Udskriv

Så blev det messetid igen, og jeg var som tidligere en tur til Nürnberg for at se på sagerne.

”En tur” betyder af sted med nattoget fra Kolding fredag aften, ankomst Nürnberg tidligt lørdag morgen, besøg på messen hele lørdag og så hjemad med nattoget og ankomst til Kolding søndag morgen.
Desværre har DB nedlagt den del af nattoget, som kørte til Nürnberg, München og Innsbruck, så der er ikke længere direkte forbindelse. Det betød, at jeg på vejen ned måtte skifte i Fulda klokken fem om morgenen og vente en god time på toget til Nürnberg. Til gengæld kørtes den sidste del af turen med ICE, som er meget behageligt at køre med. Her kunne DSB lære noget.

Turen ud til messeområdet foregår med Nürnbergs U-bahn, og folk stod som sild i en tønde i de overfyldte tog. Alt var ude at køre, og der var tryk på.


Nå, jeg nåede frem i live og var klar til

IMG_8010x


Spielwarenmesse International Toy fair Nürnberg 2011

 

Stemningen i år var meget bedre end i 2009 og 2010.  Der var optimisme overalt, og der var mange besøgende. De udstillere, jeg talte med, gav alle udtryk for, at det gik fremad for forretningen. Det skal man selvfølgelig sige, når nogen spørger sådan et sted, men flere nævnte, når jeg spurgte lidt ind til det, at der er ved at komme økonomi i tingene, og at købelysten hos forhandlerne er kommet igen, derfor var der også annonceret mange nyheder.

Der var nyheder inden for alle skalaer og typer, 1, 0, Ho, TT, N og Z, tysk, fransk, tjekkisk, italiensk, østrigsk, amerikansk og meget andet. Her er de ting, jeg valgte at fokusere på.


Märklin og Trix

Selv om Märklin-koncernen teknisk set stadig er under konkursbehandling, var alle optimistiske.

maIMG_7839x

De mange papskilte, som prægede standen sidste år var væk, denne gang ver der for det meste rigtige modeller på udstilling.

Märklin kommer i år med en del svenske og danske modeller.

maIMG_7840big

Her er de svenske øverst til højre og de danske på nederste hylde Billedet er klikbart.

der er tale om to nye My-udgaver, kat.nr.  37676 vinrød, og 37677 design med sneplove.

Der kommer også et sæt kat. 42816 med to designrøde B-vogne (der så næsten vinrøde ud i montren), og et godsvognssæt kat. nr. 46096 med fem P-vogne med kul.  Svenskerne får et Green Cargo-lokomotiv litra RE 14 med katalog nr. 36610.

maIMG_7845big

Her er de danske nyheder lidt tættere på. Billedet er klikbart. 

I skala N var der også meget at se på, omend der ikke var noget dansk imellem.

maIMG_7948big

Klikbart billede.

LInten var selvfølgeklig med i montren, den kunne vi godt bruge i en dansk udgave, der er jo flere at vælge imellem.

maIMG_7847big

klikbart billede

Der var også dette godstog med Eurosprinter-lokomotiv og trailervogne.

maIMG_7853big

maIMG_7854big

klikbare billeder

Märklins store messeanlæg var med som flere gange før, og det samme galdt ham, der passede anlægget. Han har siddet ved det anlæg, al den tid jeg har besøgt messen, se bare i de tidligere messerapporter.

maIMG_7993big

Klikbart billede

Minitrix havde også et anlæg med.

maIMG_7996x

Her er en detalje..

Jeg fik en lang snak med den danske repræsentant Claus Aaltonen, (som for nylig er skiftet til Märklin fra et job hos Fleischmann/Roco) og Claus Ballsieper, som er Brand Manager i koncernen.
Jeg ville selvfølgelig høre, hvad der var på vej til de danske N-folk, og fik at vide, at det danske marked slet ikke er glemt. Der er danske N-modeller på programmet, og jeg foreslog en del modeller og hørte lidt om planerne.

