Udskriv

 

En dansk ølvogn.

af Peter Mose.

Tuborg og Carlsberg bryggerierne havde i mange år en større flåde af godsvogne til transport af deres produkter. Disse vogne var indregistrerede hos DSB som private vogne med litra ZA eller ZB.

ZB99616

Forbilledet er en hvid ølvogn litra ZB 99616, som den så ud efter 1955 påmalet TUBORG ØL.

Man kan også vælge at bygge en Carlsberg vogn litra ZA 99xxx. Begge vogne har LOP 9,25 m. og en akselafstand på 6m, svarende til LOP 57,8 mm og akselafstand 37,5 mm i 1:160.

Det er ikke så vanskeligt at bygge en sådan vogn, hvis man kan acceptere nogle kompromiser.

Jeg har ikke fundet en industrifremstillet vogn, som passede helt på mål, så første kompromis blev valg af en vogn, som kunne danne undervogn.

2457-2

Fleischmann kat. nr. 2457

Jeg faldt over nogle brugte Fleischmann åbne godsvogne nr. 2457, hvor akselafstanden er lidt for kort, 35 mm, og rammeforstærkningen ikke helt korrekt.

Først må fladvognen slagtes. Akslerne fjernes, og de to "nitter" bores forsigtigt bort, så lad og undervogn kan adskilles. Under ladet er en metalplade, som giver vognen lidt vægt - den skal genbruges.

Vognkasse.

Vognkassen er bygget i 0,5mm tyk Evergreen plast card med meget fin rilning, 020". Evergreen nr. 2020. Ølvognene er bygget med lodret bræddebeklædning. Brædderne er dog smalle og med så fine samlinger, at de knap kan ses på fotos, hverken  i virkelighed eller model.

PICT6850x

De udskårne enkeltdele til vognkassen.

Lav bund, sider, gavle, indvendige støttevægge og tag:

  • 1 stk. bund udskæres 53,5 x 18 mm
  • 2 stk. sider udskæres 55 x 16 mm.
  • 2 stk. gavle 18 mm brede og 18 mm høje. Radius på tagbuen er R=16 mm.
  • 3 stk. indvendige støttevægge 18 mm brede og 16,9 mm høje. Også R=16 mm til tagbue.
  • 1 stk. tag udskæres 54 x 21 mm.
  • 1 stk. platform 2,5 x 14 mm.

Skær også et stykke på 60 x 16 mm, som skal bruges som underlag ved samling af vognkassen.

Metalpladen skal afkortes ganske lidt med en fil, så den får nøjagtig samme længde som vognbunden.

Først skal dørene markeres på de to vognsider med en kniv eller en ridsespids. 12 mm høje og 10 mm bredde ( 2 x 5 mm, det er dobbeltdøre). I hver dør markeres en ramme ca. 0,5 mm bred. Se på billedet.

Nu kan vognbund, gavle og sider limes sammen. Start med at lægge det udskårne underlag på en helt plan flade. Ovenpå det lægges metalpladen og til sidst vognbunden. Sørg for at underlagspladen rager lige langt ud i hver ende. Gavlene limes først fast til bunden. Gavlene skal stå på underlagspladen. Brug ikke mere lim end nødvendigt.

Herefter limes siderne til gavlene og bunden. Siderne skal støtte helt nede på den plane arbejdsflade, derved kommer siderne til at gå 0,5 mm længere ned over undervognen end gavlene. Kontroller at alt er i vinkel. Bemærk, at siderne er en anelse længere end den færdige vognkasse. Dette for at sikre flotte hjørner; bedre at slibe lidt end at der mangler nogle få tiendedele.

PICT6988x

Vognkassen er samlet og platformen sat på plads. Bemærk akslen til håndbremsen. klikbart billede.

Lim de 3 støttevægge så de bliver jævnt fordelt i vognkassen. Når limen er tør, finpudses hjørnerne, og det sikres, at gavle og støttevægge alle har samme højde og vil støtte taget lige meget.

Forstærkningsjernene på gavlene er lavet af 0,5 x 0,5 mm firkantprofil. Bemærk, at både de vandrette og de lodrette forstærkninger skal affases mod tag og vognsider. Og meget vigtigt: I den vognende, hvor håndbremse og platform placeres, skal forstærkningsjernet nærmest håndbremsen monteres lidt forskudt imod vognmidten. Lav et lille hak i den vandrette forstærkning der hvor håndbremsens spindel skal fastlimes.

Håndbremsespindelen er 0,5 mm rund plast. Håndtaget er et lille passende stykke fra et plastbyggesæt fundet i rodekassen.

PICT6855x

Platform med understøtning.

Når platformen limes på gavlen, skal der laves to små støtter af samme profil som forstærkningsjernene. Gelænder og håndbøjler er lavet af 0,3 mm pianotråd. Brug et 0,25 mm bor til at bore huller for fastgørelse af gelænder og håndbøjler. Vent med at montere dem til de og vognkassen er malet.

PICT6990x

Vognkassen er samlet og gelænderne monteret. klikbart billede.

Fastgør håndbøjler og gelænder med en klat lim på indersiden af gavlen. Og så de to stiger. Jeg fandt et par i et Pola byggesæt af huse under opførelse.

Taget.

 Så limes taget på. Inden skal det have fået en passende bøjning ved at rulle det over et ca. 15 mm rør eller lignende. Det må kun lige stikke 0,2 mm ud over gavlen. Pas dette til på gavlen med håndbremsen. Det overskydende skæres forsigtigt af ved den modsatte gavl, og langs vognsiderne.

Den færdige vognkasse fastgøres til undervognen med to små skruer. Jeg bruger skinneskruer fra Minitrix. nr. 66548. Læg vognbunden helt nøjagtigt og bor i vognbunden med et 0,25 mm bor.

Maling.

 Humbrol nr. 34, hvid mat, til vognkassen og nr. 33, sort mat, til håndtag og gelænder og platform. Taget kan males med Humbrol nr. 1 mat.

Bemærk, at brugen af mat maling kan give problemer med transfers. Et godt råd kan derfor være at male med blank hvid på vognkassen og afslutte med mat lak efter montering af transfers.

PICT6994x

Når man nu er i gang, kan man lige så godt bygge et par stykker. klikbart billede.

Til sidst males markeringen for bremsebestykning og de sorte felter med en tynd pensel, og en sikker hånd.

Litreringerne er købt hos Stoppel Hobby, som stadig har dem på lager.

Jeg har fundet megen hjælp til byggeriet ved at studere Heljans model af ølvognen.

 

PICT7048x

..og så er der øl til alle i Sdr. Omme. Klikbart billede.

 

Kilder:
Lokomotivet nr. 61 side 20
www.Jernbanen.dk