Udskriv
Nürnbergmessen 2007

af Martin Wilde og Lars Lindhard

Den årlige Nürnbergmesse - Spielwarenmesse - har i mange år været krumtappen i nyhedsformidlingen og kontakten mellem producenter og handlende, og selv om der efterhånden er mange andre messer i løbet af året, har Nürnbergmessen stadig en særlig magisk kraft.

Skala-n.dk må som seriøs nyhedsformidler naturligvis være med hvor det sner, så vi kan fortælle om de nyheder, som kan interessere et (fortrinsvis) dansk publikum. Lars var i år for første gang selv i Nürnberg og med på messen i selskab med Martin, som er garvet messejournalist.
Nürnbergmessen er en legetøjsmesse, som dækker alt lige fra oppustelige badedyr til avanceret elektronik, og vi koncentrerede os naturligvis om modeltog, som i år havde til huse i Hal 4A.
Det er jo altid spændende at være på messe. Der er mange mennesker og meget modeltog at se på og tale om og Nürnbergmessen 2007 var ingen undtagelse.

DSCF0093
Der sker altid noget på Nürnbergmessen.Her er man ved at redde en uheldig billist op af havnebassinet,
heldigvis kun på et diorama fra Ladegüter Bauer, som omtales senere. Klikbart billede

Messen som sådan er ikke meget anderledes end de hjemlige messer i Valby og Fredericia mv., og så alligevel. I Nürnberg er der kun adgang for pressen og de handlende, og det almindelige publikum, togfreaks, familier, børn, klubanlæg og brugttogssælgere er der ikke. Der er ikke noget til salg på selve messen, som er en udstilling, og det giver en anden stemning. Folk er meget bevidste om, hvem de vil, bør og skal tale med.

Forhandlere kommer naturligvis i første række, og der indgås mange leveringsaftaler på messen. Repræsentanter for pressen er velkomne, når udstilleren ser sin fordel i kontakten. De store modelbaneblade, Miba, Eisenbahn Magazin og Eisenbahn Kurier, havde hver sin lukkede fotostand, hvor de fotograferede de mange modeller til messenyhedsbladene, som udkommer allerede inden messen slutter, og der var "et rend" af medarbejdere frem og tilbage fra de enkelte stande, hvor modellerne blev lånt til fotobrug, og det var nærmest, som om de kunne tage selv.Helt så frit var det ikke for os andre, men vi blev generelt godt modtaget, når vi var på standene og bad om en snak.

Messen var i år lidt mindre end tidligere, og det skyldes de mange firmakonkurser og lukninger i branchen. Det forlød, at messens modeltogsdel var flyttet fra den sædvanlige Hal 7A til den mindre 4A, fordi Märklin havde bestilt et meget mindre område end sædvanligt. Nogle kapitalfonde senere ombestemte Märklin sig åbenbart og bad om mere plads, hvilket betød, at andre stande så fik mindre plads og enkelte måtte ud i den store forhal eller ind i hal 4 ved siden af.

Men alle de toneangivende producenter var med, og Trix/Märklin, Fleischmann og Hornby International havde store og imponerende stande med modeller i hundredvis og store flotte modelanlæg, som kunne imponere de fleste. Andre firmaer havde små og beskedne stande, men det betød bestemt ikke, at der ikke var mange interessante og spændende ting at finde der.

Medens Martin så mest på H0, koncentrerede Lars sig især om skala N, og lad det være sagt straks: der var ikke meget nyt for dem, der ønsker sig danske modeller i skala N. Ikke umiddelbart i hvert fald.
Der var meget at se på, og skala N fylder heldigvis stadig godt i modelbanebilledet, men danske modeller er desværre ikke det, det står i første række i producenternes fremtidsplaner.

Trix og Märklin

Trix og Märklin havde messens absolut største stand midt i hallen.

PICT0111y

klikbart billede

I den ene ende var der et meget stort Märklinanlæg med alskens kørende modeller, og der foregik her med jævne mellemrum præsentationer af nye modeller med demonstrationer og videoshows. Og "Big Boy" rullede afsted med et godstog, der var så langt, at lokomotivet på en af langsiderne kørte lige efter bagenden af sit eget tog, flot at se - men næppe realistisk…

Her på Trix-standen fandt vi den eneste danske nyhed i skala N i 2007

DSC00098stor.

klikbart billede

Det er en i vognsættet "Alpen-Transit", katalog nr. 15645. Sættet består af 20 forskellige, moderne godsvogne, men det er tanken, at forretningerne kan sælge vognene enkeltvis, så der vil blive mulighed for at få denne vogn, uden at vi nødvendigvis skal have alle de andre med.

