Udskriv

 Gedser Station

Gedser Station var med sin lave stationsbygning med skydeskår og befæstning i mange år Danmarks port mod syd, indtil Fugleflugtslinien blev taget i brug i 1963, og størstedelen af togtrafikken blev flyttet til Rødbyhavn.

Gedser fik en opblomstring ved "Murens" fald i 1989, hvor trafikken til og fra det tidligere DDR eksploderede, men der er igen stille på stationen, idet jernbaneoverfarten er nedlagt.

Der er nu mulighed for at få Gedser Station på anlægget, idet Cony´s Kartonmodellbau, som bl.a. har lavet Motorfærgen Dan, nu har udsendt Gedser Station som kartonbyggesæt.

Sættet består af tre dele:

1. del (Kat. nr. CMG004N) Færgebanegården i Gedser

GFBhfOrgx

GFBhfModelx

ged1

som er selve stationen med bygninger, perroner og den tregrenede rampe til det ene færgeleje.

2. del (Kat. nr. CMG005N) Gedser Station Sidebygninger

GNG01Orgx

GNG01Modelx

ged2

som er Toldbygningen med sidebygninger.

3. del (Kat. nr. CMG006N) Gedser Gamle Banegård

GaltBhfOrgx

GaltBhfModelx

ged3

Den gamle Banegård var senere hjemsted for flere af de private færgeruter, bl. GT-Link.

Der er en let forståelig beskrivelse med "eksplosionstegning" som gør det nemt at lave modellerne. Her er forsiden til den gamle banegård.

ged3a

Disse og mange andre modeller, f.eks. færgen Warnemünde, som besejlede Gedser i mange år, kan købes direkte hos Cony. Se mere her: Cony´s Kartonmodellbau

 

glgedser

Gedser 1954 hvor der skete noget. F 455 trækker eksprestoget fra Italien i land. Da lokomotivet
er for tungt til færgelejet, bruges færgevogne som mellemvogne. Foto James Steffensen/DMJK.

 

gedser

...og 1998 hvor alt var dødt...