Udskriv

Dekoderindbygning i TOMIX støvsugervogn

af Steen Thunberg

Jeg modtog min støvsugervogn med posten et par dage efter bestillingen.

Efter en lille prøvekørsel på anlægget fandt jeg ud af at den kørte konstant med en meget høj sugeevne.

Den er ikke designet til digitaldrift, men ifølge vejledningen kan den godt fungere. Efter et par minutters kørsel stoppede den noget voldsomme lyd fra vognen brat. Den indbyggede termosikring slog fra. Efter lidt pause kunne den virke igen.

Dette medførte, at jeg besluttede at indbygge en dekoder for bedre at styre sugeevnen og beskytte motoren mod overophedning.

Skruen der holder boggien fast i den ende hvor motoren sidder, blev skruet af, og låget kunne forsigtigt løftes af.

 fig001x

Vognens interiør

Vægtklodsen løftes af og ved at lirke i printet og motoren samtidigt løsnes resten af indholdet. Det er en fordel at have taget ”turbinen” af nedefra først.

Printet tages ud. Alle komponenterne loddes forsigtigt af og printet renses for overskydende loddetin med en tinsuger.

 fig002z

Printets overside. Bemærk hakket til ledningerne.

 fig003x

Printets underside

Herefter findes dekoderen frem. Jeg valgte en Lenz Mini Gold, da den allerede var ”på lageret”. En hvilken som helst lok-dekoder kunne have været brugt i stedet. Lenz dekoderen viste sig særdeles velegnet, da den passede i det hul i vægtklodsen, hvor kondensatoren havde siddet.

Jeg filede et lille hak i printet, midt i mellem de 2 loddeflige, hvor kondensatoren havde været. Hullet fik en størrelse så 3 ledninger kunne føres nedenunder printet uden at blive mast imod overdelen.

Den sorte ledning til strømoptaget loddede jeg i loddehullet hvor kondensatoren havde siddet.

 fig004x

Det rensede print med dekoderen under monteringen. Den sorte ledning er allerede loddet på den ene side.

Længden af den røde ledning blev afmålt således at den kunne passere hullet i printet og nå ud til det andet strømoptag.

Den grå og gule ledning til motoren blev loddet på et par af de flige hvor en af de andre komponenter havde siddet. Derved kunne 3-punktskontakten afbryde motoren hvis man ønskede det.

 fig005x

Dekoderen er færdigmonteret

Hakket i vægtklodsen blev ”foret” på alle tre sider med noget isolerbånd, for ikke at give utilsigtede kortslutninger. Den gule ledning der normalt er til lyset i den ene ende blev fjernet. Jeg havde kun brug for en enkelt lanterne. De 2 resterende ledninger (blå og hvid) blev ført opad. Efter et par prøvesamlinger hvor ledningerne blev flyttet på plads, kunne låget lægges på uden modstand.

 fig006x

Prøvesamling af vognen. Kan dekoderen mon være der uden at blive mast ? ledningerne til lyset er endnu ikke på plads….

Så var det tid et den første dekodertest. Vognen blev sat på programmeringssporet og blev straks registreret med dekoderadresse 3. Derefter kunne de sidste småjusteringer laves.

Forsigtigt blev der i overdelen boret et hul til lysdioden. Indeni fræsende jeg omkring hullet, så halvdelen af tykkelsen af taget blev fjernet. Derved kunne dioden komme helt op, og ligne en rigtig lanterne. Den fik en lille klat sekundlim

 fig007x

Forsigtigt bores et hul til lysdioden yderst på taget. Der skal også være plads til dekoderen.

 fig008x

Endnu en prøvesamling viser at hullet sidder rigtigt. Der burde være plads til det hele.

fig009x

Efter endnu en dekodertest blev vognen samlet og dekoderen programmeres rigtigt. Maksimalværdien for motoren skulle ikke være så høj som ved lokomotiver og accelerationskurven blev også tilpasset. Lyset blev indstillet til Gyro-light og sat på funktionstasten F1.

Farven på støvsugervognen passer omtrent til det blå tjenestelokomotiv. Så det blev spændt foran ved den første testkørsel. Efter et par enkelte omgange checkede jeg ”støvsugerposen” og jeg var noget imponeret over vognens effektivitet.

 fig010x

”Rengøringshjælpen” er ansat og på vej som en hvirvlende tornado

Første indskydelse var at bruge den indbyggede diode-bro, så motoren hele tiden løb samme vej rundt, men det kunne jeg ikke få til at fungere. Motoren kørte hele tiden med fuld hastighed, hvorefter jeg fjernede diode-broen. Det medførte desværre, at motoren kan køre begge veje rundt. Det er kun den ene der får vognen til at suge……

Indtil videre er det noget jeg må leve med….

Steen Thunberg