Udskriv

I en del opslagsværker og lister over danske skala-N modeller gennem tiderne optræder Mz-lokomotiver fra ”Remisen” eller ”High Tech”.
Der findes i dag ikke mange oplysninger om disse lokomotiver, og ikke ret mange har tilsyneladende nogensinde set disse modeller. Jeg har derfor forsøgt at finde ud af, om der er hold i rygterne og har talt med de implicerede. Desværre står historien ikke helt klar i erindringen hos de daværende producenter, men jeg kan berette følgende:

De første Mz

Brudstykker af en historie.

Det er ikke så mange år siden, at det var svært at opdrive et dansk lokomotiv i skala N.

Minitrix og Piko havde lavet My-lokomotiver i 70’erne, men siden var der ikke kommet danske lokomotiver, medens der var selvfølgelig mange udenlandske lokomotiver af forskellige fabrikater i handelen.

I 1978 begyndte Bjørn Schultz i forretningen ”På Sporet” i København at importere Ibertren, og tidsskriftet ”UK-modelinformation” nr. 4 fra september 1980 bragte denne annonce med et billede af et RENFE ALCO 2100 fra Ibertren med katalog nr. 012.

paasporetannonceudsnit

Se hele annoncen her.

Billedet, som var sakset fra Ibertrens katalog, viste 3-leder udgaven, men forretningen har antagelig kun haft 2-skinne udgaven (katalog nr. 951) til salg. 

951

Ibertren kat. nr. 951.

Omkring 1982 (nogle kilder siger 1983 eller 1984) blev der lavet danske Mz på basis af dette spanske lokomotiv. Der er muligvis tale om flere uafhængige produktioner.

En af produktionerne blev lavet af den danske importør af Arnold, Jan Williams, som selv importerede lokomotiverne. De spanske lokomotiver blev ganske enkelt ommalet til DSB Mz og monteret med vådlitreringer, som Williams også producerede, og Mz’erne kom i såvel vinrød som rød/sort udgave (design). Designudgaven fik nr. 1428. Disse Mz solgtes kun gennem forretningen High Tech i Århus, og Jan Williams fortæller, at der efter hans hukommelse blev solgt omkring 100 modeller.

Omtrent på samme tid lavede forretningen ”Remisen” i Nykøbing Falster en dansk Mz på basis af det samme lokomotiv. Remisen købte lokomotiverne hos forretningen ”På Sporet” og malede og litrerede selv modellerne.

annoncen

annonce fra "Remisens" katalog.

Der blev kun lavet få modeller, såvel vinrød som ”Design”, som solgtes for 450 kr., og der blev ikke reklameret meget for modellerne, men Remisen omtalte dog modellerne i sit katalog fra midt i 80’erne.

Muligvis har ”På Sporet” selv lavet en lille serie design Mz og solgt dem i forretningen, men det er usikkert.

Det er ikke lykkedes mig at opdrive et billede af lokomotiverne, men måske kører nogle af dem stadig rundt på anlæggene.

”På Sporet” og ”Remisen” eksisterer endnu, medens ”High Tech” lukkede omkring 1990. Også WM-modeller er lukket, men Jan Williams driver i dag ”Grimstrup Film og Forlag”.

Efterskrift:

s-l1600

Klikbart billede

En ommalet Ibertren Alco 2100 fra Spanien var til salg på ebay i september 2016.

 57

 

Klikbart billede.

Det er nok næppe en af de gamle danske, som omtales ovenfor, men den viser nok nogenlunde, hvordan modellen må have set ud.

 

Kilder:
Jan Williams, WM modeller
Kurt Strebel, High Tech Hobby
Ole Christensen, ”Remisen”
Bjørn Schultz, ”På Sporet”
Torben Ziegler: ”Dansk i Model” 1996 og 2000
Hele "Remisens" katalog kan ses på Torben Zieglers hjemmeside
www.danskmodel.dk under ”arkivet”.

 

25.09.16