Udskriv

Digitalisering af Sporstoppemaskinen fra Hobbytrain

Af Steen Thunberg

1y

Umiddelbart inden jul kom en pakke med posten. Det var den længe ventede sporstoppemaskine fra Hobbytrain.

2x

Digitaliseringen af den så forholdsvis tilgængelig ud på den vedlagte vejledning, der dog var på tysk.

3x

Først skulle kardan-leddet i gummi, der sørger for træk på alle aksler, fjernes med en lille skruetrækker.

4x

 5ax

Derefter fjernede jeg pufferne og de to sider der illuderer tanke på siden af motoren. De to skruer der holder motoren blev løsnet med den mindste stjerneskruetrækker jeg kunne finde i værktøjskassen. Skruerne og de øvrige dele blev lagt væk fra bordet, da de har det med at forsvinde når de er så små.

Ledningen til motoren blev frigjort med en loddekolbe.

6x

Nu kunne motoren og vægtklodsen vippes lidt opad.

6bx

Jeg havde lidt svært ved at få den helt fri. Tricket bestod i at trykke op mod det lille førerhus fra modsatte side.

7x

Herefter var der fri adgang til det lille førerrum hvor dekoderen skulle ligge.

Dekoderen, en lille Lenz Silver, monterede jeg med dobbeltklæbende tape på vægtklodsen med ledningerne liggende ud mellem de to stolper. Inden havde jeg fjernet den gule og hvide ledning, da modellen ikke skal have lys på.

Det lille print under motor/vægtklodsen blev forsigtigt skruet af og skruerne lagt væk.

7ay

På printet fræsede jeg kobberbanerne væk i den ene ende (se pilene), og checkede med et forstørrelsesglas at hele kobberbanen var gennembrudt.

a2cc_1x

Da dekoderen skulle monteres, mente jeg at det letteste var at montere printet på vægtklodsen for at have lidt styr på printet. Men da dekoderen var monteret og jeg skulle have bogien på igen, kunne det ikke lade sig gøre.

 7bx

Sådan skal det IKKE gøres.

Printet skulle ligge i en slidse på bogien, men ledningerne forhindrede printet i at komme langt nok ud, så bogien kunne skubbes på plads.

Der var kun én ting at gøre: afmontere dekoderen og lodde ledningerne på mens bogien sad på plads. Print og bogien monterede jeg på vægtklodsen, og derefter blev ledningerne atter loddet på.

 8x

Sådan gøres det rigtigt

De 4 ledninger afkortes og afisoleres 2 mm i enderne. En smule loddetin på hver ende gør det lettere at lodde ledningen på printbanen. Ledningerne føres gennem de 2 huller i vægtklodsen. Orange og gul i den ene side. Grå og sort i den anden.

Strømoptagets røde og sorte ledning loddes på printbanerne yderst. Derefter loddes den grå og orange ledning til motoren på det næste sæt printbaner. Se billedet.

Der er ikke meget plads for loddekolbens spids. Og plast og varme er en dårlig kombination i denne forbindelse, så pas på.

En test på programmeringssporet med den usamlede ende af stoppemaskinen gik godt. Dekoderen kunne læses og tog i mod ordrer.

Tilbage var kun, i omvendt rækkefølge, at få det hele samlet igen.

  • Motor og vægtklods lægges ned i chassiet.
  • Ledningen til motoren loddes atter på.
  • Dækslet der holder motoren skrues på igen. Det Y-formede strømoptag skal sidde i klemme under dækslet.
  • Tankene på siderne trykkes på plads. De er med til at holde motoren på plads.
  • Til sidst sættes puffere og kobling på plads. Vægtklodsen skal justeres, så pufferhullerne passer med i chassiet.

Monteringen tog godt et par timer, inklusive problemerne med at få maskinen adskilt og dekoderen monteret rigtigt.

De løse dele der lå i æsken blev derefter monteret efter vejledningen, og til sidst var maskinen klar til første tur på anlægget.

stoppemask_011x