Udskriv

DMJU september 2002

 

Man skulle jo nødigt gå glip af en modelbanemesse, så jeg og nogle ligesindede drog med toget - selvfølgelig - fra Esbjerg tidligt lørdag morgen for at indtage Valbyhallen ved 11-tiden efter en udmærket tur gennem fædrelandet.
Mit mål var især spor-N delen af messen, selv om det meste af resten sikkert også var ganske interessant.

nr-2x

Der var alt fra kæmpeloks til spor Z. Midt i hallen stod det kæmpestore tyske anlæg fra Berliner S-bahn. Meget flot, men altså "udenlandsk".
Der var mange anlæg og baner og moduler i forskellig udførelse og kvalitet, både sommer- og vinterlandskaber, danske, tyske, amerikanske og det gode var, at alle, jeg talte med, virkede glade og positive, både fremvisere og tilskuere, som flokkedes om standene.

På digitalsiden skulle RailSoft vise sit nye digitalstyresystem til computer. Det var dog "nede" de gange, jeg kom forbi standen. Til gengæld var der digitaldrift på flere anlæg, så jeg fik en god snak om digital flere steder.

nr-12x

Verdenspressen på nyhedsjagt

nr-1x
 
De helt store lokomotiver er jo flotte

Der må ligge tusindvis af timer bag disse maskiner, og ejerne var helt berettiget meget stolte af dem. Der burde være bare et enkelt lokomotiv under damp, - men det er nok ikke tilladt på grund af brandfaren.

Modellen af Storebæltsfærgen i H0, som har været under bygning på forskellige messer de sidste tre-fire år er nu færdig

nr-3x

og lå flot og skinnende i sit færgeleje. Måske en ide til banen derhjemme?

nr-8x

Hvis man altså lige har 4-5 meter bare til et færgeleje. I lejet ved siden af lå i øvrigt færgen "Fyn".


 

nr-4x

I den mindste afdeling var der et nydeligt, hjemmebygget spor-Z tog, og der var også lidt TT, en størrelse der vist er ved at (gen-)vinde lidt fodfæste.

Og så var der de mange forhandlere, der - mest i H0 - fremviste alt det nye og spændende, Me, Mo, Bn, Bns i gul og rød og brun, med indbygget video osv. osv.

Der var også bog- og bladsalg, så jeg købte nogle af de Signalposten-numre, jeg endnu mangler, og 33 uvurderlige numre af Modelbanenyt fra 50'erne og 60'erne. Spændende læsning i toget hjem.
I oktober 1954 kunne man købe en Long Mo for kr. 115,-. Der var såmænd også en Long Mo til salg i Valby. Man skulle afgive et seriøst bud, stod der. Jeg bød nu ikke, men andre nævnte, at prisen nok ligger et sted mellem 3.000 og 3.500 kr. Tja… Længere henne kunne man købe et Mo byggesæt for en plovmand.

Heljan viste også en nylavet Mo frem, og Tog og Tekno havde Bn-vogne i rå mængder

nr-10x

Nå, men det var jo især spor N, jeg var på jagt efter, og der var faktisk en hel del interessante ting at se og høre, da jeg kom i gang.

Ove Kirk Thomsen kunne fortælle, at der stadig er liv i OKT's MT-projekt. Han har planlagt 2 serier, en grøn og en rød/sort, men skal op på mindst 50 bestillinger i alt for begge serier, før han går i gang, og han har i øjeblikket "nogen og tredive". Der mangler altså 15-20 bestillinger. På standen så jeg et andet messinglokomotiv, lavet af samme producent, og hvis MT'en kan holde den standard, bliver den fin. Lokomotivet bliver med dekoder og træk på alle aksler og korrekt lys i køreretningen. Lad os håbe, at de sidste ordrer kommer i hus, så projektet realiseres. I givet fald kommer MT'en omkring august 2003, så der er tid til at spare sammen.

DWAs Viggo Falkenstrøm fortalte i forbifarten, at der ikke er nye N-modeller på tegnebrættet. De små serier er ikke rentable, og Viggo har blikket rettet mod H0. Selvfølgelig vil han lave en N-model, hvis han får en god ide og kan finde noget at lave den på, sagde han høfligt, men der kommer næppe noget i den nærmeste fremtid.

