Udskriv

DMJU 2005

Fin udstilling med god plads

Af Martin Wilde

Det var - helt som det plejer at være - en hyggelig oplevelse at besøge dette års DMJU-udstilling i Fredericia.

Dels var der som sædvanligt meget at se på, dels er det rart at hilse på alle de mange kendte ansigter fra hele landet, der sådan en weekend kommer valfartende til bæltbyen.

For yndere af spor N var udvalget dog begrænset til Vejle Modeltogsforening og Modeltogsklubben Frichs, der begge havde medbragt deres modulanlæg.

Skjernbroen3x

Broen over Skjern å på modulanlægget fra Vejle.

Hos forhandlerne var spor N også begrænset. Mest markant var det hos Kystbanen, der udelukkende havde medbragt materiel i spor 1. 

Lørdag var der ganske vist pænt besøgt, men det var alligevel ikke noget problem at komme rundt mellem de forskellige stande, søndag blev der endnu bedre plads. Med totalt 1860 besøgende over de to dage var der da heller ikke tale om noget rekordtal.

Årsagerne kan der naturligvis gisnes længe om, men en bedre og mere omfattende reklame for udstillingen kunne givet have trukket flere tilskuere til Fredericia Idrætscenter. Men reklamer er dyre, og det har haft en indflydelse på hvor meget, der er reklameret. Det kan Palle Trust, der er kasserer i den arrangerende klub, Fredericia Modeljernbaneklub, bekræfte:

- Vi har haft reklamespots i den lokale radiostation VLR men kun i Fredericia-området. Det kostede lidt under 4.000 kroner. Hvis reklamespottene skulle have været udsendt over hele VLR's dækningsområde, der er det meste af Vejle Amt, havde det kostet lige over 9.000 kroner.

Udover radioreklamerne var der reklameret for udstillingen i Morgenavisen Jyllands-Posten og de lokale aviser.

Det kan naturligvis altid diskuteres, hvor meget det er betimeligt at ofre på reklame. Udgifterne til reklame skal gerne betale sig ind igen i form af flere besøgende. Når det gælder om at trække publikum til, der måske ikke lige er interesseret i modeltog, men som gerne vil give børnene en oplevelse, så havde det nok en væsentlig større effekt, da Fredericias borgmester, Uffe Steiner Jensen (S), efter at have åbnet udstillingen, ringede til TV-Syd.

TV-Syd kom senere på lørdagen, og det resulterede i et fire minutter langt indslag lørdag aften med vægt på Modulsammenslutningen KVM's H0-anlæg.

Det skal tilføjes, at Fredericia Modeljernbaneklub havde kontaktet TV-Syd i dagene før udstillingen, men klubben havde ikke fået noget endeligt tilsagn om at tv-stationen ville komme på udstillingen.

Efter den forrige DMJU-udstilling i Fredericia rejste Jan Nannestad, direktør for Heljan, en kritik af det lave besøgstal, der var det nogenlunde det samme som denne gang.

Det lykkedes ikke Skala-N at få en kommentar fra Jan Nannestad. Vi talte i stedet med Kim Stolzenbach, der er indehaver af Odense Modeljernbanecenter, og han var sidst på søndagen godt tilfreds med weekendens udstilling, både når det gælder interesse og omsætning.

Og måske må vi modeljernbanefolk bare indse, at en modeljernbaneudstilling simpelthen ikke trækker lige så mange tilskuere som andre udstillinger, f.eks. den årlige antikmesse i Sønderjyllandshallen i Aabenraa eller rejsemessen i Herning Messecenter.