Udskriv

Hobbymessen april 2010

Hvad får nu en pæn mand i sin bedste alder til at stå op, før trafikministeren får sko på, for at tøffe med toget til København for at gå på Hobbymesse? Er det ikke bare Tordenskjolds soldater med de samme ting og tilbud som sidste gang og gangen før...?

Både ja og nej, selvfølgelig er der mange gengangere blandt udstillerne, og det vrimler måske ikke med modeltogsnyheder, men det er alligevel godt nok at se på sagerne og snakke med de mange glade ligesindede - hvoraf mange også er gengangere fra sidste år.

billet1

Så jeg indtog min plads i IC 812 behørigt udstyret med min orange en-dagesbillet og tøffede afsted mod hovedstaden i selskab med en million unge mennesker og tre ledere fra Blåvandshuk Svømmeklub, som skulle til stævne. Ingen problemer her, måske lige bortset fra en ældre, næppe ædru dame, som gentagne gange henvendte sig til lederne for igen at få oplyst, hvor det lige var, de skulle hen. Over i S-toget og ud til Valbyhallen, hvor der var adgang formedelst 75 kr i entre. Som før nævnt lidt i overkanten, men da jeg som antagelig mange andre havde udprintet en rabatkupon fra togdillens hjemmeside, slap jeg ind for en flad halvtredser, fair nok.

zindra2

Prinsesse Zindra optræder gerne ved børnefødselsdage. se mere på www.zindra.dk

Ved indgangsdøren stod som en god fe den smukke prinsesse Zindra, og inde i hallen var der det sædvanlige opbud af alt fra våben, smykker, dukker og perler over speedbåde, miniraceanlæg, fjernstyrede traktorer, gravemaskiner og bulldoozere til modeltog i alle afskygninger, næsten da...

stand3

I et hjørne var der en stor miniracebane. Er den slags blevet moderne igen? Minirace huserede da jeg var dreng. Jeg blev vist jyllandsmester i en klasse omkring 1968. 

stand8

Der var nogle drabelige slagscener hos Toysoldiers, som også havde en flot naziparade med Hitler i åben vogn og marcherende soldater. Udstilleren følte sig foranlediget til på et skilt at oplyse, at han ikke har nazistiske tilbøjeligheder, men blot gengiver historien. Trist at vi er kommet så langt, at den slags er nødvendigt. Måske skulle ham med maskerne og dragekløerne for god ordens skyld lige oplyse, at han ikke tror på drager.. (men det gør han måske?).

stand1

De "sædvanlige" forhandlere var på plads, Heljan, Hobbytrade, Epoke Modeller, Tog & Tekno, Togcenter Gentofte, OKT og mange andre, og så selvfølgelig værten selv, Togdillen med sin koncern, som fyldte rigtig meget i hallen med alt, hvad hjertet kunne begære af modeltog, byggesæt, dimser og, stumper.

stand5

Der var også flere "brugtsælgere" og samlerstande, ligesom flere klubber var repræsenteret. De kørende anlæg var Spor 1, LGB og H0. Desværre var der ikke noget i TT eller skala N. N-modulklubben, som plejer at stille op, kunne ikke deltage denne gang, da foreningen lige var kommet hjem fra et Fremotræf.

Sidste gang var stemningen på messen lidt mat og "nede" på grund af krisen. Om det skyldtes, at den gode fe havde drysset tryllestøv over arrangementet, ved jeg ikke, men denne gang var der god stemning og - let - optimisme hos de fleste. Der var da enkelte tomme stande, men det ødelagde ikke helhedsbilledet, og der var mange besøgende.

Der var liv og publikumsinteresse ved de fleste stande, men ikke alle gjorde det store væsen af sig. Heljans stand var nærmest kun en skygge af sig selv med nogle modeller i en vitrine og en en ung pige, som solgte kataloger. Der var dog et lille demoanlæg med elektronik.

heljanstor

Heljans skinnebus. Klikbart billede.

Og så viste Heljan prototypen til den ventede skinnebus.

stand6

Hobbytrade var der også med bla. S-maskine og D-maskine. Ingen N-nyheder her.

stand4

Et hjørne med airbrush-udstyr - firmaet hed vist customcolors.dk -  tiltrak sig stor opmærksomhed, og der blev talt og drøftet meget om mulighederne.

stand9

Brandhøjbanen viste nogle dele af sit materiel som er i spor 5" og 7 1/4" - ikke lige et anlæg til stuegulvet derhjemme.

signal

Togcenter Gentofte viste de nye danske signaler i H0 og indrømmet, de er flotte. Store indkørselssignaler med (ikke fungerende) hastighedsviser, PU-signaler og sågar dværgsignaler. Alle signalbilleder kunne vises. Kan man ikke selv klare elektronikken, laver Togcenter Genfofte et signalmodul, som er lige til at sætte på, og så skulle det fungere uden videre.  Og ægte nørder kan selv få hastighedsviseren til at fungere, fortalte sælgeren og henviste til en byggebeskrivelse på sporskiftet.dk.

