Udskriv

MY - en legende

af Thomas Hiilbig

Et tysk forlag Verlagsgruppe Weltbild GmbH i Tyskland har i nogen tid udsendt en samlerserie med de mest legendariske lokomotiver fra det 20. århundrede.

Hver udgivelse koncentrerer sig om en enkelt type lokomotiv og eventuelt dens variationer og indeholder et 8 siders panoramakort med billeder, beskrivelser og andre interessante informationer omkring lokomotivet samt en umotoriseret plastikmodel i 1:160, skala-N.

Udgivelse 14 i serien handler om nogle af de dieselelektriske lokomotiver fra firmaet NOHAB, som vi i Danmark kender i varianterne My, Mx og Mv...

Die Post ist da...

 nr1x

Det er næsten bedre end juleaften...

Modellen ser ved første øjekast fantastisk ud, og virker ret præcis i udformning og bemaling i forhold til en "rigtig" dansk My.

 nr3x

Dansk MY, klar til udstilling

De første detaljer, jeg bemærker, er rille-udstødningen og de 4 ventilatorer på taget og den tydelige dør i snuden, derefter vægten af modellen. Da det er en umotoriseret udgave, havde jeg forventet at modellen ikke ville veje ret meget mere end skallen fra f.eks. en Minitrix My, men da jeg tager den ud af indpakningen slår det mig alligevel som pudsigt, at den vejer "så meget" som den gør - den er dog langt fra så tung som en motoriseret udgave.

 frontdoor

Om et øjeblik kunne lokomotivføreren stikke hovedet ud og vinke til os.

Sammen med modellen finder man en lille fod i plastik, som man kan stille lokomotivet på. Nydeligt, synes jeg. Foden minder lidt om Fleischmanns spor, men da foden er helt i plast, så kan man ikke koble den sammen med andre spor.

I postpakken opdager jeg så samlehæftet (eller panorama-kortet som Weltbild kalder det).

Jeg troede at jeg kun ville få selve modellen tilsendt, men på følgesedlen kan jeg se, at panorama-kortet er med til 100 % rabat... Kortet koster på følgesedlen 7,95 Euro og lokomotivet 12,95 Euro (ca. 100 kr.), men jeg har altså kun betalt for modellen. Endnu en positiv overraskelse.

 nr7x

En masse information klemt ned på 8 A-4 sider

Panoramakortet kan foldes ud til det, der svarer til 4 A4 sider ved siden af hinanden og beskriver på tysk de forskellige NOHAB lokomotiver og hvornår de er blevet produceret. Teksten er skrevet kort og præcist og billederne er flotte.

nr8x

Modellen under lup

nr4x 

Modellen har meget flotte tagdetaljer

Efterhånden som jeg sidder og beundrer min nye model, så opdager jeg flere og flere detaljer, som sikkert kunne laves bedre, men som sikkert også ville sætte prisen på modellen op, f.eks. sidder vinduerne lidt dybt og der er "kun" påmalede vinduesviskere.

Litreringen virker en lille smule for stor, ganske lidt sløret i kanten og en lillebitte smule skæv. Alt sammen noget, man kun ser, hvis man sætter lokomotivet op foran næsen.

Forsøger man at se ind af vinduerne, kan man ane noget, der minder om et sæde til lokomotivføreren.

Lygterne virker korrekte i størrelse, med en centerlygte, der er en anelse større end dem i siderne. "Lygteglassene" er dog ikke gennemsigtige men det er godt kamufleret, så det varede længe for jeg opdagede dette.

Hjulene på bogierne er af plastik lige som alt andet på lokomotivet. Da jeg triller My'en hen over bordet bliver det noget tydeligere at modellen er mere beregnet som udstillingsmodel end som kørende model, for den kører ikke særlig godt.

bogierne har mange detaljer og kan dreje, men er lidt stramme og kan ikke dreje ret meget, før bogien støder på de stiger, der hænger ned fra døren på siden. Plastikhjulene går også lidt stramt. Standard N-koblingen på modellen er monteret med en lige og ikke-fjedrende stang på bogien.

 kobling

Weltbild 1111 forrest og Minitrix 12721 i baggrunden

Skørtet på snuden er fastmonteret på resten af toppen og der er lavet hul i det, så koblingen kan gå gennem. Jeg sammenlignede med en Mx i H0 fra Heljan og monteringen af skørtet minder en del om den måde Heljan har lavet det - bortset fra at på Heljans model kan man tage skørtet af og montere noget andet, hvor skørtet på Weltbilds My tilsyneladende er limet fast.

Malingen på lokomotivet er mat og den røde farve virker en anelse for lys.

A new kid on the block

 TreGangeMyx

Fra venstre: Minitrix 2023, Weltbild 1111 og Minitrix 12721

Der er en del forskel på Minitrix' og Weltbilds My... Minitrix' har en karakteristisk firkantet "kasse" på taget og kun to ventilatorer (efter norsk inspiration så vidt jeg ved).

TreGangeMy2x 

Fra venstre: Minitrix 12718, Weltbild 1111 og Piko 5/4112

Pikos MY ligner noget mere Weltbilds My, men så vidt jeg kan se på billeder af "rigtige" My'er, så løber Weltbild med præmien over den mest præcise model, på trods af de små detaljefejl i bemalingen.

 TreTyperTag1x

Oppefra: Minitrix 2023, Weltbild 1111 og Minitrix 12721

 TreTyperTag2x

Oppefra: Minitrix 12718, Weltbild 1111 og Piko 5/4112

Alle 3 lokomotiver er i øjemål lige lange - hvilket de jo også bør være.

 TreProfiler1x

Oppefra: Minitrix 12721, Weltbild 1111 og Minitrix 2023

 TreProfiler2x

Oppefra: Minitrix 12718, Weltbild 1111 og Piko 5/4112.

Lader man en Weltbild My trække af et andet lokomotiv, så kan den godt køre, men man skal passe på med at lade den køre ud i skarpe kurver. Som nævnt tidligere rammer bogien på Weltbilds My stigerne på siden, og hvis man ikke tvinger bogierne til at dreje mere end stigerne tillader, så kan Minitrix' My dreje ud i en ca. dobbelt så stor vinkel som Weltbilds.

Vægten af lokomotivet gør at det ligger rimeligt godt på sporet, også i de kurver, der ikke er for skarpe. Plasthjulene på lokomotivet er nok for bløde til at man kan køre langt og længe med dem, uden at de bliver slidte og skæve, så de bør nok skiftes hvis man vil køre med modellen.

Det bedste ville være, hvis man kunne tage toppen af Weltbilds My og satte den på en anden (motoriseret) bund, men jeg har endnu ikke forsøgt dette, så jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre... Toppen er ikke lige til at tage af på grund af det pålimede skørt.

Et godt køb

Modellen er flot og der er langt mellem danske modeller, der er så detaljerede. På trods af nogle små skønhedsfejl så synes jeg at modellen er værd at anskaffe, især hvis den også fremover kan fås til den pris.

Jeg formoder, at det må være muligt at afmontere toppen af modellen og sætte den over på en anden bund, så den fine My kan komme ud og køre, men det må blive et eksperiment til et andet tidspunkt.

TreNaeserx

Som stationær model på skrivebordet på mit arbejde er den i hvert fald flot!

Sådan motoriseres lokomotivet.