Udskriv

Havnekran

 

havnekran2-storx

Havnekranen i Mariager. Foto Realdania.dk

I gamle dage havde mange havne en "kulkran", som kunne losse f.eks. kul til brug for byens el- og gasforsyning.

En af disse havne var Mariager, som allerede i begyndelsen af 1900-tallet var en driftig havneby, der fra havnen bl.a. forsynede Viborg Gasværk med kul.

I starten blev kullene læsset om pr. håndkraft, men i i 1927 kom privatbanen Mariager Faarup Viborg jernbane (MFVJ) i drift og et par år efter, 1930, byggede Mariager Brændsels Compagni en kulkran, opført af den københavnske maskinfabrik og kran-specialist Titan, og i de næste mere end 30 år kørte privatbanen årligt mellem 6000 og 12000 tons kul fra Mariager til Viborg.

mariagerx

Mariager station og kranen ca. 1965. Foto Torkild Balslev.

MHVJ nedlagdes i 1966, men kranen kunne bruges til andet end kul og var i brug længe efter banens nedlæggelse.

300607_15x

Havnekranen i Mariager. Foto Realdania.dk

Kranen var en såkaldt svingkran med selvstændigt førerhus. Kranen kørte på skinner lagt på en kranbro af beton, og kunne dreje (næsten) 360°.

Efterhånden havde den stationære kran udspillet sin rolle, og sidst i 1980’erne valgte Mariager Kommune at flytte sin trafikhavn til et nyt anlæg længere østpå i fjorden, og kranen blev arbejdsløs.

kranexpressen_4

Unionkuls Kran i Københavns Nordhavn nedtages 2008.Foto © Allan Hald www.mobilloeft.dk

Mange af kranerne i de andre havnebyer overlevede ikke fremskridtet, men heldigvis blev kranen i Mariager ikke revet ned, men i stedet fredet og restaureret. Derfor kan vi stadig i dag se den flotte kran i et nogenlunde autentisk miljø, og vi kan nu også se den på modelbanen.


Modellen:

DSC01777x

Mariagerkranen kan nu fås som model i skala N, idet Ålborgfirmaet Model-Byg har lavet kranen som byggesæt.

DSC01743x

Første prøvesamling af prototypen.

DSC01779x

Den færdigsamlede prototype. Der er endnu enkelte ting, som skal rettes.

Byggesættet er skåret ud i plasticard med en fræser, og delene er pænt og nydeligt udført med lige og fine kanter.

Sættet leveres med en detaljeret og omhyggelig "skridt for skridt" byggevejledning, men der kræves nogen fingernemhed, især ved de små detaljer. Sættet har faktisk flere detaljer og virker mere korrekt end en tilsvarende H0-model, som er på markedet.

Se byggevejledningen her . (5 MB).

Se Martin Dahls rapport fra byggeriet af H0-udgaven.

Kilder:
Søren Ekstrands blog
mobilløft.dk
Realdaniafonden