Udskriv

Togfærgen DAN

1.del

af Jan C.

Dan 

M/F Dan sejler ud fra Helsingør 1959. Foto James Steffensen.

Jeg er begyndt at planlægge et nyt jernbaneanlæg og vil gerne have en togfærge, som ikke er så stor.

Jeg fik så et forslag om at kigge på skala-n.dk, som skulle have en byggevejledning til færgen DAN, som måske kunne være en mulighed.

Færgen ser lille ud på billederne nedenfor, men den var ikke ret stor i virkeligheden, kun 67,9 m lang og 13,4 m bred. Man må huske at den blev bygget i 1921. Den rimelige størrelse gør det nemmere at placere færgen på anlægget.

Efter at have kigget på vejledningen og de andre artikler over byggeprojekter gik jeg i gang.

Jeg var ikke så glad for at bruge pap, så jeg besluttede mig for at bruge styren for at få bedre stabilitet.

 P1010050x

Det første skridt var at printe de enkelte dele ud på relativt tykt papir til brug som skabelon til at skære styrendelene ud. Det er ikke nødvendigt at bruge farveprint, da delene ikke skal bruges i selve byggeriet.

De første dele, som klippes ud, er bundplade og spanter. Det er en fordel, at færgen er symmetrisk, så man kan anvende samme skabelon til to dele. Når man bygger i styren, skal man naturligvis ikke medtage de flapper, som stikker ud og bruges til at lime kartondelene sammen. Styren er tilstrækkeligt stabilt til at kunne limes sammen kant mod kant.

 P1010048x

Bundplade og spanter er samlet og sporet lagt løst ovenpå. Skinnerne
skal skæres af, så de begynder og slutter på de yderste tværspantdele.

Før man går i gang må man tænke igennem, hvordan delene skal sættes sammen. Jeg blev nødt til en del ændringer, før styrendelene kunne passe sammen.

Til bund og spant har jeg brugt 1,5 mm styren og til dækket har jeg brugt 1 mm tyk balsa.

 Udtag

Vejledningen siger, at man skal tilpasse spanterne, når man bruger rigtige skinner, men jeg fik det ikke at passe sammen med rampen i færgelejet, så jeg blev nødt til at justere i for og agter.

Et andet problem er, at skinnerne ligger dårligt på spanterne og kan vride sig lidt de steder, hvor svellerne ikke ligger lige på et spant. Jeg pålimede et stykke 0,5 mm styren som støtte under skinnerne i hele sporets længde, hvilket gjorde en stor forskel.

 P1010056x

Skinnerne er kortet af, og dækket er limet fast, og den første prøve med vogne ombord kan udføres.

Jeg vil også prøve at have rigtige lamper til lanterner og andet, men vi får se hvordan det går. Der er i hvert fald trukket el-ledninger til det.

P1010059x 

Ledninger til belysningen stikker op af dækket og ud af bunden foroven til højre i billedet.

Jeg har anvendt egen farvekodning: brun og rød ledning er til kørestrømmen (ledningerne er fastloddet direkte på skinnernes underside). De øvrige ledninger skal være til belysningen: gul er fælles jord, grøn er til lanternerne og blå er til projektørerne (hvis det lykkes mig også at få den detalje med).

Den opmærksomme ser, at der er dobbelt sæt ledninger, det ene sæt er til belysning for og det andet sæt til belysning agter.

Ledningerne er trukket ud gennem skroget foran forneden og vil blive skjult af kajen/færgelejet.

P1010012x 

Færgens trædæk er malet med en farve, som i følge dåsen skulle forestille lys eg. Jeg ved ikke, om den blev så god, så måske giver jeg den en gang til. Det, man kan sige, er vel at det er bedre end den ubehandlede balsa-færge.

Den skinneunderbygning, som jeg lavede af 0.5 mm styren, burde have været malet i en mørkere farve, inden skinnerne blev sat på. Når man ser ned på skinnerne direkte oppefra lyser det hvide op mellem svellerne, som det nemt ses på billedet, især efter at dækket er malet. Heldigvis skal en stor del af dækket være skjult under et tag.

 denderdel

Når jeg udskærer delene til dækket, udskærer jeg ikke den forreste del (markeret med grønt på billedet), men nøjes med at udskære den del, som ses separat på samme billede. Den skæres ud i 0,5 mm styren og er tilstrækkeligt stabil til at fungere som støtte for færgerampen. Delen limes bare oven på spanterne. Der skal laves en lodret del, som skjuler mellemrummet mellem dækket og den nævnte del. Med fordel kan 0.5 mm styren også bruges her.

Næste skridt i byggeriet bliver overbygningerne.