DSC00099y

klikbart billede

Vognen, Habbins-vogn, minder meget om Rocos udgave af samme vogn, som kom for nogle år siden, så en helt ægte nyhed er det måske ikke.

PICT0063y

klikbart billede

Trix kommer også med et andet godsvognssæt "Moderne Bahn", kat. nr. 15265, med 20 vogne (seks forskellige typer)

DSC00097stor

klikbart billede

og endelig et epoke-3 sæt med 20 tankvogne "Treibstoffe", katalog nr. 15504.Også for disse sæt gælder det, at vognene kan købes enkeltvis.

DSC00095x

Trix har også annonceret en Køf II i DB-udgave med katalog nr. 12439. Med en godt detaljeret metaloverdel, indbygget dekoder og lys bliver det en spændende model.

Vi fik en snak med en Trix-medarbejder for at høre, hvad vi kunne vente af danske modeller i fremtiden. Han fremhævede naturligvis, at Trix jo havde en dansk nyhed i år, men måtte tilføje, at der var ikke andet planlagt for 2007.


Han kunne heller ikke sige noget konkret om 2008, men pointerede, at Trix ikke har opgivet Danmark. Der er tidligere kommet mange modeller til dette marked og der ville antagelig komme flere modeller. Problemet er, at det danske marked er lille. Det er derfor svært at få økonomi i en model, der kun er salgbar i Danmark. Vi vil derfor nok (især) se modeller, som er salgbare på flere markeder, eventuelt som bemalingsvarianter.

Martin havde på messen i 2006 drøftet muligheden for en dansk B-vogn med Trix, men vor samtalepartner kunne kun sige, at der endnu ikke var besluttet noget.

En af hovednyhederne fra Trix er det tyske dobbeltdækker tog, "Metronom", bestående af et lokomotiv, to moderne dobbeltdækkervogne og en dobbeltdækker-styrevogn.

PICT0061x

PICT0058x

Vognene er stort set identiske med de danske, grå dobbeltdækkervogne litra B og ABs, så her var en oplagt mulighed for en dansk model.

Trix havde heller ingen danske nyheder til H0-folket i år, men moderselskabet Märklin kommer med en engangs-serie af damplokomotivet T 299, der kørte i Nordjylland i 1950'erne. 

37037

Det er Märklins velkendte 38'er, der endnu en gang udsendes i dansk udgave.

47687

Fra Märklin kommer også et sæt med to containerbærevogne, DSB litra Lgjns. Den en er lastet med 40 fods Maersk Sealand container. Den anden vogn er lastet med 20 fods containere i samme firmas sølvgrå farve. 

Fleischmann

Fleischmann havde på standen både et H0- og et N-anlæg. N-anlægget var ifølge informationerne næsten ni meter langt og to meter bredt med 140 meter spor og 28 tog i drift samtidig.

PICT0027y

klikbart billede

PICT0024y

klikbart billede

Der er ingen danske nyheder fra Fleischmann i år. Da vi spurgte en medarbejder hvorfor, kunne hun ikke umiddelbart oplyse årsagen hertil, men henviste til, at markedet er lille.

PICT0019x

PICT0020x

Inde på standen var der udstillet masser af modeller, blandt andet en Desiro (2006-nyheden) med lydmodul. Det lød rigtig godt, kan vi fortælle.

PICT0030x

Fleischmann kommer med også med dobbeltdækkervogne. Nyheden var så ny, at der kun var et foto af forbilledet, men det ser ud til, at det også her er vogne, som ved en anden bemaling bliver korrekte danske dobbeltdækkervogne. Så der burde være gode muligheder for denne model på dansk.

Hornby International

DSC00106x 

Hornby, som nu også er Arnold, Lima, Rivarossi, Electrotren, Heco og Jouef, fremviste et Arnold anlæg sammen med de nye Arnold-modeller.

DSC00102x

 DSC00104y

klikbart billede

Der er intet dansk imellem, men der kan godt laves danske modeller, hvis der er ønsker om det. Det vil blandt andet afhænge af, om de gamle forme stadig kan bruges. En serie skal nok være på minimum 1000 stk., før der er økonomi i det.
Arnolds pressemedarbejder henviste i øvrigt til Arnolds ny danske agent, "Mr. Flemming Pedersen" fra Hobbytrade.

