Udskriv

Sukkervogne

 stokkemarke1958

Den første vogn U 39 601 på "vognbjørn" 1958 hos "Midtlollands Kedel- og Beholderfabrik". Kilde UK modelinformation.

I 1958-62 fik De danske Sukkerfabrikker bygget en serie på 42 vogne til sukkertransport. Vognene bestod af en særligt konstrueret tank, som blev sat på undervogne fra tidligere PJ/PJB-vogne med 4,2 meter akselafstand og LOP på 8,2 meter. Sukkervognene fik litra U med numrene 39 601 - 603 og 39 611-616 uden trykluftbremse samt 39 651 - 683 med trykluftbremse.

topptegning

I 1965 blev vognene omlitreret til litra Ud med numrene 901 0 600...683.

Vognen var RIV-mærkede, og Ud-vogne har i hvert fald i et tilfælde været en tur i Schweiz.

 sax-maj-1971

Litra Ud Sakskøbing maj 1971. Foto Dansk Jernbanearkiv.

I slutningen af 1960'erne var Ud-vognene nedslidte og forældede. Beholderne blev derfor fra 1970 flyttet over på undervogne fra udrangerede godsvogne litra HD, idet man fjernede vognkassen på 42 vogne og ombyggede dem til sukkerbeholderne. Sukkervognene fik dermed 6 meter akselafstand , hvilket gav dem et "skrævende" udseende.

uds-sax-maj-71 

Litra Uds med gammelt logo, Sakskøbing, maj 1971. Foto Dansk Jernbanearkiv.

De nye vogne fik litra Uds 911 0 000 - 04. I 1981 blev vognene omlitreret til Udds med samme numre, og i 1985 til Ukkpps med numrene 914 2 000 - 041.

uds-saksk.18-12-1973 

Uds med nyt logo, Sakskøbing december 1973. Foto Dansk Jernbanearkiv.

Vognene, der fik sort undervogn og lysegrå beholder med påskruet logoplade, fik først en almindelig navneplade, men fik senere det blå logo med de vandrette streger.

Vognene kørte i fortrinsvis i bloktog mellem Sakskøbing/Nakskov og København indtil 1991, hvor alle vognene blev udrangeret og ophugget, bortset fra en enkelt vogn, som tilgik Jernbanemuseet.

En beholdervogn fra DSB/De danske Sukkerfabrikker. Litra U

af Peter Mose

 PICT2321stor

Klikbart billede

Det er ikke så længe siden der kom en model af De Danske Sukkerfabrikkers silovogn på markedet - men i 1:87. Det er en pæn og speciel vogn, der ville pynte på anlægget., så godt inspireret af Vagn Holsteins artikel i banen nr. 105 og tegningen i Lokomotivet nr. 80 gik jeg i gang med projektet.

Sukkervognen har som nævnt kørt med to undervogne. Først med akselafstand 4,2 m, og derefter akselafstand 6,0 m. Det svarer til akselafstande på hhv. 26,2 mm og 37,5 mm i skala N. Jeg havde en gammel Arnold vogn katalog nr. 4208 med akselafstand 29,0 mm. Ikke helt godt, men den havde Lüp 56 mm, meget tæt på skalaægte. Den slagtede jeg.

Beholderen:

tankdele 

Men først skulle beholderen bygges. En kantet sag med mange afstivninger. Materialet er 0,5 mm Evergreen plast card. Delene skæres ud efter målene angivet på tegningen. De trekantede gavlstykker skal ligge indenfor siderne. Der bliver lidt slibe- og tilpasningsarbejde. Og man skal være meget omhyggelig med, at alt får de rette vinkler.

ballast

Først samles underdelen. Når den er færdig, skal der lidt vægt i bundem af siloerne. Jeg brugte nogle blylodder af den type, der sættes på fiskesnøren. Når de er på plads, limes et lille låg over, så de ikke rasler. Så samles overdelen, og de to dele limes sammen. Inden der gøres mere skal beholderen slibes og evt. spartles. Når det er færdigt, kan lemmene fastlimes.

Så kommer turen til afstivningerne på beholderen. Start med de vandrette. Jeg brugte 0,5x0,5mm Evergreen. Det giver en klar og tydelig markering af afstivningerne. Dog skal den nederste vandrette på gavlene være lidt kraftigere, 0,5x0,8. mm. Derefter de lodrette. Vær opmærksom på placering og indbyrdes afstand. De nederste afstivninger er lavet 5,0 mm lange, så de netop går til vognbunden. Husk de små støtter til catwalken.

tanken

Hængslerne til lemmene er lavet af et par meget små stykker plastcard med en 0,5 mm rundplast imellem. Gelænder og håndbøjle er lavet af 0,5 mm tråd. Stigen er fra en Wiking brandbil.

Undervognen.

Den valgte vogn, der blev slagtet, er en standard Arnold vogn, som leveres med mange forskellige vognkasser. Som sagt passer totallængden fint, men akselafstanden er lidt for kort. Skakt til kobling gør det ikke muligt at flytte akslerne længere ud. Kan nogen finde en bedre undervogn?

delenex

Arnoldvognen består af fire hoveddele: En vognkasse, en vægt af stål, et chassis og en underdel med bremsesko. Vognkassen og vægten lægges i rodekassen. Resten skal bruges.

Hullet i bunden skal være ca. 13 x 19 mm. Tilpas ad flere gange så det kommer til at passe præcist. Der må skæres et stykke på ca. 19 mm ud af underdelen med bremsesko. De resterende ender må limes fast til chassiset.

Når beholderen er limet fast, skal der laves fire støtter ved gavlene og eventuelt en på hver side. De skal være 0,8x0,8 mm.

vogngavl

Jeg har forsynet vognen med gelænder i begge ender, det ene med håndbremse.

Skiltet med Sukkerfabrikkernes logo er lavet ved scanning af billedet i banen. Det er printet ud på fotopapir i passende størrelse. Jeg har ikke fundet den korrekte litrering, og har derfor sat et standard DSB logo på vognen.

Hvis der ikke er løbet for meget lim ud på beholderen, kan bemaling muligvis spares. Den er jo meget hvid.

Og så kan vognene sættes i drift...

 PICT3104xx

Sukkervogne rangeres ind på fabrikkens sidespor.

Kilder:
Per Topp-Nielsen,
UK-Modelinformation nr. 14, 1983
"Lokomotivet" nr. 40, 70, 80 og 92.
Dansk Jernbanearkiv
banen nr. 105.