Udskriv

Hobbymessen i Valby maj 2006

Af Martin Wilde

Modelbanehobbyen har det bedre end længe set i disse år. Det er den konklusion, man umiddelbart kan forledes til at drage, når antallet af årlige modelbaneudstillinger indenfor landets grænser gøres op. Den første lørdag og søndag i maj var der Hobbymesse i Valby Hallen, og allerede i slutningen af august vil selv samme hal atter blive fyldt med modeltog, når Dansk Modeljernbane Union afholder den årlige store modelbaneudstilling.

Jeg har gennem årene været til stede på de fleste af DMJU's udstillinger, men gik glip af den første udgave af Hobbymesse, der arrangeres af Lars Weidich fra Togdillen i Vanløse, da den løb af stabelen sidste år, så da webmaster for denne fremragende hjemmeside spurgte, om jeg lagde vejen forbi i år og evt. ville lave en lille reportage, så var det ikke svært at beslutte sig for en søndagstur til Hovedstaden.

Hobbymessen er ikke kun modeltog, selv om det er Lars Weidich, indehaver af Togdillen, der er arrangør.

I østenden af hallen var der en del fjernstyrede modelbiler og udstilling af skibsmodeller, der dog ikke kunne vises i deres rette element, idet der manglede et stort vandbassin.

 Til gengæld fik de store biler lov at give den fuld gas.

fjernstyredelastbiler 

Kørsel med fjernstyrede lastbiler er præcisionsarbejde.

Det skete både inde i hallen, hvor der blev demonstreret præcisionskørsel med lastbil - i øvrigt uden at et eneste højresvingsuheld

 truckraes

Både små og store drenge skulle udenfor og se truckræs.

- og ude bag hallen, hvor der på parkeringspladsen blev kørt ræs med fjernstyrede lastbiler.

Inde i hallen var der et stort spor N-anlæg, som du kan læse om på en særskilt side, hvis du klikker her. For N-folk var det nok det mest interessante, for deciderede skala-N nyheder var der ingen af.

 b-vogne

Scheuer præsenterede disse B-vogne i N.

Scheuer præsenterede atter engang ovedel til MX, de spidse CM- og AR-vogne samt de flotte overdele til B-vognene. I H0 kunne Peter Scheuer til gengæld vise nogle pæne nyheder.

 ohj-mo

Scheuer modeller præsenterede en overdel til OHJ's MO-vogne i H0.

Nu er det nemlig muligt at købe en færdigstøbt resinoverdel til Odsherredsbanens to karakteristiske, lange MO-motorvogne MO 25 og 26.

 mk-fk

Overdele til dobbeltmotorvognen MK-FK kan fås hos Scheuer i H0.

Overdelene til DSB's dobbeltmotorvogne MK-FK er også i handelen. Både MK-FK og OHJ's MO-vogne leveres med vinduer, dog er der en lille hage, idet det ikke har været muligt at støbe hjørnevinduerne til OHJ MO-vognene. Her anbefaler Peter Scheuer i stedet, at man skærer dem ud af hjørnerne på en af de plasticæsker, som Roco leverer skala-N modeltog i. På den måde endte dette indslag alligevel med at handle om skala N!

mh 

Togmodelles MH ventes i forretningerne i løbet af maj.

På Tog og teknos stand futtede en grøn MH 301 i skala H0 lystigt rundt.

Ifølge John Routhe Olsen - af nogle kaldet Danmarks morsomste modeltogsforhandler - ville de første færdige MH blive sendt fra Kina i den kommende uge. John regner derfor med, at senest en gang i uge 20 vil de første MH-lokomotiver være ude i forretningerne. Løbende hen over sommeren vil de forskellige nummervarianter af dette tidligere så almindelige lokomotiv dukke op.

togogtekno
John Routhe Olsen fra Tog og Tekno havde også denne prøveballon med på messen.

 containerkran

Heljan havde naturligvis den nye containerkran med.

Hos Heljan var det først og fremmest den nye containerkran, der begejstrede de besøgende. Det kan jeg godt forstå, for den er ganske simpelt flot. Det eneste problem er, hvordan jeg får plads til den i min lille lejlighed.

 heljanpb

Heljan regnede med, at deres PB-vogn er i forretningerne umiddelbart efter messen.