Arnold er på vej med et nyt skinnesystem, som kommer sidst på året 2007 eller nok mere realistisk næste år. Der er tale om et nyt system, sagde han, men han var ikke helt klar i mælet på dette punkt, og det kan godt være, at der reelt er tale om Arnolds gamle skinnesystem med opdateringer på enkelte punkter.

Lemke

Lemke, som også repræsenterer Hobbytrain, havde en ret beskeden stand, men havde flere ting af interesse.

PICT0045x

PICT0044x

Blandt nyhederne (reelt en 2006-nyhed) er den lukkede godsvogn "Oppeln", som er meget tæt på en dansk HD-vogn. De første prototyper var udstillet og lover godt. Vognen kommer i et trevognssæt, hvor af en af vognene (desværre) har bremsehus, men de to andre vogne kan blive til HD-vogne ved ommaling og litrering. To bremselemme sidder ganske vist lidt forkert, men helhedsindtrykket er ok.

PICT0049x

En Dobbeltcontainervogn litra Sggnos 715 epoke 5, som er en ægte 2007 nyhed, stod også i vitrinen. Vognen kommer i fire versioner, bl.a.

H23701_500

Kat.nr. H23701 blå med 40' MAERSK Containere

H23703_500

Kat. nr. H23703 DB, blå med 4x20' P&O og Evergreen containere.

PICT0047x

Vognen var dog som prototype uden detaljer af nogen art, så det er for tidligt at sige noget om det endelige udseende.

Udenfor selve hallen i en stor forhal var der flere stande.

KM1 Modellbau

KM1 Modellbau viste lokomotiver i spor 1.

DSC00088y

klikbart billede

Ikke lige vores skala, men flot var det med lydmodul og røg fra skorstenen.

L.S. Models, A.C.M.E. og  Rail-top

I forhallen havde også L.S. Models en stand sammen med italienske A.C.M.E.og Rail-top, alle partnere med Tog & Tekno i MG gruppen.
L.S. Models og samarbejdspartnerne viste en glastransportvogn, som kommer i flere versioner.

DSC00090x

En (antagelig) italiensk udgave blev præsenteret i en bemalet, men ulitreret version af A.C.M.E, som kunne fortælle, at modellen forventes i handelen sidst på foråret eller først på sommeren. Modellen bliver litra Uais, St. Gobain, og kommer i et trevognssæt med katalog nr. 5502. Vognen fremstilles tilsyneladende for A.C.M.E. af firmaet Fratix.

Fra L.S. Models kommer flere udgaver, bl.a. en SJ Glastransportvogn fra firma Trempex med katalog nr.68001. Der er nu annonceret glastransportvogne fra fire forskellige selskaber i Belgien, Frankrig, Tyskland og Sverige.
Se et udsnit af L.S.Models' nyhedskatalog her (stor fil).

I H0 kunne A.C.M.E. præsentere en dansk nyhed - sådan da.

DSCF0082y

klikbart billede

Firmaet lancerer i årets løb et vognsæt, Skandinavien-Italien Express, med fire personvogne. Tre af personvognene er italienske personvogne af typen Tipo med enkeltvinduer, der er en 1. klasse vogn, en 2. klasse vogn og en liggevogn med 1. og 2. klasse, og endelig er der en CC-vogn, som Heljan leverer til sættet. CC-vognen har nummer 1127.

På denne måde får H0-kørere et godt udgangspunkt for at efterligne Skandinavien-Italien Express, som den kørte i epoke III mellem København og Rom, først via Jylland, så via Gedser-Grossenbrode og sidst via Rødby-Puttgarden. De fire brune vogne, naturligvis suppleret med nogle blå sove- og spisevogne samt trukket af en E-maskine eller en MY, vil pynte på ethvert anlæg.

Heljan

Heljan havde ikke egentlige nyheder med i år, men fremviste My i spor 0 og så drejeskive og containerkran, som vakte stor interesse. Der var hele tiden mange besøgende ved standen.

Hobbytrade

Hos Hobbytrade talte vi med Flemming og Karsten Pedersen, Kasper Bang Jensen og Steen Lorenzen, som er importør i Norge.

Hobbytrade har længe haft skala N i tankerne og er glade for Arnold-agenturet, som Flemming Pedersen forventer sig en del af.  Der er tale om et nyt marked for Hobbytrade, og man går nu i gang med forhandlerkontakt og leverer i første omgang de nye Arnoldmodeller.

