Udskriv

af Peter Mose

 sb4

SB M4 i Brande 1992. Foto Niels Krøyer.

Modellen af Skagensbanens M4 var mit første byggeprojekt i skala N. Den følgende byggebeskrivelse afspejler derfor en let og simpel metode, der også kan anvendes til andet end en helt firkantet vognkasse.

DSCN5690y

Ved et tilfælde fandt jeg et brugt ROCO industrilokomotiv Katalog nr. 2151. Det havde tre aksler men ingen løbere. Længden på bundrammen passede dog fint til en firkantet fra Frichs.

image005x

En stor hjælp ved bygningen var tegninger i bogen Jernbanemateriel nr. 1.

PICT0304y2

ROCO lokomotivet blev skilt ad og vognkassen skåret af lige over fodpladen, Jeg lod en anelse af fronten blive stående så der blev en støtte for den nye vognkasse. I den modsatte ende blev der fastlimet et stykke plastic, der blev tilpasset vognkassen i bredde og afstand fra førnævnte støtte, så vognkassen kunne klemmes ned over og sidde fast.

Vognkassen.

PICT0304yy

Jeg valgte at anvende klar plastic til vognkassen. Næsten alt, vogne, lokomotiver etc., der købes til banen, leveres i kasser af klar plast. En sådan blev slagtet. Med en fin ridsespids blev vognsider og -gavle tegnet nøjagtigt som på tegningen i omtalte bog. Det var nødvendigt at lave en begrænset tilpasning, så den færdige vognkasse passede på undervognen. Siderne er lavet så de er et par tiendedele millimeter kortere end afstanden over puffeplankerne. Gavlene skal tilpasses, så de kan limes imellem vognsiderne. Dvs. der skæres en strimmel svarende til det valgte materiales tykkelse af i hver side.

image007x

De fire stykker limes sammen. Pas på der ikke kommer lim på de steder, der skal være vinduer. Vær også omhyggelig med at hjørnerne bliver helt i vinkel. Nogle få slibninger af hjørner og samlinger kan være nødvendigt. Husk, at SB M4 som den eneste firkantede havde let afrundede hjørner.

Kasketskygge og lanterner.

Kasketskyggerne over vinduet ved førerpladsen er fremstillet af tynd plastfolie. De er små, 1,2 mm dybe, 3,8 mm brede og 2,2 mm høje. Jeg måtte fremstille flere, inden det lykkedes at få dem rigtige.

image012

Lanternerne er lavet af 2 mm rundt plasticemne, der fastlimes i et forboret hul. Da der ikke var lys i lanternerne på ROCO lokomotivet, opgav jeg at lave lys på min model.

Til sidst males vognkassen. Jeg brugte pensel. Ridserne omkring vinduerne hjælper med til at maling ikke løber ind på "glasset". Ved at bruge pensel opnår man samtidig at overfladen ikke bliver alt for jævn, men en smule bulet. Noget der kendetegner de fleste firkantede.

Mavebæltet er lavet af en tynd strimmel selvklæbende folie. Også håndtagene ved dørene er lavet af tynde strimler selvklæbende folie. Samme materiale er også brugt til at markere fabrikationsplade og litrering. Alt sammen skåret ud af div. klistermærker. Har man mulighed for at skaffe eller fremstille transfers, vil resultatet naturligvis blive bedre.

Taget.

Taget har jeg lavet af tynd aluminiumfolie. Man skal være meget omhyggelig med at få den rigtige facon. Specielt bøjningen ned mod vognsiderne voldte mig besvær. Det gik bedre, da jeg senere byggede TKVJ's M4.

Tagkølere og de andre detaljer er lavet af passende materiale hentet i rodekassen. Det kræver lidt tålmodighed at tilpasse og sammenlime alle delene. Det hele er fastlimet med Araldit. Brug ikke for meget. Skal taget males, så gør det inden kølerne monteres.

Taget limes fast til vognkassen, ligeledes med Araldit eller tilsvarende.

Undervogn.

image013x

En meget karakteristisk del af de firkantede er undervognen, der opbygget af to udvendige pladerammer. Og de havde alle på nær en, HVJ 23, løbeaksel i begge ender. Den største udfordring var montering af løbeakslerne. De skulle sidde lige i skakten for koblingen.

Hvis akslen skulle ligge under skakten, kom hjulene for langt ned. Så efter at have funderet over alle de udfordringer der i forvejen er ved løbeaksler, besluttede jeg at snyde lidt: Akslerne blev monteret i et lille hak jeg savede i bunden af koblingsskakten. Akslen kom derved til at sidde lidt for højt, så hjulene rører faktisk ikke skinnen. Det ses næsten ikke, og fordelen er at al vægten altid ligger på drivhjulene, og der er ingen problemer i sporskifterne. Akslerne kom fra en udtjent Egger Bahn vogn.

Pladerammerne blev skåret ud af plasticcard. Akselkasser og fjedre blev taget fra nogle gamle godsvogne. De blev limet på rammerne med Araldit. På TKVJ M4 lavede jeg akselkasser og fjedre ved sammenlimning af tilpassede små stykker plastic. Rammerne limes fast imellem puffeplankerne, så langt ude, at drivhjulene netop ikke kan røre dem. Til sidst tilpasses og fastlimes trinene under dørene. Hele undervognen males sort.

Ekstra vægt.

Jeg har limet nogle kobberstykker på indersiden af vognkassen. Der er plads på begge sider af snekkegearet. Så kører M4 rigtigt pænt.

 PICT0008x

SB M4 og TKVJ M4 mødes på Sdr. Omme Station på TKVJ en sommerdag.