Selv om jeg ikke må nævne konkrete ting her, kan jeg godt sige, at vi kan glæde os. Det skal naturligvis være modeller, som enten er i kataloget allerede, eller som kan produceres til andre markeder også. Når man ser nøjere efter, er der faktisk meget, som er lige til at sætte på de danske spor med en ommaling, og der er noget på vej. (”På vej” betyder 2012 eller 2013, man planlægger langt ud i fremtiden).

Jeg spurgte til My-lokomotivets fremtid, nu hvor Kato har sendt sin helt nye model på markedet, og Claus Ballsieper svarede, at man naturligvis fulgte med i udviklingen og overvejede mulighederne.
Her foreslog jeg frækt, at man så opgav Nohab’en og producerede et andet, dansk lokomotiv. Svaret plejer at være et stort grin og en bemærkning om, at den slags slet ikke kan lade sig gøre, idet nykonstruktioner til små markeder er yt på grund af de høje omkostninger og de antagelig små salgstal, men Ballsieper svarede til min overraskelse, at det slet ikke var en umulighed, og at man faktisk overvejede dette, idet han dog klart betonede, at der intet var besluttet.

Hobbytrade

Siden Hobbytrade for nogle år siden havde planer om at producere i skala N, men opgav ideen igen, er et af mine spørgsmål her altid lidt drilsk, om der nu snart skal ske noget i skala N, og svaret er ”Nej, det har vi ikke planer om”, og argumenterne er de samme som hos andre producenter, at N er mindre udbredt end H0, og at der ikke er økonomi i produktion i denne skala.

Da jeg kom ind på Hobbytrades stand, stod Martin Wilde storsmilende sammen med Kasper Bang Jensen og på mit spørgsmål, om der skete noget i skala N, svarede Martin straks ”ja da” og halede en godsvogn med Maersk-containere frem.

IMG_7905x

”Her er en dansk vogn i N, ellers noget?”, og Martin fortalte, at Hobbytrade nu er blevet repræsentant for det belgiske firma Rocky-Rail, som bl.a. laver en serie dobbelt-bærevogne med forskellige containere, og en af dem er altså med Maersk-containere.

IMG_7907x

Kasper, som er Hobbytrades tekniske chef, fortalte dog, at man ikke har planer om selv at producere i N af de ofte nævnte årsager. Det er H0, man vil satse på.
Hobbytrade har brugt for megen tid på andet end egne ting, som man nu vil koncentrere sig mere om.  Martin Wilde, der er uddannet journalist, er ansat som pressemedarbejder – spindoktor – og skal sørge for nyhedsformidling, pressekontakt og hjemmesiden. Samtidig har Hobbytrade opsagt agenturaftalen med Arnold/Hornby og repræsenterer ikke længere dette firma i Danmark. 

Piko

Piko er jo efter mange års pause igen gået ind på N-markedet med en række lokomotiver og vogne til især det franske marked.

IMG_7917x

Jeg talte med Frau Matthäi på standen og spurgte, om der udsigt til danske modeller i denne skala.
Der er ingen planer om danske modeller, var det nedslående svar. De franske modeller skyldes et særligt samarbejde med den franske importør, og der er ikke andet på programmet, bortset fra at enkelte af modellerne også kan ommales til andre baneforvaltninger.


Mabar

Mabar, som jeg ikke har hørt om før, producerer lokomotiver i H0 og N til det spanske marked.

IMG_7914x

Der var ikke noget, der lignede dansk.

Peco

På Pecos stand var det ofte omtalte trevejs sporskifte udstillet i en ny udgave.

IMG_7904big

Jeg spurgte, hvor det blev af, da det skulle have været på markedet i 2009, hvor det også var udstillet (og hvor jeg omtalte det, se messerapporten for 2009). Det var planen at udsende det i 2009, men det viste sig imidlertid meget sværere end ventet at lave en holdbar konstruktion, så konstruktørerne måtte starte helt forfra. Der er nu en ny udgave klar, og skiftet forventes i handelen til juni. Jeg ville gerne have oplyst sporskiftets vinkler, men det vidste de ikke på standen.
Lad os håbe, at det nu bliver en realitet.

