Udskriv

Skala-N rekorder

Urs Zesiger i Schweiz har undersøgt, hvor langt et godstog, han kunne køre med på sin bane uden afkobling eller afsporinger.

Hans rekord er i øjebliket 145 vogne med 502 aksler, og med tre lokomotiver, 2 foran og et bagpå.

Toget er 14.5 meter langt uden lokomotiverne, og det er nok det længste, for der kan ikke være mere på banen, når der skal være "luft" til udstrækning af toget ved igangsætning.

Se rekordforsøget her  ( 11MB wmw-fil)

Verdensrekorden?

Kurt Viskinge har gjort mig opmærksom på et rekordforsøg fra USA, hvor det lykkedes Jim FitzGerald at køre et tog med 1103 vogne og fem lokomotiver 18 omgange på en godt 100 meter lang bane.

Jim FitzGerald har til Kurt forklaret, at lokomotivet "Cotton Brute", som blev brugt til rekorden, var bygget specielt til langt-togsforsøgene.

 

Brute comp

"Cotton Brute", adskilt foroven og samlet forneden.

Bundrammen er af forarmet uran (ikke radioaktivt). Topvægtene er af bly og udfylder overdelen fuldstændigt. Lokomotivet vejer 670 gram og har en Sagami 1630 motor. Det længste tog trukket af Cotton Brute alene var 560 Micro train kulvogne.

Rekordforsøget blev gjort i september 1984 og blev omtalt i det amerikanske tidsskrift N-Trak. Følgende er et uddrag af artiklen:

Et tog på 1103 vogne!

af Jim FitzGerald.

Endnu et forsøg på at sætte rekord med et langt tog blev gjort af Bill Doovas og mig på San Mateo Fairgrounds under en modelbaneudstilling først i september.

Long train layout SM

Vi havde mere plads til rådighed end ved de tidligere udstillinger, så banen blev forlænget til 48 meters længde og 104 meter i rundkreds, ca. 16.5 skalakilometer.

I Houston var banen kortere og kun 76 meter i rundkreds. På den bane havde vi kørt 950 vogne over 145 skalakilometer med kun 30 cm. mellem sidste vogn og lokomotiverne.

Vi kørte nu 1006 vogne med tre lokomotiver foran over 34 omgange, ca. 560 skalakilometer. Et forsøg på at sætte endnu 100 vogne og et lokomotiv mere på toget resulterede i en afsporing af ca. 75 vogne. Vi havde åbenbart nået grænsen for, hvor mange vogne vi kunne trække fra front på vores bane med 180 cm som mindste radius.

Et Key Import SD40T-2 lokomotiv blev sat ind som hjælpelokomotiv ca. 100 vogne fra togets bagende. Det krævede nogle eksperimenter at finde det bedste sted. Banen var ikke fuldstændig plan, så antallet af vogne, som blev skubbet af hjælpelokomotivet varierede rundt på banen.

Dette tog med 1103 vogne og fem lokomotiver kørte 18 omgange eller ca. 300 skalakilometer.

Der var plads til 75 vogne mere, så vi arbejdede på at gøre toget længere, da toget pludselig gik meget ned i fart. En hurtig undersøgelse viste, at min "Cotton Brute" U-60 motor (670 gram og i stand til at trække 560 vogne selv) var overophedet. Lokomotivet havde stadig den originale Sagami 1360 motor fra 1977, og jeg mente, at dette var problemet.

Vi kortede toget ned til 596 vogne og kørte så med dette "korte" tog resten af dagen.

Hele originalartiklen kan ses her.