Udskriv

Digital Afkobling

Den fagre nye verden er nu nået til skala-N. Nu er det slut med store, kluntede afkoblingsskinner eller ukorrekte "håndløft" for at koble togstammerne fra hinanden - i hvert fald hvis man kører digitalt.

Det tyske firma Modellbautechnik Kuhn - Modelltek kaldet - har lavet en digital kobling, som kan betjenes fra kontrolpulten.

Dette kræver, at der i vognene er indbygget en dekoder, en elektromagnet og nogle vippearme, som kan løfte koblingerne.

Modelltek leverer forskellige vogne med koblingen indbygget, både til Selectrix og til DCC.

 Kupplungswagen

Til epoke 3 fås DRG Gl "Dresden" eller

 digikobling2

DB Gl 11

 FL_8371_mittel_413x200

Til epoke 4-5 fås Hbis eller Hbills.

Det er ikke nogen billig fornøjelse, hvis alle vognene skal digitaliseres, men en enkelt eller to vogne på anlægget vil hjælpe meget.


Fra Modulbau Team Köln Bonn's hjemmeside har jeg hentet denne omtale af digitalkoblingen, her med DB G1 11.

Fleischmann-godsvogn som digital koblingsvogn

 Kupp_oben

Her ses vognen med taget fjernet.

Under omskifterdekoderen sidder to elektromagneter, som ved tryk på lysknappen hæver hver sin kobling ved at påvirke en vippearm.

 Kupp_unten

Vippearmene er Z-formede og anbragt drejeligt indeni vognen. Kørselsretningsomskifteren bestemmer, hvilken af koblingerne, der skal løftes med "tænd lys".

 Kupp_angeh

Her afkobles vognen fra lokomotivet, idet koblingen hæves. Dette kan ske hvor som helst på anlægget. Vognen kan også anbringes midt i trækket, hvis kun en del skal afkobles.

Noget lignende kunne man opnå med Arnolds Simplex-kobling, som ikke længere er i handelen, men med den måtte man ved afkobling skifte kørselsretning for at få koblingen til at løfte sig.