Udskriv

Danske modeller fra Piko

Det østtyske firma Piko i Sonnenberg, som var grundlagt i 1949, begyndte i 1964 at lave modeltog i skala N, fortrinsvis til landene bag jerntæppet, som af forskellige grunde ikke kunne importere modeller fra Vesteuropa. Der kom modeller fra mange lande, herunder Danmark.

pikokatalog

Udsnit af Pikos katalog. klikbart billede.

I 1970 kom Piko med en serie Nohab lokomotiver, herunder en rigtig dansk vinrød My med katalog nr 5/4112.

Ann_piko_MY

Annonce fra Bil-nyt 1970.

Pikos My kom samtidig med My'en fra Minitrix, og nyheden blev slårt stort op i Danmark. 

pikomy

Piko 5/4112 DSB My nr. 1122.

 

IMG_6905x

Indmaden.

Lokomotivet var flot og havde det rigtige udseende, men desværre var teknikken ikke helt på højde med udseendet, idet motor og drev var af mindre god kvalitet, og hjulene var store og grove i forhold til hjulene fra Trix og Fleischmann, hvilket medførte at lokomotivet ikke kørte ret godt, selv om der var anbragt et par store vægtkloder på chassiet.

IMG_6899x

Den klassiske skade: vognkassen er knækket ved tappen

Vognkassen var støbt i en plastik, som desværre ikke var helt så blød som nødvendigt, og det betød, at overdelen nemt kunne gå i stykker, hvis den skulle tages af. Mange af lokomotiverne gik derfor ret hurtigt i stykker, og lokomotivet fik ikke helt den succes, det kunne fortjene, men alligevel blev modellerne populære også i Danmark, og de har kørt og kører stadig på mange anlæg.

Sammen med lokomotivet kom med katalog nummer 5/4501-060 en vinrød personvogn litra B 2300. 

b2300 

Kat. nr. 5/4501-060 DSB litra B 2300

B-vognen kom et par år efter også i designbemaling og computerlitrering.

bdesign 

Kat. nr. 5/4524 DSB litra B 50 86 20 84 0 35-7

B-vognen var en ommaling af en tysk Y-vogn, som ikke lignede den danske B-vogn ret meget. Taget var højt og hvælvet, og vognen var for kort, 145 mm, svarende til 23500 mm i 1:1, medens en dansk B-vogn skulle være 153,1 mm, svarende til 24500 mm i 1:1.

 

Vognen blev lavet af en dårlig plastkvalitet, som har medført, at stort set alle vognene "skyder ryg" og er krumme, idet bunden buer nedad i enderne og åbner samlingen mellem vognkasse og bund.

Litreringerne var rimelige med litra og tekniske påtryk på vangerne.

2300tekst

designtekst

I 1987 kom en Carlsberg ølvogn.

IMG_6898x

Kat. nr. 5/4546 Carlsberg Ølvogn

Også Carlsberg-vognen var en ommalet tysk vogn uden noget dansk forbillede med "Carlsberg" var trykt i mørkegrønt og sparsom litrering i sort på vognsiden.

IMG_6969x

 

IMG_6970x

Litreringerne var på mange vogne udtværet og nærmest kun sorte streger

Vognene findes også med lysegrønt logo, muligvis er de fra et nyt oplag fra 1988.

pikohvid2

Og så findes vognen muligvis som almindelig hvid godsvogn, hvis det ikke er en Carlsbergvogn, der mangler eller har fået fjernet Carlsbergs logo.

Der går rygter om, at der også blev produceret en Tuborg-vogn, men de er aldrig blevet bekræftede.

På et tidspunkt udsendte Piko nogle sæt med en dansk My:

IMG_6911x

kat nr. 5/0647 "D-Zug mit Dän. Diesellok". Klikbart billede 

Et sæt med My og tre personvogne kom i flere oplag med katalognummer 5/0647 (5480/5/19)  med betegnelsen "D-Zug mit Dän. Diesellok" eller "Personenzug mit Dän. Diesellok". Uanset vognbetegnelsen indeholdt sættene tre østtyske sidebanevogne.

IMG_6912x

"Güterzug mit Dän. Diesellok" klikbart billede.

Der kom også et sæt med My og to containervogne "Güterzug mit Dän. Diesellok". Katalognummeret kendes ikke.

Tilsvarende sæt kom til de andre lande, der hed de så bare "...mit Belg. Diesellok" etc. 

Piko stoppede med skala-N produktionen i 1989, men det nye Piko, som opstod i 1992 efter den tyske genforening, er begyndt at lave modeller i denne skala igen, dog indtil videre ikke danske modeller.

Der er kommet følgende modeller:

5/4112 My-lokomotiv
5/4501-060 vinrød B-vogn
5/4524 designrød B-vogn
5/4546-30 godsvogn Carlsberg
5/0647 Togsæt persontog
5/0647 Togsæt D-tog
5/0647? Togsæt godstog

 

Pikos danske modeller lever ikke op til nutidens kvalitetskrav og er i dag især samlerobjekter.

Der er dog mulighed for "opdatering" af modellerne, hvis man gerne køre med dem:

Der kan fås gode og letløbende messinghjul fra Modellbahnwelt24.de.

Det østrigske firma SB-Modellbau laver en 5-polet Maxon ombytningsmotor, som forbedrer køregenskaberne en del, men motoren er ret dyr og laves kun på bestilling.

Der kan også indbygges bedre lys og slutlys i lokomotivet og personvognene. Se "Lys i Piko My".


Se mere om Pikos modeller her:
Stefan Troischs side om Piko