På min forespørgsel fortalte Hobbytrade, at der ikke er aktuelle planer om danske modeller, men hvis salget går fornuftigt, er det ikke umuligt, at Hobbytrade kunne begynde egen produktion af modeller i denne skala.  Det kunne være dejligt, hvis en dansk producent ville lave med danske modeller. Med den kvalitet Hobbytrade har vist med H0-modellerne, går vi måske gode tider i møde.

I H0 koncentrerede Hobbytrade sig i øvrigt om at præsentere de udenlandske modeller. Kasper Bang Jensen kom direkte fra Kina til Nürnberg med de nyeste bemalingsvarianter af Di.6/Dispolok ME 26/NOB 26, blandt andet tre forskellige bemalinger af Nord-Ostsee-Bahns diesellokomotiver, som de kører kun få kilometer syd for grænsen.

de270003x

D-maskinen blev også præsenteret, og flere måtte hen og spørge, om det var en af modellerne med RP25-hjul. Det var det dog ikke, men flangehøjden på Hobbytrades D-maskiner med NEM-hjul er kun på 0,8 mm.

Roco

Roco kunne fortælle, at der ikke er noget dansk på vej i skala N, og at der ikke er planer om at lave noget. Skala N fylder ikke meget i den nye Rocoverden, fik vi at vide. Der satses på andre størrelser, især H0, hvor der er danske modeller:

1168446560x

1168446799x

Mz 1420 som rød-sort DSB i epoke V og MZ 1401 i den første rød-sorte udgave med meget stort DSB-logo på fronten.

1168446878x

I H0 kommer også en bærevogn med en grøn Carlsbergtrailer i epoke IV og

1168446843x

et godsvognssæt med en E- vogn og en Gs-vogn i epoke III udgave. Alle disse modeller er dog nye numre eller farver til tidligere udsendte modeller.

Littke

DSC00067y

klikbart billede

Sidste år havde Littke en stor mobilkran som nyhed, og da den stod som blikfang på Littkes stand, måtte vi hen og se den. Vi fik en snak med hr. og fru Littke, som passede standen.

DSC00070y

klikbart billede

Kranen leveres med to kranarme, en sammenfoldet og en udstrakt. Littke fortalte, at en arm, som kunne foldes ud og ind, ville blive for skrøbelig og knække, hvorved modellen blev ubrugelig. Den permanent udstrakte arm er af plastik med en metalkerne inden i og er derved solid. Armen kan nemt fjernes og den anden sættes på ved at løsne en enkelt skrue i bunden af kranhuset.

Littke har ingen repræsentant i Danmark, men vil meget gerne ind på markedet her. Der er ikke krav om mindstekøb eller særlige begrænsninger. Kranerne kan fås i flere udgaver, man kan selv vælge farve og firma.
Jeg og Martin talte bagefter om, at en grøn BMS kran til det danske marked vil være en god idé. Vi må håbe, at en importør tager sagen op.

Ladegüter Bauer

Ladegüter Bauer producerer gods, som navnet siger, så vognene ikke skal køre tomme rundt. Der var ikke noget direkte dansk tilbehør, men det meste ville uden videre kunne bruges herhjemme.

PICT0016x

Blandt nyhederne var denne flotte last af stenplader, og der var rør, bjælker, rustne skrotlæs og meget andet.

PICT0010y

klikbart billede

PICT0011y

klikbart billede

Mange af nyhederne kunne ses i et flot H0-diorama med et havnemiljø.
Der var også flotte laster i H0:

PICT0013x

PICT0015x

Bauer sælger gerne til Danmark og kan producere småserier med ned til 50 stk. til kunder i Danmark. Der vil være mulighed på at få eget firmalogo på lasterne som f.eks. rør eller stålbjælker.

MKB Modelle

Der var ikke danske nyheder fra de store tilbehørsproducenter som Faller, Kibri, Vollmer, osv., men det lille firma , MKB Modelle, som laver laserskårne huse i pap som byggesæt, har danske huse i programmet. Det er i H0, og de fleste laves i samarbejde med Togcenter Gentofte.

engesvang

MKB har lavet flotte modeller af stationen i Lunderskov og her Engesvang station, og i 2007 kommer Dragør station med stationsbygning, vandtårn og remise.

