Udskriv

MA fylder 40 år


I 2003 fyldte MA-lyntoget - Sølvpilen, Staniolekspressen - 40 år. MA kom i 1963 som afløser for de første lyntog Litra MS og MB, som kom til i 1935. MA nåede at være i ordinær drift i 27 år, idet driften sluttede i 1990, da IC3 kom til, men satte alligevel sit præg på landsdelstrafikken.

MA er nu udrangeret og hugget op. Et halvtogssæt med MA 460 - det først leverede - overlevede dog og blev givet til Jernbanemuseet. Dette sæt oplever altså som det eneste jubilæet.

Afløseren IC3 har været i drift i 14-15 år og kan allerede nu se sin afløser forude, så det varer måske ikke så længe før vi kan se det første IC3 sæt på jernbanemuseet sammen med de andre togsæt.

I alle årene var Nyborg station mødested for de flotte tog som skulle til og fra færgen, så her var altid spændende ting at se på.

 

4tog

Kongeåen og Nordjyden mødes i Nyborg 17. maj 1989. Foto Allan Sørensen

Det er slut nu, men heldigvis overlever MS, MA og IC3 på modelbanen. H0-folket fik IC3 og MS fra Heljan for flere år siden og har nu fået en flot model af MA fra Roco. I skala-N har enkelte har fået en af Togdillens Sølvpil-modeller, men ellers har vi måttet bygge selv.

En dag i 30'erne.

 

MS-8

Eksprestoget er ankommet i spor 3. I spor 1 holder vognene til et lokaltog, og MS 401 ruller fra færgen ind i spor 2. En af Nyborgs mange F-maskiner slæber gods sammen til en tur over bæltet.

En dag i 60'erne.

 

Ma-8

"Limfjorden" er ankommet i spor 3 og er klar til færgen, som dog først skal tømmes. Første del af "Sydvestjyden" kører netop ind i spor 2. I spor 1 ordinært persontog. Mh har overtaget arbejdet fra F-maskinen.

En dag i 80'erne.

 

sp-8

Ma lyntogene er moderniseret og kaldes nu Sølvpilen. "Kongeåen" holder i spor 3, og første del af "Nordjyden" ruller ind i spor 2. De nye IC-færger betyder hurtigere afvikling. Designprogrammet er slået igennem også på persontoget, som holder med de lokale vogne og venter på lejlighed til at hente IC-stammen på færgen. MT samler gods ind til Asa-Thor.

En dag i 90'erne.

 

ic-8

MA er udrangeret og sendt til Polen. De nye IC3 sæt dominerer billedet. Her gør IC 144 ophold i spor 3 på vej til færgen. Første del af det modkørende IC 145 venter i spor 2 på anden del som ruller ind fra færgen. Banetjenesten er så småt ved at tage tilløb til fjerne en del af det snart helt overflødige sporareal. Broen er på vej.

En dag i 2004.

 

PICT0045

Her er det The real thing" som taler for sig selv. Broen er kommet, og der er ikke meget tilbage af fordums jernbanestorhed. Stationsbygningen er nu en del af en andelsboligforening. 14. marts 2004.