Udskriv

DMJU august 2006

DMJU havde igen kaldt til samling i Valbyhallen til modeljernbaneudstilling, og jeg skulle naturligvis se det hele, så jeg drog fra Esbjerg i den årle morgen - denne gang alene, da de ellers trofaste væbnere måtte melde afbud.>

Med regionaltoget - et aldrende og raslende MR sæt - til Fredericia og derfra med IC til hovedstaden. Min orange-billet rakte kun til en plads i det medfølgende IR-4. Jeg må sige, at det ikke er meget bedre end MR-toget. Flysæderne, som står for tæt for min smag, var ret slidte og flade - der var ikke bare antydningen af "blødhed" i sæderne.

Nå, jeg nåede Valbyhallen og hostede op med 60 kr for at komme ind.

 

billet1

Allerede i forhallen stod to anlæg, sådan lidt afsides og for sig selv i forhold til udstillingen. Det ene var et klubanlæg, det andet nogle skinner på en plade. Jeg havde naturligvis antennerne specielt rettet mod skala-N og gik ind i hallen.

Der var meget, rigtig meget tog, og i alle størrelser fra kæmpetog til skala-Z.

Blikfanget i år var et stort, tysk TT-anlæg. TT er skala 1:120, sådan midt mellem N og H0. Fordelen ved TT må være, at man kan få en bedre detaljeringsgrad af materiellet og alligevel have plads til lange kørestrækninger.

Anlægget var fra Modelleisenbahnclub "Theodor Kunz" i Pirna, og anlægget var imponerende. Ifølge udstillingskataloget er anlæggets maksimale størrelse 26 x 1,3 meter med 250 meter spor og 150 sporskifter, men det kan opstilles i mange forskellige størrelser og varianter. Hvor meget der var med i Valby, ved jeg ikke, men flot så det ud.

Længere inde i udstillingen stod dansk TT-Klub med sit anlæg, så TT var godt repræsenteret.

 

tt1

 

tt2

Men der var andre klubber.

 

1-32

Togklubben 1:32 havde et meget stort anlæg, som dog var lidt nøgent de fleste steder. Men tog i den størrelse er jo også flotte.

 

stormy

Modeldampklubben havde nogle meget store lokomotiver med, en E-maskine, en My og en Køf. De skabte behørig interesse og respekt hos de besøgende.

 

danskg

G-modelforeningen, altså 1:32 smalspor eller LGB-størrelse havde også en bane.

I spor nul var disse flotte modeller fra DMJK udstillet.

 

spornul

I H0 var der flere baner.

 

smalspor

En svensk forening havde et sødt lille smalsporsanlæg med og Golden Spike havde et stort amerikansk anlæg.

Flere danske kubber var repræsenterede med fine anlæg.

Esbjerg Model jernbane Klub havde sit modulanlæg med og viste både anlæg og mange flotte hjemmebyggede modeller frem for de mange besøgende.

 

esbjerg

Desværre skete der et kedeligt uheld for esbjergenserne. På et tidspunkt lød et stort brag i hallen, det var Esbjerg-klubbens glasvitrine, som brød sammen med det sørgelige resultat, at de mange modeller lå spredt ud over gulvet - i flere stykker. Der skal desværre nok bygges og repareres en del i vinterens løb.

Der var også et lille spor-Z anlæg hos en forhandler, men intet anlæg i skala N. Folk fra Modulklubben i Vejle kunne fortælle, at klubben er ved at ombygge og forbedre modulanlægget, og at klubben regner med at være med igen næste år.

De andre kubber hørte jeg intet til.

Der var naturligvis mange forhandlere med, Togdillen og CMT Togshoppen Danmark have nogle meget store stande, men også Drejeskiven og Perron 4, som nu har overtaget Trinbrættet i Århus, fyldte godt i hallen.

Også de danske producenter var også godt repræsenteret.

Heljan fremviste sine to seneste produkter, containerkranen og en elektronisk drejeskive.

 

heljan1

Især drejeskiven var interessant.

 

heljan2

Jan Nannestad fortalte, at den arbejder trinløst og at man derfor kan lægge spor, næsten som man vil, det hele programmeres nemt på styrepulten.

Skiven skal også laves i spor Nul og der er intet i vejen for at lave den i skala-N, sagde Nannestad. Elekronikdelen er den samme, så der kun at lave skiven i den rigtige størrelse. Ja, man har jo lov til at håbe.