Der laves skala N huse til Tyskland og indehaver Kai Brenneis var klar til at lave danske ting i skala N også, hvis der er efterspørgsel.

Spørgsmålet om det ikke "bare var et paphus" blev mødt med et smil og en forklaring om fremstillingsprocessen, som indebærer, at detaljer som murværk, vinduesrammer, sprosser og tagsten kan skæres ud med 0,3 mm nøjagtighed, hvilket giver meget detaljerede modeller.

Lars fik stukket et af husene i hånden og bedt om at vride på det for at se styrken. Og husene er virkelig solide. Materialetykkelsen sammen med den måde husene samles på, betyder at husene er lige så solide som plasthuse. "Ja bedre endnu, mine huse kan i modsætning til plasthuse tåle en tur på gulvet" forklarede Kai Brenneis og bad Lars smide det hus, han stod med. Det gjorde han nu ikke.

Der var også andre ting, som vil kunne interessere de danske skala N folk.

Busch

PICT0033x

havde blandt nyhederne varevogne fra FedEx og DHL, som også ses herhjemme.

Viessmann

Viessmann viste elektronik og signaler i mange størrelser på sin stand.

PICT0035x

Til spor Z har Viessmann lavet dette fungerende dværgsignal, som ikke er mere end godt 2x3 mm stort. Det svarer nogenlunde til et dansk dværgsignal i skala N, så intet er altså umuligt…

Peter Post Werkzeuge

Dette lille firma havde blandt andet denne specialvogn til ensartet udlægning af skærver

PICT0078x.

Fulgurex

PICT0097x

Fulgurex havde især nyheder i andre størrelser, men firmaet viste 2006-nyheden den roterende sneplov i en færdig udgave.

Lux-Modellbau

PICT0096x

Lux demonstrerede sine slibe- og støvsugervogne i størrelser fra 0 til N.

Bachmann

Bachmann, som omfatter Graham-Farish havde i udstillingsvitrinen en engelsk sovevogn.

PICT0107x

Den kunne blive en korrekt, dansk sovevogn blot ved ommaling.

NMJ

Sluttelig skal vi lige se på nogle interessante H0-modeller, som Finn G. Moe fra Norsk ModellJernbane AS lancerer i årets løb. Det er de typiske svenske personvogne, som blev bygget i 1960'erne med sikker på vognsiden og afrundede hjørner.

NMJ-SJ-B5x

 Vogntypen kørte frem til åbningen af Øresundsbroen også meget på Sjælland, mest mellem Helsingør og København men også helt til Rødby Færge, og var kendte for deres høje siddekomfort. NMJ laver både en ren 1. klasse vogn litra A2, 1. og 2. klassevogne litra AB2 og AB3, samt de to forskellige 2. klassevogne, B 1 og B5.

Vognene kommer naturligvis i et utal af forskellige bemalinger. Strengt taget skal vognene have et K i litraet for at måtte køre i Danmark, og det har ingen af de udbudte modeller, men det kan de fleste sikkert leve med. Vognene bliver selvfølgelig i eksakt skala 1:87, så de vil passe fint sammen med en CC, en CL eller B og Bn-vogne. Trækkraften kan leveres af både MX, MY, MZ og ME. Vognene kan - også på dansk strækning - køres sammen med nogle af de flotte norske B3-vogne, som NMJ tidligere har haft som nyhed.

Finn Moe blev spurgt om mulighederne for modeller i skala N, og fortalte at der, som han ser skala N i Norge, ikke er basis for en produktion. Finn Moe skønner, at skala N folk udgør 2½ % af modeltogsfolket i Norge og af dem kører omkring halvdelen tysk eller amerikansk. Der er således kun ca. 1½ %, som vil købe norske (eller danske) modeller og det er alt for lidt til en produktion.

NMJ delte stand med

SwedTram AB

SwedTram havde et meget flot udvalg af sporvogne i H0 fra bl.a. Danmark.

PICT0056stor

klikbart billede

SwedTrams direktør Hans Josefson fremviste  det nyeste skud på stammen, denne sporvogn fra Århus, som kan fås både som byggesæt og færdigmodel.

Alt i alt var det spændende at besøge messen og se de mange nyheder, hvor vi kun kan brínge et udpluk her. Der er ikke tvivl om, at der fortsat er krise i modeljernbanebranchen, og vi har nok desværre endnu ikke set det sidste firma bukke under. Derfor er det glædeligt at mærke, at der trods alt er optimisme hos mange producenter.