Udskriv

Hobbymessen i Valby april 2007

Togdillen havde for tredje gang kaldt til hobbymesse, så jeg og en ligesindet drog afsted fra Esbjerg, før andre havde fået sko på, for at se på herlighederne.

IMG 0237x

Efter en udmærket tur på tværs af landet nåede vi med IC 812 til København og et laaaangt S-tog på linie A+ til Ny Ellebjerg Station, som har afløst den gamle ditto på S-banen.

IMG 0234x

Det er en en flot, men meget steril station - futuristisk hedder det sikkert - som ligger på 1.sal ovenpå godsforbindelsesbanen, banen til Sverige og en anden S-togslinie.

IMG 0362x

Vi nåede frem til Valbyhallen, hvor vi med et par rabatbilletter fra egen hjemmeside slap indenfor i paradiset for 45 kr pr. mand i stedet for normalprisen på 65 kr. Det er efter min opfattelse i den dyre ende. Når det ikke primært er en salgsmesse, men en nyhedsudstilling/fremvisning (det går jeg da ud fra, at det er...) så burde udstillerne, som jo vil vise noget frem for de potentielle kunder, tage mere af det økonomiske slæb. (Lægger man så til de 45/65 kr. tog- og pladsbillet fra Esbjerg tur/retur (plus diverse pølser mv.), så er de første 5-600 kr nemt fordampet).

Nå, vi kom ind.

Hobbymessen er ikke kun for tog, men mange andre hobbyaktiviteter, så der burde være noget for alle - og det var der vist også.

I forhallens ene side stod en ensom mand og kørte med nogle tog på en bar plade med skinner. Han har vist stået der før, men jeg fandt heller ikke denne gang ud af, hvad han ville vise.

I den anden side var der en større stand med store skinnende flotte amerikaner-lastbiler, som var fjernstyrede og højlydt brummende og dyttende kørte rundt blandt publikum både her og inde i hallen til stor glæde for især de yngre gæster.

Hallen var nærmest delt i to med tog i den ene halvdel (godt og vel) og alt muligt andet i den anden.

 IMG 0292x

De selvkørende maskiner vakte stor interesse hele dagen.

"Alt muligt andet" omfattede dukkehuse, våben, kørende gravkøer, dukketeatre, skibsmodeller, racerbiler, smykker, en større miniracebane og meget andet.

 IMG 0294x

Vallensbæk Modelskibs Klub havde en stor stand.

QXl - internetauktionshsuet, som er medarrangør - havde en stand, hvor man kunne kigge på hjemmesiderne og se udvalget. En af qxl-folkene demonstrerede en sød, lille fjernstyret helikopter, som fløj lystigt rundt både om sig selv og publikum  - og styrtede til jorden med mellemrum, tilsyneladede uden at tage skade. Sjov ting.

Jeg kiggede lidt på det hele, men koncentrerede mig om togdelen - og selvfølgelig især om skala-N og de producenter, som havde nyt at vise eller fortælle her.

 IMG 0271x

Togdillen

Togdillen, som jo var arrangør havde to store stande midt i hallen, en for Togdillen i Vanløse og en for Hobbydillen i Valby.

Toggdillen kunne ud over et kæmpeopbud af H0-ting præsentere sine produkter i skala-N,

 IMG 0277x

Skala-N fyldte ikke meget på Togdillens stand.

 IMG 0279x

Bn og Bns fås nu også i den moderne blå udgave.

blandt andet blå Bn/Bns-vogne og den seneste nyhed,

 IMG 0385x

nemlig overdele til personvognene litra CL, CLL, CLE og CLS, som netop var blevet klar til messen.

Overdelene er i modsætning til tidligere fræset på en CNC-fræser, hvilket betyder en bedre kvalitet. Vognene detaljer ser da også rimelige ud:

IMG 0337x

 IMG 0382x

litra CL/CLL

 IMG 0336x

litra CLE med pakrum

 IMG 0334x

Litra CLS styrevogn.

Der kommer færdige vogne i løbet af en måneds tid, lovede Lars Weidich. Et af småserieproducenternes evige problemer er vinduerne, idet det er svært at lave korrekte vinduer med sproseer og rammer. Ofte er der blot klæbet et stykke klar plast på indersiden af vognene, men det ser hjemmegjort og ufærdigt ud. Synd, hvis en ellers fin model skal skæmmes på dette punkt. Vi må se, hvad der kommer.

Lars kunne i øvrigt fortælle, at overdele til MR/MRD kommer sidst på året. Overdele til MK/FK kommer engang næste år.

Tog & Tekno

 IMG 0303x

John Olsen præsenterer et H0-produkt for et par interesserede.

Jeg spurgte John Olsen fra Tog og Tekno, hvordan det går med MH-projektet. John fortalte, at han er optimistisk. Der er endnu langt igen til 600 stk, men interessen har været overraskende stor, og hvis det fortsætter i samme takt kan projektet gennemføres.

Et par af de interesserede ved Tog & Teknos stand roste projektet, men nævnte, at de lige så gerne ville have et strækningslokomotiv. John nævnte, at han naturligt havde valgt MH, som han jo havde lavet i H0 og derfor havde startmaterialet til. Hvis projektetblev en succes, ville John bestemt ikke udelukke, at der kunne komme andre ting i skala-N, også vogne.

Tjenestetankvognen blev ret hurtigt udsolgt, og John overvejer andre vogne i skala-N, men ville ikke fortælle nærmere herom på dette tidspunt.

Hobbytrade

IMG 0354x

Mz fra Hobbytrade - i H0.