Model Power

Model Power er et amerikansk firma, som producerer metalmodeller, bl.a. lokomotiver i skala N.

IMG_7936x

IMG_7937x

Der er tale om flotte modeller af forskellige amerikanske damplokomotiver,

IMG_7939x

blandet andet dette lokomotiv, som minder lidt om en D-maskine.

Dakord

dakord

Dakords stand bestod af en masse plastikslanger og dimser.

Daim Berisha, som sad på standen, fortalte, at firmaet har specialiseret sig i produktion og salg af krympeledning i alle størrelser og former.

Jeg spurgte, om man kan leve af så smal en nicheproduktion, som det her syntes at være, og det kunne man sagtens, svarede fru Berisha. Dakord, der er hjemmehørende i Grossbothen i Tyskland leverer til forhandlere, men man kan også købe direkte i firmaets webshop. Da de fleste varer kan sendes som brev også ved større længder, er portoudgiften uden stor betydning, så mange vælger at bestille direkte.

MKB Modelle

MKB Modell, som jeg har omtalt i tidligere messerapporter var også med i år med en række laserskårne huse i H0 og N. Der er mange flotte huse på programmet, herunder en del italienske huse, da firmaet har en stor kunde i Italien.

mkb_tankstation

MKB har produceret denne tankstation fra 1950’erne, som også kommer i skala N. Den kunne også gøre sig på et dansk anlæg.
Jeg fik at vide, at MKB har lavet Nørrebro Station i H0 til Togcenter Gentofte (se rapporten fra Valby 2010), og at det ville være forholdsvis let at lave den i skala N. Ja hvorfor ikke? Det kunne se flot ud med en højbane på anlægget.


Brekina

Brekina, som vist mest er kendt for biler og skinnebusser i HO, er også gået ind i skala N med en produktion af en MAN privatbane-skinnebus VT 4.43.

brekina

På standen var denne ”Silberling” – en umalet prototype – flot ser den ud.

Desværre er det den eneste N-nyhed, men der er mange flotte modeller i kataloget.
Brekinas messekatalog kan hentes her.


DM-Toys

Var også med i år og Daniel Mrugalski fortalte, at det går rigtig godt for firmaet.
Specielt bygningskranen, som var messenyhed i 2009, havde solgt over al forventning. Daniel kunne slet ikke få armene ned, da han fortalte om, hvor godt den var blevet modtaget.

DM-renser

I år var blandt nyhederde denne skinnerenser, som er lidt i stil med til Trix’ rensebørste, men uden de stive børster, som ødelægger hæfteringene. På DM’s renser, som er produceret af (Ping pong) sættes hjulene på en blød, strømførende måtte. Når hjulene drejer rundt, renses de uden slid.

dm-lastbil

Herudover var der en del biler og militærkøretøjer, som kan pynte på anlægget.


Arnold/Hornby

Arnoldbig

Klikbart billede

Arnold have som sædvanlig en stor stand med mange ting udstillet,bla. messeanlægget.

arnold3

Der var intet dansk imellem, og der er desværre ikke udsigt til danske ting fra Arnold foreløbig.


Det er en skam, der var flere godsvogne, som kunne blive danske med en omlakering,

arnold1

Arnold2

N160

N160 er et fransk firma, som har lavet en serie franske godsvogne til korntransport.

N160

Modellerne var udstillet hos det ligeledes franske firma Brassline, som laver messingmodeller i H0 og 0.

Hobbytrain – Kato – Lemke

kato-nohab

som har annonceret en vinrød My som 2011 nyhed, viste selvfølgelig Nohab-lokomotiverne, dog ikke de danske.

kato-klv

Også den nye banetrolje Klv53 vistes i flere udgaver sammen med sporstoppemaskinen og andre tjenestevogne.

kato-skinne

Sporstopperne var udstyret med blinkende dioder, hvilket desværre ikke kan ses på billederne.

kato-lokomotiv

Diesellok MAK G 1700. Billedet er klikbart.

