Udskriv

DSB litra R.

af Peter Mose

AK1056x

R-maskine ved Hjulby. Foto Arne Kirkeby./Arkiv OMJK.

Dette er en kort beskrivelse af, hvordan man kan bygge en meget skalatro model af litra R(I), som den så ud fra midt i halvtredserne til udrangeringen.

Billederne og nedenstående kan tilsammen give inspiration til selvbygning af en DSB litra R.

Litra R ligner meget den preussiske maskine S 10.2 (BR 17). Drivhjulsdiameter og akselafstande er stort set de samme. Og ikke mindst vigtigt, er gangtøjet identisk. Dog er totallængden for lang, ca. en meter. Det meste ligger i tenderens længde.  Derfor må to tyske lokomotiver slagtes, for at lave en "korrekt" model:

12088

 Minitrix nr. 2088, K.P.E.V. S 10.2 bruges til lokomotivet, og

7159

Fleischmann nr. 7159, K.P.E.V. P8 (BR 38/ DSB litra T) må ofre sin tender.

En stor hjælp ved bygningen er tegninger og billeder i bogen "Danmarks Damplokomotiver" af William Bay. "Danske Damplokomotiver" af Niels Jensen er også god.

R2x

Førerhuset kan ikke bruges og et nyt må fremstilles. Jeg brugte 0,5 mm. plasticcard.

Kedlen er for tynd frem til røgkammeret. Så enten må vi lave en ny, eller som jeg gjorde, lægge et tyndvægget rør udenpå den tynde del af kedlen. Først må dom, sikkerhedsventiler, skorsten og alt andet, der rager ud, files bort. Der skal laves en ny dom, skorsten, sikkerhedsventiler og fløjte. Med et bor markeres boltehullerne ved fyrkammeret.

Også røgkammerlemmen må erstattes af en dansk konisk med håndhjul. Den gamle røgkammerdør slibes bort. En 3 mm. tyk skive blev ved hjælp af fil og boremaskine drejet til korrekt facon.  Håndhjulet er fra en ophugget rungevogn. Hængslerne er ligesom båndene om kedlen lavet af tynde strimler selvklæbende folie. Rør og håndbøjler på kedlen er lavet af tråd i passende tykkelse. Husk også en stige på hver side af kedlen.

Den venstre lanterne skæres forsigtigt af og limes fast på røgkammerdøren. Så er der dansk lygteføring. Desværre må man undvære lys i toplanternen.

Til sidst laves to røgplader og et par plove.

R1x

Tenderen fra P8 må også ændres en del.  Bagenden må ændres, så bagvæggen kommer til at flugte med puffeplanken. Der skal laves en lille kasse til påfyldning af vand, og en forhøjet væg på kulkassen. Husk også en lanterne.
 På den forreste del skal der på hver side laves 4 små trin: Bor et 1 mm. hul. Med en skarp og spids kniv laves hullet fladt i bunden.

tegning

Forstærkningerne på tendersiderne er lavet med tynde strimler selvklæbende folie.

Så mangler kun maling, litrering og skorstensbånd. R(I) skal have litranumre fra 934 til 953. Jeg har kun kunnet finde 959 (R(II)) i handelen. Derfor har jeg brugt dette nummer, selv om det er ukorrekt.

Lokomotiv og tender samles. Kontroller, at der også kan køres i små kurver. Ellers må håndbøjlerne på tenderens front bearbejdes. De kommer meget tæt på førerhuset. Og endelig lidt ekstra kul i tenderen.

PICT7556stor

R-stor-2

Det færdige resultat. De fine detaljer ses tydeligt. Klikbare billeder.

Så er litra R køreklar og kan indsættes i driften.

PICT7561stor

R 959 afgår fra Hedekilde station. Klikbart billede.

Kilder
"Danmarks Damplokomotiver" af William Bay. Herluf Andersens forlag 1977
"Danske Damplokomotiver" af Niels Jensen, Aschehoug 2001

Se også:
"Temahæfte 2 DSB damplokomotiver litra R", af Steffen Dresler, UK modellers forlag 1983.