Udskriv

Digitalisering af Fleischmann BR103 og BR140

Af Lars Egeberg Hansen.

Lokomotiverne er begge af ældre dato og ingen af dem er forberedt for digitalisering.

Det viser sig da også hurtigt, at selvom de allernyeste dekodere er meget små, er der ikke plads nok mellem printet og hætten. Selvom lokomotiverne er af ældre dato, har de altid kørt godt, og jeg synes derfor, det var et forsøg værd at digitalisere dem.

 billede1

billede2

Dekoderen jeg har valgt at benytte, er en Lenz model GOLD mini.

Da jeg er helt ny i den digitale verden spurgte jeg mig til råds hos Trinbrættet i Århus. Her fik jeg anbefalet denne nye dekoder, og efter at have afprøvet den i et par Minitrix MY'er fik jeg blod på tanden. Digitalisering er så nemt at komme i gang med, og det giver det at køre med modeltog en helt ny dimension.

billede3

Den blå ledning, som er loddet direkte på en diode på printet er til returstrøm fra pærerne.

Ledningen skal kun benyttes, hvis pærerne er isoleret fra begge strømoptag. Det er de ikke på disse to lokomotiver, de er nemlig forbundet direkte til rammen, som igen er forbundet direkte til den ene række hjul. Den blå ledning er derfor ikke interessant i dette tilfælde, og den afloddes.

 billede4

billede5

Først afmonteres plastik hætten på lokomotivet, så man kan komme til printet og de komponenter der er monteret her.

Alle komponenterne skal afloddes, da den digitale dekoder sikrer nødvendig afkobling og støjdæmpning. Jeg har valgt at afmontere dioderne til lyset (de små metal skiver på billederne), da jeg så kan lodde ledningerne på printet og derfor ikke skal til at trække ledninger helt ud til pære-terminalerne.

Når alle komponenterne er afmonteret fra printet, skal de 2 indgange og de 4 udgange isoleres. Indgangene er de 2 langsgående printbaner yderst på hver side af printet.

Den ene er allerede isoleret (den nederste på billederne) og den anden isoleres ved at skære/fræse printbanen over ved motor-terminalen. Printbanen mellem de 2 pærer skæres/fræses over et passende sted, og alle 6 punkter er herved isoleret.

Er printet afmonteret, monteres det igen og vi skal nu have målt at alle 6 punkter er isoleret. Alle punkterne måles igennem med et ohmmeter og kun mellem de 2 motor-terminaler må der være gennemgang.

Vær specielt opmærksom på, at på nogle lokomotiver er den ene af motor-terminalerne/kullene forbundet direkte til den ene række hjul. Skulle dette være tilfældet, må motoren isoleres. Dette er ikke tilfældet her, og vi er nu klar til montering af dekoderen.

Det er en god ide at prøve montere dekoderen uden først at tilpasse ledningerne.

billede6

Ledningerne monteres efter følgende opskrift:

Rød - strømoptag i højre side ifht.kørselsretningen.
Sort - strømoptag i venstre side ifht. kørselsretningen.
Orange - højre motor-terminal ifht. kørselsretningen.
Grå - venstre motor-terminal ifht. kørselsretningen
Gul - forlys (dette er modsat af hvad Lenz skriver, men det er nu det der skal til på mine 2 Fleischmann lokomotiver)
Hvid - baglys (dette er modsat af hvad Lenz skriver, men det er nu det der skal til på mine 2 Fleischmann lokomotiver.

Som det ses på billedet, kan monteringen afprøves ved f.eks. at placere dekoderen i en vogn efter lokomotivet.

Pas meget på at dekoderen ikke kommer i kontakt med skinnerne, da der derved kan opstå en kortslutning, og dekoderen kan brænde af.

Da jeg ikke kunne få plads til dekoderen, måtte jeg til at fjerne en del af rammen. Jeg valgte at file et lille indhak i den ene side, præcis nok til at dekoderen lige kunne klemmes ind her.

billede7 

 billede8

Indhakket isoleres i siderne med tape og i bunden monteres dobbeltklæbende tape til montering af dekoderen.

billede9

Dekoderen, bogierne, motoren, strømklemmerne, printet og pærerne monteres. Til sidst tilpasses ledningerne og de loddes endeligt på.

billede10

Lokomotivet er nu klar til test og hætten kan monteres. Resultatet er forbløffende. Disse to Fleischmann lokomotiver har altid været godt kørende, men med digitalstyring er de blevet endnu bedre at køre og lege med.