Udskriv

Digital BR 212 fra Fleischmann

af Steen Thunberg

021x

Udgangspunktet for dekoderindbygningen er en BR212 fra Fleischmann Kat no: 7229 eller en af de andre farvevarianter.

Jeg har valgt dekoderen Uhlenbrock nr. 75300, som der lige netop er plads til. Andre typer kan også bruges, men de må ikke være større end ovennævnte dekoder, da pladsen ikke tillader det.

Overdelen lirkes forsigtigt af ved at trække den lidt ud på midten, så de to tappe slipper deres tag i undervognen.

Selve undervognen ser således ud:

 BR-212-01x

Pærer, boggier og boogie-tappene tages forsigtigt af og lægges væk et sikkert sted. Husk at få tandhjulet med. Det sidder til tider fast og følger ikke med boggien af.

Herefter løsnes de fire punkter der holder det lille print fast på motorblokken. Nu kan printpladen forsigtigt løftes af. Så ser det sådan ud:

BR-212-03x

Motoren kan nu tages ud og resten af lokomotivet kan skilles ad.

BR-212-02x

Først fikseres printet så man kan arbejde med det. Alle komponenter fjernes. Nu skal nogle af printbanerne skæres over. Det gøres lettest med en lille boremaskine påmonteret en slibesten.

På billedet kan man se de fem afbrydelser.

BR-212-08x

Printet lægges til side og motorblokken tages frem.

Den ene side i motorblokken er meget tæt på kulholder-låget (det der er lavet af messing) på motoren. For at undgå kortslutning files der lidt væk i motorblokken.

Se den gule pil på billedet.

BR-212-05x

I starten havde jeg en del problemer med at der var en kortslutning. Efter en del måling fandt jeg frem til at motorblokken blev forsynet med strøm fra printet. Der var forbindelse imellem printet og motorblokken, som har været brugt til stelforbindelse. Denne stelforbindelse skal fjernes, så der skal files ca 1 mm af motorblokken lige over det føromtalte kulholder-låg.

Se den røde pil på billedet ovenfor.

Niveauet kan kontrolleres på den modsatte side af motorblokken.

Efter fileriet på motorblokken monteres printet på motorblokken. Kontroller med et multimeter, at der ikke er forbindelse mellem de to bladfjedere, der skal forsyne motoren med strøm, og motorblokken.

Nu skal vi tilbage til printet.

Da vi nu har brudt de fleste printbaner, skal der laves et par broer. For at udnytte strømoptaget på begge boggier loddes der ledninger på som vist her:

BR-212-06x

Det er vigtigt at de to ledninger ligger helt plant med printet, for der er ikke megen plads at give af i højden.

Så er vi klar til at montere dekoderen.

Begynd med at montere de korteste ledninger. De skal være netop så korte, at dekoderen kan vippes op fra printet.

Grå og orange loddes på, hvor de to bladfjedre, der giver motoren strøm, er monteret.

Sort og rød er til strømoptaget, så de loddes på de to parallelle printbaner.

Herefter mangler kun ledningerne til lyset, men først kontrolleres at dekoderen kan ligge på printet, uden at ledningerne ligger i vejen. Den skal ligge præcis hvor førerrummet ligger. Den gule og hvide ledning klippes til og loddes fast på den bladfjeder, der ligner et T.

BR-212-09a

Nu skal det hele gennemmåles for kortslutning. Når det hele er fundet ok, er vi klar til at gå videre.

Et lille stykke isolertape skæres til, så det kan ligge under dekoderen for ikke at skabe kortslutning.

Så er vi klar til det spændende øjeblik hvor lokomotivet kan afprøves.

BR-212-04x

Til sidst mangler vi kun at få sat overdelen på igen.

Dette kan give lidt problemer, fordi dekoderen kun lige netop kan være der. Løsningen kan være at tage glasset ud af førerhuset. Her ligger det i to afdelinger som et kors, hvor plasten ligger i to lag.

For at skabe en ekstra mm skæres ruderne fri fra krydset og limes direkte fast i rammen. Herefter er der lige plads til dekoderen.

Og pas på ved samlingen: den lange ende af overdelen skal ned over pæren, før den korte ende kan komme forbi pæren i den anden ende, ellers bliver pærerne skubbet ud af holderne, når overdelen sættes på.

020x

Hvis man ikke kan leve med at se dekoderen igennem glasset i førerrummet, kan dette males indvendigt.

Endelig er BR-212 klar til at blive indsat i driften…..