Centermanden ville ikke udelukke, at signalerne kunne laves i skala N (man er vel høflig, når nogen spørger) og jeg bestilte på stedet 20 stk. En anden N-mand bestilte også 20 stk, og Togcenteret takkede for ordrerne, men fortalte, at der skulle lidt mere til, idet der skal laves 2-3.000 stk af hvert signal i en produktion. Ja ja, nu er de første 40 altså i hus...

station1

Togcenter Gentofte viste også en flot laserskåret H0-model af Nørrebro station, særpræget med sin perronhal, som ligger på første sal. Modellen er nok især københavnerorienteret, men kunne være flot på mange anlæg, hvor der er et større bymiljø. Den kræver dog en højbane. "Den duer ikke på et spånpladeanlæg", som en af de besøgende sagde.

Hos Epoke modeller kunne Per vise mange småting frem, postsække i alle størrelser fra spor 2 til N, master til stangrækken, cykler og meget andet, foruden de flotte laserskårne huse, og Epoke har lavet en del af husene i N. Også det flotte sæt med Roskilde Remise er kommet i N og var på standen. Det er ikke nogen begyndermodel, kunne jeg forstå, men resultatet kan blive meget flot.

Der var en del TT til salg, mest som brugt. En forhandler havde en del tyske vogne til "ingen penge", og Torben Ziegler solgte fra sin stand et par gamle Zeuke My og nogle danske godsvogne. Der var også en del i skala N. 

I Torbens N-stak fandt jeg tre gamle Pikogodsvogne med krogkobling, så der var da lidt til samlingen. Ved stakken af gamle N-skinner talte jeg med en besøgende, som syntes, at N var for småt. Han mindedes, at hans far engang efter en rejse i østeuropa have hjembragt en rigtig dansk My og nogle vogne i TT. Det var en skam, at den slags ikke kunne fås mere. Jeg og de omkringstående kunne fortælle, at TT lever i bedste velgående, og vi udpegede den omtalte MY og vognene. Han blev helt "elektrisk" og fór hen for at se nærmere på dem. Om han købte noget, ved jeg ikke, men måske har Myen bragt en gammel drengedrøm op til overfladen.

Lars Weidich fra Togdillen var rigtig i hopla denne gang. Han ledede slagets gang fra sin kæmpestand og glædede sig over, at der var fremgang i forhold til tidligere.

dille1

Hele skala-N udbuddet var med i montren, og N fyldte meget på bordene.

dille5

Modeller og nyheder blev drøftet og vurderet af nørderne

Og der var mange og gode nyheder i N. S-toget lå i montren som prototype, og Lars kunne fortælle, at formene er ved at blive fremstillet. Går alt efter planen, kommer S-togene senere på året.

Med et bredt grin hev Lars to nyheder frem af skabet. "Der skal jo være noget, når du kommer helt ovre fra Jylland", grinede han og viste overdelene til en S-maskine og en O-maskine.

litraO-2

prøvestøbning af litra O

litraS-1

prøvestøbning af litra S

Det er egentlig et gammelt projekt, som er fundet frem igen, idet Lars for 7-8 år siden fik lavet nogle prototyper af forskellige lokomotiver i messing. De blev lagt i venteposition, men er så taget frem nu, hvor teknikken og mulighederne er blevet bedre.

Lokomotiverne leveres indtil videre kun som overdele. der er ikke p.t. planer om færdige modeller.

litra-D

I montren så jeg dog denne færdige D-maskine (på en ikke helt autoriseret underdel). Der laves altså færdige modeller, så måske...

Der har på sporskiftet været sået tvivl om, hvorvidt Y-toget kom i skala N, men Lars kunne bekræfte, at modellen er under udvikling. 

Y-toget kommer i DSB-version og til privatbanerne og både som enkeltvogn, dobbeltvogn og med mellemvogne, fortalte Lars, og der bliver flere varianter, da dørene sad forskelligt ved de forskellige privatbaner.  Der er vist 36 forskellige versioner, vi må se hvad der kommer. Modellen får en japansk undervogn. De første eksemplarer er på vej derudefra. Den færdige model er klar til november, vurderede Lars.

dille3

 dille4

H0-modellerne er ved at være færdige og overdelene stod i H0-montren.
Bliver N-udgaven lige så flot, har vi noget at glæde os til.

Da jeg senere var andetsteds i hallen, kaldte Lars over højttaleren og bad mig komme hen til Togdillens stand.  Her kunne han med det bredeste grin den dag fremvise masteren til støbeformen. Masteren var lige kommet ind på messen 5 minutter før, så jeg og de omkringstående var således vidne til en verdenspremiere. Det bliver spændende

master2

master3

y-master2

 

Det ser ud til, at der er ved at komme gang i vores skala. Togdillen har gennem årene lavet mange modeller i skala N, dejligt at se at det fortsætter og at modellerne bliver bedre og bedre.

Lad os håbe at alle nyhederne er med på næste Hobbymesse i november.