Udskriv

Fra Ludmilla til MZ - og så digital... 

Togdillen har fremstillet Mz-overdele, som passer lige til Brawas "Ludmilla" BR 132/232/241, så det er ganske nemt at få en dansk MZ på banen.

lud

Overdelen på Ludmilla sidder fast ved hjælp af pufferne, så træk forsigtigt de 4 puffere af, og overdelen kan fjernes.

Sæt Dillens MZ-overdel på i stedet og vupti,

MZ2

MZ er køreklar.

Jeg har her brugt en epoke-3 overdel, men Dillen leverer også overdele i rød/sort design. En dag kommer der nok også en til banestyrelsen.


Men nu, da vi er i gang, ville det være rart at få lokomotivet digitaliseret.

Fordelen ved Brawas Ludmilla er, at den er forberedt for ilodning af dekoder, så af med overdelen igen, så vi kan skille lokomotivet ad.

Underdelen består øverst af motorblokken, som sidder oven på printet, som igen sidder på bundpladen. Det hele skal altså skilles ad.

Inden du skiller noget ad, så læg mærke til, hvor de forskellige ting sidder. Læg særligt mærke til de to metalbøjler som fra printet går op på hver yderside af motoren. De skal sættes rigtigt på plads igen senere.

 tap1

Her ses motorblokken ovenfra og bunden fra siden. De to grå tappe holder fast i de små
fremspring i motorblokken.Fremspringene er under motoren, som er fjernet på billedet.

Motorblokken er klipset på med 4 clips, en i hver ende og to i midten. Tag/løft motor og aksler ud, skub de to clips sammen, så de slipper, når der trækkes ganske forsigtigt op i blokken. Pas på, at drivakslerne slipper boggierne uden at knække.

Oven på printet stikker de to boggier op i 2 "gearkasser".

gearkasse

Inde i "gearkassen" sidder to grå tappe, som skal klemmes lidt sammen, så kan boggien
trækkes nendenud. På billedet sidder motorblokken på endnu, så man kan se akslerne.

Boggierne tages af ved forsigtigt at trykke de to grå clips inde i gearkassen ind mod midten, samtidig med at der trækkes forsigtigt ned i boggien. Så adskilles boggie og gearkasse, og boggien kan tages nedenud af printet.

Nu kan printet tages af bunden ved at løse den enlige skrue i midten. 

printoverside

printunderside

Her er printets over- og underside.

Printbanerne skal afbrydes fire steder på printets underside.

 pil1

Et sted i hver ende...

 pil2

og 2 steder på midten.

Stederne er fra fabrikken markeret med en lille pil og banerne kan nemt afbrydes med en boremaskine eller en lille skruetrækker.

123

På printets overside er seks punkter markeret med tallene 1 -6. Det er her decoderen skal loddes på, men på undersiden! af printet.

Decoderens ledninger skal påloddes således:

  1. Orange
  2. Grå
  3. Rød
  4. Sort
  5. Hvid
  6. Gul

Den blå ledning skal ikke bruges og bør fjernes.

Ledningerne bør afkortes mest muligt, så der ikke bliver en "salat", da der ikke er megen plads under printet.

Farverne er efter Nem 651 standard følgende:

ledning4

Jeg har brugt en Lenz LE077XF, fordi jeg lige har sådan en liggende og fordi den passer fint ned i bunden under printet, men andre typer kan også bruges.

dec1

I bunden under printet er en lille kasse med tre metalplader som vægt. Her gemmes dekoderen. Pladerne skal fjernes (de ligger løst). Så kan dekoderen lige være der ved siden af tappen, som holder skruen til printet.

Husk at isolere dekoderen mod printet med isolerbånd, så der ikke er kontakt.

bund

Sæt så det hele sammen igen:

1. skru printet på bunden, pas på, at der ikke sidder ledninger i klemme mellem bund og print.

2. sæt boggier på med gearkasserne, Husk at vende gearkasserne rigtigt. Hullet til akslen skal vende ind mod midten og den flade side af gearkassen skal opad.

3. Sæt motorblokken oven på printet, den skal sidde i de fire klemmer. Bemærk, at der er to små styrestifter, der går fra bunden op i gennem printet, en i hver side.

4. sæt motoren på plads i blokken. Pas i den forbindelse lige på de to metalbøjler på printet,

klemmer

som skal passe ind i to holdere på motoren. Bøjlerne kan nemt bøjes. Pas også på at akslerne får rigtigt fat inde i gearkasserne.

5. Sæt MZ overdelen på, og lokomotivet er klar til indsats.

PICT0006

Ganske let.