Udskriv

 af Peter Mose.

 

PICT1559y

Når man har bygget færgen DAN, så skal der også laves et færgeleje til den. Denne byggebeskrivelse giver en billig, men absolut brugbar løsning.

I Lokomotivet nr. 66 er der en del rigtig gode billeder og i Banen nr. 78, 79 og 80 en byggevejledning, hvorfra jeg har hentet megen inspiration.

PICT1565y

Materialer:
1 styrestang fra nytårsraket, 9 x 9 mm (eller tilsvarende træ profil).
Dele fra Arnold bro.
0,75 mm tråd.
Ispinde, tandstikker og en blomsterpind.
Plastic card.
0,5 mm pap.

Færgelejet:

Min modelbane er bygget op på 16 mm spånplade. Så færgelejet blev udskåret i pladen, der efterfølgende blev forsynet med en underliggende plade. Færgelejet udskæres, så det passer nøjagtigt til DAN's form og smig. Der skal også skæres frit hvor broklappen kommer til at være.

PICT1562y

Færgelejet beklædes med små stykker træ fremstillet og udskåret af ispinde. Plankerne skal være ca. 20 mm lange, so de rager over kajkanten. På det sidste stykke mod broklappen skal "plankerne" rage 7 - 10 mm over kajkanten. Tandstikkerne bruges til støtter på "landsiden".

Blomsterpinden blev brugt til Duc D'Alber. Men læs selv og få inspiration fra Erik V. Petersens glimrende byggevejledning i Banen nr. 78 - 80.

Broklappen.

PICT1564y

Til broklappen brugte jeg dele fra en Arnold bro. Sporet lægges let på plads. Der er både fortov og gelænder på broen. Gelænderet sidder ikke altid på broklappen, men ofte på bolværket. Begge løsninger kan laves med delene fra Arnold broen.

PICT1570y

Broklappen er 120 mm lang. I begge ender er der fjernet ca. 15 mm af undersiden. Dette for at få den korrekte højde mod færgen, og få et godt leje/hængsel mod land. Når sporet er lagt, eller lige inden, loddes et par ledninger til hver skinne. Mellem skinnerne limes en strimmel 0,5 mm pap. Den skal have en bredde, så den lige går ned imellem skinnespigerne. Færgelejet skal have en pæn plankebelægning. Til det brug printede jeg et ekstra ark med dækket til Dan. Så er det bare at klippe og lime på begge sider af og imellem skinnerne. Strimlen imellem skinnerne må ikke blive for bred, der skal være plads til hjulflangen.

Galgen.

Galgen er ikke filigran, men den illuderer ganske godt, og så er den forholdsvis enkel at lave.

Af en træstok 9 x 9 mm skæres to stykker på 50 mm og et stykke på 70 mm. Alle flader slibes med fint sandpapir. Og det hele males med lys grå farve. Jeg brugte en grå primer på spraydåse.

PICT1560y

Gitterkonstruktionen er tegnet på med en pen til mærkning af DVD'er og CD'er. Forsigtigt antydes hjulene til hejseværket. Hejseværket er lavet af 0,75 mm sort ståltråd. Trisserne er fremstillet af sammenlimede stykker plastic. Se tegning 1.

scan0001x

Broklappen skal ikke hænge i hejseværket. Den skal enten hvile på færgen, når den er i lejet, eller på en lille pal, der kan hæve lejet. Se tegningen.

scan0002x

Ståltråden er presset op i galgens overligger i forborede 0,5 mm huller. De skal anbringes nøjagtigt, så det hele bliver lodret. Galgen limes sammen og anbringes over broklappen.

Vingehjulet er lavet af tre stykker plastic card, der limes sammen og males med guldbronze.

PICT0814y

Der skal naturligvis også laves et lille skur, hvorfra lejet betjenes og et wirespil til hejseværket. Og så kan der pyntes med pullerter, skabe til redningsbælter mm. Miljøet omkring færgelejet er herligt at arbejde med.

God fornøjelse.

Peter Mose

Kilder:
Lokomotivet nr. 66
banen nr. 78- 80.