Blandt nyhederne er også MAK-diesellokomotivet G 1700, som vistes som prøvestøbning uden dikkedarer, og to godsvognssæt med 10 vogne, det ene med containere/trailere fra ”Danzas” og ”Evergreen”/”Kuehne & Nagel”, det andet med 10 containervogne, 5 fra ”Green Cargo” og fem fra ”Nieten Fracht”.

Se nyhedskataloget her.

kato-unitrack

Kato viste også en nyhed til Unitrack-skinnesystemet, et stykke til samling af to enkeltsporsstrækninger og en dobbeltsporstrækning.

hobbytrain1

Hobbytrain havde mange modeller med, bl.a. denne flotte ”Transpetrol” tankvogn, som ligner noget, der har kørt herhjemme,

hobbytrain2

og en Kbs med ”tørvegitter”.


Brawa

havde som en af 2011-nyhederne i H0 en dansk godsvogn litra IE.

brawa-IE

Den danske vogn var kun vist som foto, men vogntypen kunne ses i andre udgaver.

brawa-vogn

Flot vogn og helt korrekt, da IE var indkøbte tyske godsvogne.

Brawa laver også både lokomotiver og vogne i skala N, men der er desværre ikke udsigt til, at IE kommer i denne skala.

Modellbahn Union

udstillede alle de flotte godsvogne, firmaet har lavet, herunder skydetagsvognene og presenningvognene.

MBUIMG_7922big

MBUIMG_8001x

MBUIMG_8002x

Begge er i 2010 kommer i en patineret udgave. Det ser rigtig flot ud, og disse vogne er for længst revet væk.

MBUIMG_7927x

Her var også de nye Tomix sporvognsskinner udstillet. Det må da være sagen til f.eks. havnespor.

Kuehn-modell

Kuehn-modell som ellers har specialiseret sig i skala TT, har som firmaet selv sagde det på messen, haft et ”sidespring med små følger” idet Kuehn har lavet en model i skala N.

kuehn

Det er en tysk toetagesvogn litra Dbmq/Dbmu, som er meget flot. Lad os håbe at Kuehn får lyst til flere sidespring.  


Liliput - Bachmann

Liliput, som tidligere lavede meget dansk i H0, har ikke længere fokus på det danske marked, men der laves en del flotte modeller, bl.a. i skala N, hvor Liliput kommer med en helt moderne presenningvogn.

liliput-pers

Prototypen blev vist på standen i en umalet udgave.

liliputgulx

Ifølge kataloget er det en gul vogn fra ”Eisenbahn und Häfen GmbH”, men der kan laves mange andre varianter.

bachmann-canada

Bachmann viste en række amerikanske og canadiske godsvogne. De er meget flotte, synd at de vogne, vi ser herhjemme, sjældent er så farvestrålende.

Roco og Fleischmann

Roco, som ikke laver skal N modeller længere, har annonceret en del danske nyheder i 2011.

Jeg så kun en af dem på udstillingen, nemlig denne flotte vogn med to militærkøretøjer:

rocodanskbig

klikbart billede

Der var flere andre militærvogne, bl.a. disse kampvogne fra det tyske Bundeswehr.

kampvognebig

klikbart billede

De øvrige danske nyheder har jeg kun set i kataloget.

Fl-display

klikbart billede

Fleischmann kommer med mange nyheder i 2011.

flnytbig

klikbart billede

På standen sås også en del af 2010-nyhederne, bl.a.t 11.5 (Ma-lyntoget) og vt 12.5 Københavnexpress, som ses øverst på billedet.

flbanebig

FlIMG_7894big

klikbare billeder

Messeanlægget var med, så vi kunnese de mane vogne rullende på sporet

fltankvognx

Knæktankvognen er kom ind på andenpladsen som "årets nykonstruktion" i afstemningen på 1zu160.net.

fltaurus2x

fltaurus3x

På standen var også prototyper at Taurus II og Taurus III.

Fleischmann kommer jo med to tankvogne fra ”Jens Villadsens Fabriker”, Hbis som postvogn og så den hvide svensker i en ret ”alternativ udgave” til det danske marked.