 Jan Nannestad kunne fortælle, at PB-vognene er på vej:
- Vi havde regnet med, at de ville være kommet fra Kina i sidste uge, så vi kunne udlevere dem her på messen, men det er ikke altid, det går som man regner med. Så de kommer nok i morgen mandag i stedet -.

Prototyperne var dog til stede på messen, og de viste en vogn med detaljer. Blandt andet er der også bræddeimitationer inde i vognkassen. Det er noget, som de store udenlandske fabrikker ofte glemmer.

Heljan har også fremstillet to indsatser, der forestiller kul og sukkerroer. Prisen bliver 40 kr. pr. styk, men køber du fire vogne, får du en gang gods med gratis.

myspor0 

Heljan havde medbragt overdel til MY i spor 0.

Udover PB-vognen viste Heljan også den første prøvestøbning af MY-overdelen i spor 0 og et engelsk lokomotiv i samme skala.

 lokmus

Roco havde både den gamle og den nye Lokomus med.

Roco var også repræsenteret med en stand, hvor der hovedsageligt blev demonstreret den nye digitale lokmus, som skal afløse de tidligere LokMaus2 og PowerMouse. Claus Aaltonen havde dog også travlt med at åbne papkasser, for på standen blev sidste års kataloger foræret væk, og det var populært blandt de besøgende.

Den anden store danske fabrikant, Hobbytrade, var naturligvis også repræsenteret - men som sædvanlig kun med H0-nyheder.

 hobbytradepb

Hobbytrade præsenterede deres bud på en PB-vogn.

 Også her var PB-vogne et af samtaleemnerne. Lige som Heljans model af denne vogntype bliver Hobbytrades vogne også med bræddeimitationer indvendigt i vognkassen, så hvilket fabrikat, man skal vælge, bliver et svært valg at tage. Hobbytrades vogne kommer dog først i løbet af et par måneder, så der får Heljan et lille forspring.

 cu-vogn

H0-folket kan glæde sig til en flot Hobbytrade model af CU-vognene.

Det var dog nok Hobbytrades nye CU-vogne, der vakte størst begejstring blandt de besøgende.

Selv om 398 kr. kan virke dyrt for en to-akslet personvogn, så er der ingen tvivl om, at der gives valuta for pengene. Det bliver nogle virkeligt flotte vogne, med alskens detaljer, som "hyldeknægte" ved tagudhænget og dampvarmerør under vognekassen. I dette tilfælde siger billedet vist mere end ord.

Brødrene Petersen arbejder i øvrigt hastigt videre med det efterhånden omfattende program, så i løbet af sommeren kan der ventes flere Q-vogne, både store og små, PB-vogne, CU-vogne, flere IB-vogne og HJ-vognene.

 nobytrademz

Hobbytrade præsenterede prototyperne til MZ i serie I og II i H0.

 Dertil kommer de forskellige MZ-varianter, der endnu ikke er kommet, og de norsk/tyske diesellokomotiver, der både kendes som NSB's type Di.6 og som Dispolok ME26. For tiden kører forbilledet - når de altså kan køre - lige syd for grænsen hos NOB, der står for toggangen mellem Hamburg og den tyske ø Sylt (Sild).

Per Møller Nielsen, indehaver af EpokeModeller, havde taget hustruen med på messen, så der rigtigt kunne blive talt med kunderne.

Den lille stand kunne byde på mange små interessante ting i H0, blandt andet postbude og cykler. Største nyhed, også fysisk, var dog en H0-model af Roskilde remise. Modellen er fremstillet i pap af MKB-Modelle i Hamburg, og er en eksklusiv serie for Epokemodeller.

Remisen fås både i gule sten, som den står i Roskilde, og i røde sten, og den poasser til geometrien for Rocos 23 m drejeskive, som er den drejeskive, der for tiden kommer tættest på DSB's 20 m standarddrejeskiver.

