren og de to døre laves en vandnæse af den tynde stripe, 0,28 x 0,5 mm. Den samme kan bruges til at markere håndtag ved vognhjørnerne og på dørene.

Så kan taget limes på. Kontroller, at oversiden af gavle og skillevægge flugter. Hvis ikke, må der files lidt til alle har samme højde og taget hviler på alle vægge. Når taget er sat fast, skal der monteres et vinkelprofil over skydedørene. 1x1x21 mm. Jeg har flækket et Evergreen U-profil, 2mm, nr. 262. Kroppen er tykkere end flangerne på U-profilet, så den tynde del mod taget. Taget males med lys grå, Humbrol 147.

EHx

Vognkassen kan enten limes fast til undervognen eller skrues fast. Hvis den skrues fast, må der limes en lille forstærkningsplade midt på gulvet, så der er lidt for skruen at få fat i.

Detaljer.

Overgangsbroen er lavet af et stykke øldåse metal. 3 x 3 mm. Bøjlerne er lavet af kobbertråd 0,3 mm. Skorstenen er en stump 1,5 mm rund sort plaststav, der blev varmet lidt og presset mod koldt metal, så der blev en lille krave. Tagventilerne er lavet af rester fra plastsamlesæt. Det er altid godt at have en rodekasse med overskudsstumper.

Jeg har beholdt trinene, som de var på Arnold vognen. Det er ikke korrekt, men indtil jeg finder en løsning på de korrekte trin, der skal sidde over aksellejerne, finder jeg denne løsning i orden.

Litreringerne havde jeg fra et multiark med mange epoke III litreringer. 

EHidriftx

Varianter.

EH fandtes i tidens løb i mange varianter.

Man kan lave en model af EH, som den så ud indtil 1950; lakeret teak og med kukkasser. Så skal støtterne ved gavlene ikke være der, og der skal laves et par kukkasser af et lille stykke klart plastic. Limes fast på samme måde som det lille vindue.

kukkasse

Teaktræsfarven opnås ved først at male med gul farve, Humbrol 69, derefter med en tynd gang lys brun, Humbrol 63 mat, og til sidst med klar lak.