Hobbytrade viste i H0 de seneste Mz-varianter, EH-vognen, en toetages styrevogn og selvfølgelig D-maskinen.

Jeg fik en snak med Kasper Bang Jensen, som jeg også talte med i Nurnberg, for at høre mere om skala-N planerne.  Hobbytrade er jo Arnold-importør og har lavet Mz i H0, så det kunne jo være nærliggende....

Kasper fortalte, at man siden Nürnberg har drøftet tingene, og at en skala-N produktion er rykket nærmere. Hobbytrade er med i forskellige samarbejder, og en af de andre deltagere vil påbegynde en skala-N produktion til det amerikanske marked, og så vil det være naturligt for Hobbytrade også at sætte noget i gang.

Et Mz-lokomotiv kunne bestemt være en mulighed, da Hobbytrade her har oplæggene klar fra H0-modellen, men der er intet besluttet, og Kasper kunne intet sige om tidshorisonten. En beslutning om en produktion afhænger af mange ting, men Kasper kunne bekræfte, at Hobbytrade nu ser positivt på N-markedet og seriøst overvejer tiltag her, både lokomotiver og vogne. Det bliver spændende at se, hvad der sker.

Epokemodeller:

 IMG 0248x

Epokemodeller solgte alle mulige løsdele og byggesæt.

Per Møller Nielsen fra Epokemodeller fremviste sine flotte laserskårne huse i H0

IMG 0250x 

og er klar til at lave en skala-N produktion, hvis der er efterspørgsel. Husene laves som nedskalering af H0-husene og der skal laves et oplag på mindst 20, før det er interessant. Per har også overvejet at levere færdigsamlede huse, men der er endnu en del tekniske forhold, der skal undersøges nærmere, før det bliver en realitet. Der var flere forespørgsler på messen, så vi får se.

De andre:

Udstillerne her var især klubber og de "sædvanlige" forhandlere, men der var enkelte private "brugttogssælgere" ind i mellem.

 IMG 0287x

Torben Zieglers stand med hr. Ziegler selv til højre.

Heriblandt var også redaktøren af "dansk i model" Torben Ziegler, som for en stund var hoppet om bag disken og solgte ud af diverse ting og sager. Her var en del skala-N ting, bl.a. et af de efterhånden sjældne vognsæt med "gødningsvogne" fra Jyske Vognfabrikker. Mon ikke en glad N-mand har båret det hjem i triumf? Torben Ziegler præsenterede også sin nye bog om Heljans modelbyggesæt gennem tiderne.

IMG 0305x 

Blandt udstillerne var også Brian Andersen, som udstillede sin samling af DR-tog fra Piko.

I de andre størrelser var der flotte nyheder som Tikøb Hobbys

 IMG 0238x

MH i 1:32

IMG 0240x 

og Litra Q i H0.

Og så var der en del udstillingssanlæg, blandt andet fra

 IMG 0268x

Dansk TT-Klub

IMG 0252x 

1/32 klubben

 IMG 0264x

Foreningen Toget

Men ingen skala-N anlæg...

IMG 0280x 

Udenfor hallen var der en nogenlunde indhegnet kørebane for fjernstyrede racerbiler, som drønede rundt med stor larm, og så var der pølse- og ølboden, som var godt besøgt dagen igennem.

Jeg provianterede også her og fik ved et af bordene en længere snak med Lasse fra Togcenter Gentofte, som fortalte, at centret har haft et stor fremgang inden for skala-N og har mange faste kunder. Togcenter Gentofte har etableret sig med en solid markedsandel både i H0 og N og ser derfor positivt på udviklingen.

Generelt troede de forhandlere og producenter, jeg fik talt med på messen, på fremgang for skala-N. Dejligt at høre.

Vi må håbe, at al denne optimisme omsættes til flere og bedre modeller i vor størrelse.

Nå, efter nogle timer i Valby gik turen tilbage til hovedlandet, og vi nåede trods diverse fejl og forsinkelser tilbage i rette tid til aftenens afsnit af "Matador".

Kommentaren:

Trods navnet var det nok primært en salgsmesse og der blev solgt meget. Der var mange "messetilbud", og folk slæbte af med poser og kasser, og det er helt fint. Men det er næppe nok.

Messen var en god oplevelse, men spørgsmålet er nok, om den er pengene værd for udstillere og arrangører.

En god del af de besøgende var "Tordenskjolds soldater", som jeg har mødt så mange gange før - i hvert fald for modeltogets vedkommende - og jeg tror ikke, at de besøgende skifter til noget andet ved at besøge messen. Der var mange flotte ting hos "de andre", men om det lokker togfolk ind på nye spor og vice versa tvivler jeg på.

Messen ligner de andre salgstiltag, vi har, og savner karakter af "messe".  Kun Heljan, Auhagen og Hobytrade havde egentlige udstillinger uden salg (så vidt jeg kunne konstatere), og Auhagen skrev direkte på standen, at der kun var udstiling og at man kunne kontakte sin forhandler vedrørende køb af produkterne.

Udstillerne burde sætte mere fokus på de nye ting og nedtone salget. Det holder måske nok nogen væk, men kunne lokke andre til. Som det er nu, minder det meget om DMJUs årlige træf (DMJU havde i øvrigt en stand på hobbymessen).

DMJUs udstillinger skulle være klubbernes vindue, hvor de præsenterede klubliv, modeller og anlæg - for at hverve nye interesserede og medlemmer må man tro - men også DMJUs træf er efterhånden domineret af "salg".

Måske skal der lidt nytænkning til.