Hobbytrade viste en prototype af D-maskinen og sine andre modeller i H0.

Der var desværre ikke mange rigtige nyheder i skala-N. Der var selvfølgelig N til salg mange steder, både nyt og brugt, men på nyhedssiden kneb det lidt.

Roco viste et enkelt togsæt, den blå udgave af Baureihe 601, forbilledet for det danske MA-lyntog.

Tikøb viste kendte ting som ML-motorvognen,

 

tikob2

tikob1

og overdele til S-maskinen og en CLE-vogn.

dillen1

dillen3

 

Togdillen havde et ganske stort udvalg af sine vognoverdele og færdige modeller i skala-N, herunder de nyligt tilkomne Bn/Bns vogne, men desværre var dillen ikke blevet klar med færdige vogne til udstillingen.

 

togmodelle

Togmodelle viste ud over MH-lokomotiver og diverse vogne i H0 også sit enlige skala-N produkt, de franske STEF og Millet-vogne. De havde solgt godt, fortalte John Olsen, da jeg talte med ham var der kun nogle få Millet-vognsæt tilbage. Lad os håbe, at MG-gruppen får mod på mere i vores skala.

 

vejle1

vejle2

Trinbrættet, Vejle havde forskellige N-modeller, bl.a. Banetjenestens kulkran og ECO-vogn.

 

scheuer1

Scheuer-modeller havde sit flotte skala-N udvalg af vogne og overdele med, B-vogn, Mx-lokomotiv, C-mads osv.

 

scheuer2

I skala H0 havde Scheuer bl.a. færgen Svea med færgeleje.

 

okt1

 

Hos OKT så jeg et flot PU-signal - i H0. Lys i alle lamper, så det kan bruges rigtigt på anlægget.

Når jeg nu ser alle disse signaler, færger, vogne etc undrer det mig, at de ikke forholdsvis nemt kan sættes ned i mål, men det er nok et spørgsmål om efterspørgsel. Måske skulle vi prøve med et løft-i-flok projekt i skala-N.

Der var altså lidt langt mellem snapsene, set fra et skala-N synspunkt. Der er sådan set mange producenter, men kun Togdillen og Scheuer-Modeller kan siges at være rigtigt aktive i denne skala.

Tikøbs modeller er gamle i den forstand, at de kom for flere år siden, og der er åbenbart ikke nyt i sigte fra Tikøb.

Roco laver ikke dansk N, ja vel næppe meget N overhovedet, og kun Minitrix - som ikke var med på udstillingen - har lavet danske modeller i større omfang på det seneste.

Jeg håber, at N-folket bakker om om de aktive producenter og køber modellerne. Er der intet salg, siger det sig selv, at der ikke kommer nye ting.

 

folk

 

Udstillingen var godt besøgt, fortalte Jan Kaspersen, DMJU. Kl. 14. var der kommet godt 1.500 besøgende, og man forventede 2.000, når udstillingen lukkede kl. 17. Det har man nok næppe nået. Det tyndede mærkbart ud i gæsterne efter kl. 15.

Efter en lang dag gik det hjemad igen. S-tog til hovedbanegården, IC til Fredericia ( igen i IR-4! De har garanteret maget det således, at alle med billigbilletter havner der) og så regional-MR'en hjem til Esbjerg.

Blandt de uundværlige ting, jeg købte på udstillingen, var DSB's "Togplan" for 1968-1969, som jeg så kunne læse i på vejen hjem.

Her kørte togene lystigt på den skæve bane mellem Bramming og Laurbjerg, Vojens og Haderslev, Rødekro og Åbenrå, Tønder og Sønderborg, Ålborg og Hvalpsund, Ålborg og Thisted, der var sovevogne, spisevogne, iltog, eksprestog og og og…

En enkeltbillet mellem Esbjerg og København kostede kr. 54.00. En tur fra Esbjerg til Århus kostede kr. 32,40 via Silkeborg, men kr. 36.00 via Fredericia, og der var rabat på dobbeltbilletter.

Der er sket meget siden dengang, også for den unge lærerstuderende, som købte køreplanen i 1969 og siden har solgt den eller givet den væk uden at fjerne nogle personlige papirer. Han er nu en kendt jernbaneforfatter. Jeg sender ham papirerne med posten.

 

annonce

Nej, vi så intet til salgsvognen. Den nåede ikke ned på monkeyclass på denne tur. Den var nok forbeholdt folk, der betaler fuld pris….