Jeg fik en god snak med Fleischmann nye danske repræsentant Søren Bendtsen, som er tiltrådt for nylig, om mulighederne for mere dansk i skala N.
Jeg brokkede mig over svenskeren, som jeg følte gav et forkert signal, da det ikke ligner Fleischmann at lave så ukorrekte bemalingsvarianter. Søren Bendtsen svarede, at han naturligvis helst havde set den korrekte vogn, hvilket han havde meddelt Fleischmann, men denne produktion var desværre fastlagt, før Søren kom til.

Søren er indstillet på, at der ”skal ske noget” på det danske marked, og han forventer, at der fremover vil være danske nyheder i kataloget hvert år. Vi fik drøftet mange forskellige modeller, og også her kom jeg med række forslag til danske modeller, som Søren tog godt imod. Lad os håbe, at nogle af dem slipper igennem nåleøjet.

Heljan

viste mange modeller,

Heljan-CAR

bl.a. CAR restaurantvognen

Heljan-ffj

og de mange skinnebusser, hvoraf FFJ er min favorit
.

Kombimodell

kombiIMG_7951x

viste et flot diorama med Heljans containerkraner 

kombiIMG_7950big

Klikbart billede

kombiIMG_7952big

klikbart billede

og Kombimodells egne bærevogne i forskellige udgaver.
Desværre er der intet nyt om T4 bærevognen i skala N. Den blev annonceret for et par år siden og skulle være kommet i 2010, men den er stadig ”under produktion” som det hed. Nærmere kom jeg det ikke.

Ladegüter Bauer

bauerudvalgbig

Klikbart billede

havde også i år flere nyhede i skala N.

bauer_u-h0

I H0 var der bl.a. denne ubåd som åbenbart har ligget lidt længe i vandet.

bauer-u-n

Samme model i skala N

bauer-roer

Og så rørladninger, både nye og gamle.

Lux-Modellbau

viste sortimentet af rensevogne og støvsugervogne, og hvad der elles var.

IMG_7863x

Her var også et hjulrenseanlæg, som kan bygges ind i anlægget.  Det kan fås til alle størrelser. Billedet viser TT-udgaven. Brochuren vedrørende anlægget i skala N kan hentes her .

Classic Metal Works

classic-fordx 

Som repræsenteres af Noch, viste denne amerikanske ”flyder” i H0 og N. Det er en 1959 Ford Custom 300 Sedan.

KM1 Modell

KM1-big

klikbart billede

Og så var der MK1, som havde ”det sædvanlige ” spor 1 damplokomotiv rullende, hvæsende og osende på anlægget.
Det ser altid godt ud.

 

Som nævnt indledningsvis var der megen optimisme at spore blandt udstillerne, og jeg har en god fornemmelse af, at der kommer mange interessante og ofte ønskede danske modeller fra såvel Trix som Fleischmann fremover.
Efter messen sprang jeg på toget hjemad og kom via togskifte i Frankfurt omsider til Kolding søndag morgen.

IMG_8012x

Medens jeg ventede på toget i Nürnberg, kom dette materieltog med fire BR 141 forbi, antagelig på vej til depotet.

I Padborg var der som sædvanlig paskontrol og eftersøgning af indrejsende uden visum, og politiet fik som altid fat i nogle stykker, som havde lange (sø-)forklaringer, men som ikke kunne besvare de mange spørgsmål til politiets tilfredshed, hvorfor de måtte med på stationen.

Da vi skulle til at køre fra Padborg blev toget stoppet igen, og politiet gennemgik vognene endnu en gang. En af de tilbageholdte havde set sit snit til at forsvinde, antagelig tilbage i toget, men de fandt åbenbart ikke vedkommende.
I Kolding blev vi, der skulle af, lukket ud af vognen af togpersonalet, som oplyste, at resten af toget var aflåst. En del betjente stod klar på perronen, og så blev toget finkæmmet. Kort efter kom betjentene så marcherende med vedkommende, medens toget kunne fortsætte.

IMG_8016x

Farvel og tak til vogn 193 i Kolding søndag morgen.