DSB, nu Banedanmark, har faktisk en enkelt drejeskive med længden 23 meter. Den ligger i Padborg, men her er der til gengæld ikke en tradtionel rundremise. Remisens udsalgspris bliver ca. 1.000 kroner for en tre-spors udgave. Dertil kan købes ekstra spor for ca. 300 kr. pr. spor.

 spor1

To tog på spor 1 anlægget

I hallens vestende stod et stort spor I anlæg, hvor der på en stor rundbane bliver præsenteret et flot udvalg af tyske lokomotiver og vogne. Selv om det meste formodentlig er købemodeller, så er det virkelig imponerende at se en 01'er trække af sted med syv store bogievogne, eller se et godstogslokomotiv kommer trækkende med at langt kultog.

Landskab er der i sagens natur ikke meget af, for det meste af pladsen på modulerne bliver brugt til stræknings- eller opstillingsspor, men på den ene langside er der opført to bygninger i 60'er stil, der har mere end bare almindelig lighed med stationen og posthuset i Rødekro. Efter sådan en oplevelse kribler det altid i fingrene på mig, men endnu har jeg den første gang til gode, hvor jeg køber et stykke materiel i en skala større end H0.

sportt 

Anlægget fra Dansk spor TT klub var fyldt med baner og byer - og det kan jo også have en vis charme.

Spor TT er jo ikke skala N, men trods alt "et skridt i den rigtige retning" i forhold til H0. Dansk TT-Klub var repræsenteret med et større modulanlæg med forbillede i Deutsche Reichsbahn. I klubben må kvantitet have forrang for kvalitet, for ikke siden min barndoms Märklinkataloger har jeg set et anlæg, der var så overfyldt med huse, broer og spor. Hvis det ikke lige var fordi, det bragte barndomsminderne frem, var det næsten for meget.

 tt-skib

Spor TT er andet end tog. F.eks. dampskibe fra Elben ved Dresden

 Nuvel, hver har sin smag, men fra mine besøg rundt i det meste af DDR kan jeg heller ikke huske at have set landskaber, der var så tæt pakkede med byer og baner. Men togene kørte upåklageligt, hvad man vist ikke altid kan sige om ens egen bane, og der var noget at se på for børnene, så til udstillingsbrug er anlægget måske ikke så ringe!

Og så var der Jeppesens store skala-N bane.

Messekommentar

Her bagefter melder sig spørgsmålet: Hvad var det så egentlig, der blev budt på denne weekend i Valby Hallen?

Jo, ganske vist en hal fyldt med modelhobby, hvoraf vel ca. to tredjedele var modeltog, men langt de fleste af standene, både når det gælder størrelse og antal, var forskellige handlende, hvor mange af dem havde flere gode tilbud.

Det hører sig til, men en udstilling handler vel ikke kun om at købe og sælge. Det, der egentlig skal lokke de besøgende til, er efter min mening ikke gode tilbud, men flotte modeller, der præsenteres på en indbydende måde, enten på et flot anlæg, på et flot diorama eller de er på anden måde flot sat op.

Det er de flotte modeller, som skal få besøgende, der er nye udi modelhobby, til at springe på toget, bilen, flyet eller skibet, og selv gå i gang, og netop de flotte hjemmebyggede togmodeller var en udbredt mangelvare. At give 60 kroner for at løse billet til det, der for langt den største el af hallens vedkommende viser sig at være en lang række forretningers flytbare vareudvalg, er nok at købe katten i sækken, hvis den besøgende går efter at besøge en flot hobbyudstilling. Måske er det netop derfor, at denne event hedder Hobbymesse, for en messe er et sted, hvor køber og sælger mødes, for at indgå handler. Derfor er Hobbymesse det rigtige navn til denne event.

Jeg kan dog ikke undlade at gøre mig den overvejelse, at hvis jeg i stedet vælger at besøge forretningerne i deres åbningstid, behøver jeg ikke betale entre for at komme indenfor i forretningen - til gengæld har jeg hele forretningens udvalg at vælge imellem. Derfor er det nok sidste gang, jeg betaler to gange 274 kr. til DSB og 60 kr. i indgang, for at komme på Hobbymessen. Så får jeg mere valuta for pengene i min lokale modelbaneforretning, der i øvrigt også var repræsenteret på messen, samt når det er DMJU, der arrangerer udstilling - ikke messe - i Valby Hallen.