Lars fra Togdillen havde det brede grin på, da jeg var på hans stand. Frisk fra centralværkstedet havde han fået CP, CPL og CPS og leverede allerede de første vogne over disken. Der er lavet en serie færdigbyggede på 75 af hver. Når de er solgt, er der kun mulighed for byggesæt. Og så er Me på vej, prototypen er under udvikling og lokomotivet kommer så hurtigt, han kan gennemføre projektet. Lokomotiivet er klar til Fredericia den 2. - 3. november i år.

Togdillen fremviste også prototypen på styrevognen til Ma-lyntoget.

nr-5x

Det er Rocos vogne, som bruges som basis. Også Ma-lyntoget leveres inden jul.

I løbet af efteråret kommer en daddelæske-skinnebus. Sidstnævnte efter forespørgsel fra Sverige. Den kommer på markedet tidsnok til at ligge under juletræet. I 2003 kommer Bn/ Bns, og på tegnebordet er også en korrekt B-vogn.Den kommer både vinrød og i design, også i 2003.

I udstillingsmontren stod også overdele til My i forskellige varianter, Mz, EA, S-maskine og meget andet, så der er efterhånden meget at vælge imellem, også i N.

Viggo Heilesen, Trinbrættet, Vejle, viste Hims med bremseplatform, HJ vogne i flere nummervarianter og prototypen til en B-vogn i messing. Den kommer antagelig på markedet i løbet af 2003. En Qrv-godsvogn er også undervejs med forventet ankomst inden jul, og der kommer veksellad fra IAT og Scansped. Lidt længere ude i horisonten anes en Hims med forstærkede døre.

Jeg må lige omkring H0 her og nævne en sød, lille vogn, nemlig en Gklm tjenestevogn "Kun til lokale transporter på Frederiksberg station". Måske et lidt snævert anvendelsesområde, men en sjov ting.

Trinbrættet, Århus, havde prototypen til en 50'er rutebil med snude. Det er en Mercedes, som ikke har noget direkte forbillede, men er typisk for tiden efter krigen og op i halvtredserne/tresserne. Den kommer færdiglavet og er et "must" til epoke-3 anlægget. Bilen har været længe undervejs, og Mads kan endnu ikke sige noget om, hvornår den er på hylden. Mads viste også en Vølund-damptromle, endnu en Trinbrættet-produktion. Her som flere andre steder sås også Rocos seneste danskervogne Sajyka og DDPA.

På klubsiden var der desværre kun et enkelt N-anlæg. Vejle Modeltogs Forening havde sit spor-N modulanlæg med og kørte rundt med nogle lange togstammer til glæde for mange. Ved sammenligning med udstillingens modulanlæg i H0 kunne vi tydeligt se, hvor meget man får plads til ved at vælge spor N. Det mest spændende her var dog de meget flotte håndbyggede modeller af CX, CU, postvogne, flere ældre personvogne

nr-6x

og så en lille grøn rangertraktor, Klædeskab nr. 47, som dog ikke var motoriseret.

nr-7x

Senere på dagen kørte her også en lille stamme med Togdillens CP/CPL/CPS vogne.

nr-9x

De kørende lokomotiver var digitaliserede og kører uden problemer, fortalte Michael Rasmussen fra klubben. Michael viste indmaden frem, så vi kunne se hvor lille dekoderen faktisk er. - Den hedder LE010XF og er på størrelse med en halv lillefingernegl.
Modulerne er standardmoduler  efter fast skabelon, så modulerne kan sættes sammen med andre, bygget af ligesindede.  Landskabet er endnu lidt bart, men det kommer vel nu, hvor vinteren nærmer sig.

Der var meget at se på, men kl. 17.00 var det slut, og vi blev sendt ud af hallen og retur med først S-tog og så IC3 mod det vestjyske,

nr-11x

mætte af indtryk og slæbende på alt det, vi havde købt trods de til fruen på tro og love afgivne løfter om det modsatte.

De nyerhvervede vogne blev straks indsat i driften og ses her under udkørsel fra  Guldager station:

nr-13x