Udskriv

 

468x60

Hobbymessen i Valby er blevet et fast punkt på årets udstillingskalender og den har efterhånden fået et fast koncept.

Også i år var der store, selvkørende lastbiler, traktorer, der pløjede og gravede, diverse fortiduhyrer, racerbiler i lystig kapkørsel med mange ture på gulvet, store modelbaneanlæg og forretninger mad alskens sager til salg, grillpølser og fadøl blev langet over disken i hastigt tempo, og vejret var også denne gang med arrangøren.

Om det generelle look kan jeg henvise til tidligere messeberetninger - det var kort sagt som det plejer.

I hvert fald næsten. Min interesse gik mest på modeltog, og det virkede som om der var skruet lidt ned for blusset denne gang. Der var ikke var helt så meget som tidligere. Der manglede vist en eller to af de større forretninger, Heljans stand var skrumpet ind til næsten ingenting i et klemt hjørne af salen, og der var langt mellem nyhederne.

Meessen var godt besøgt i de første timer, men om eftermiddagen tyndede det ud i publikum. Måske var vejret alligevel for godt, så mange har valgt haven eller sommerhuset.

Flere besøgende, jeg talte med, var lidt skuffede. "Det er de samme ting alle steder og til stort set de samme priser, så vi holder pengene i lommen".

Lars Weidick, som er arrangør af Hobbymessen, gør et meget stort arbejde for at stable det hele på benene, der er reklameret på nettet og i bladene og vist også i radioen, så det er ærgerligt, når både udstillere og publikum er tilbageholdende. Så meget kradser krisen vel heller ikke.

Mange andre jeg talte med, var godt tilfredse. De fik gjort gode indkøb og bar hjem i poser og kasser, så de fik i hvert fald noget ud af det, både socialt og indkøbsmæssigt.

Det er nok umuligt at gøre alle tilfredse. Vi har forskellige interesser og ønsker, men de fleste kommer vel for at "se på sagerne" og måske mødes med ligesindede og få en snak. Det burde kunne lokke de fleste togentusiaster frem, vi er jo sociale mennesker.

billet

Bevares, vi måtte hoste op med 65 kr for at komme ind, og lægges der så et par grillpølser og en fadbamse eller sodavand oveni, (plus en togbillet for de tilrejsende provinsboere) løber det da op, men sådan er det, og priserne er vel ok i dagens prisniveau.

Der har tidligere været muligheder for at finde rabatbilletter på nettet, men det var der vist ikke i år, så det var fuld pris for alle, og medens jeg stod i køen for at komme ind, (der var faktisk trængsel i begyndelsen) var der i hvert fald en besøgende, som brugte en del tid på at brokke sig over, at han ikke kunne få rabat ved indgangen i stedet for få købt en billet og komme ind og se på tog.

Lars Weidick var som nævnt arrangør og hans koncern - kan man efterhånden godt kalde det - Togdillen, Hobbydillen, Dansk Hobby, Modeltog,dk mv., havde sat alle sejl til og havde den største stand i den ene side af hallen. Her manglede ikke noget. Det bugnede af varer, tog, biler, byggesæt, værktøj, bøger og blade, og publikum stod i flere lag og valgte og vragede.

Lars Weidich fór rundt i hallen for at ordne dette og hint, men i den korte snak, jeg nåede at få med ham, gav han udtryk for generel tilfredshed med arrangementet.

Togdillen fejrer i øvrigt 10-års jubilæum den 6. maj 2009 med reception og gode jubilæumstilbud i forretningen.

Men der var altså langt mellem nyhederne.

 

IMG_1984x

Trængsel hos Tog og Tekno. Gæsterne flokkedes om de to EA-lokomotiver, som kørte rundt på bordet.

Tog og Tekno viste det nye EA-lokomotiv -både i jævnstrøm og vekselstrøm ( sidstnævnte dog kun som prototype) - som vakte berettiget opsigt hos publikum. Det kørte fint, jævnt og næsten lydløst og så godt ud på sporet.

Torben Ziegler, som havde forladt sin egen stand for at se på, lovede at der snart kommer en test på hans hjemmeside www.danskmodel.dk.

Epoke Modeller viste den flotte skinnebus foruden et stort udvalg af huse og smådele. Per fortalte, at salget af skinnebusserne er fornuftigt, men han kunne godt tænke sig lidt mere "gang i den" generelt.

IMG_1985x

Gamesontrack, dem der snakker med toget, havde en stand, hvor systemet blev demonstreret. Jeg mødte dem i Nürnberg i februar, og siden er der kommet flere sprog og muligheder til.

IMG_2006x

Blandt udstillerne var også Peter Engelsted Jonasen med digitaltog.dk. Peter er digitalekspert - især treskinne - og er kendt af mange som venlig og hjælpsom rådgiver i de forskellige nyhedsgrupper.

 

IMG_2007x

Seks Mz giver trængsel på sporene.

Peter viste blandt andet, hvordan man kan gøre lysene på et Mz-lok mere gullige. Demonstrationen gav anledning til en del snak om bordet, og Peter havde til sidst seks Mz kørende på anlægget, Elektrotren, Lima, 2 fra Hobbytrade og to fra Roco. Forskellene i såvel lys som udseende og detaljering var tydelige.

 

IMG_2031x

Risløv Hobby limer byggesæt med udsugningen i gang.

Risløv Hobby demonstrerede, hvor nemt det er at patinere med sprøjtepistol. Indrømmet: det så faktisk nemt ud. Det kræver naturligvis lidt øvelse, men måske skulle man prøve? Risløv anbefaler en filterkasse med udsugning, som kan opsuge sprøjtestøv - eller limdampe hvis man limer - så man ikke får de skrappe sager i lungerne.

Og så til skala N.

Medens der måske var tilbageholdenhed i de andre sporvidder, var det glædeligt at se, at skala N denne gang fyldte godt på messen.

 

IMG_1988x

En lille del af Togdillens stand.

Togdillen havde et stort udvalg med, ikke mindst ef den store egenproduktion., og her så det ikke ud til, at nogen krise kradsede.

Her var bunker af overdele til både lokomotiver og vogne - vinrød Mx, Bn, Bns, flotte teaktræsfarvede C-Mads, og meget andet - alle de malede og umalede overdele. Se dem alle på Togdillens hjemmeside.

Oog så var der færdigmalede overdele til MR/MRD.

 

IMG_2028y

MR/MRD er på lager i flere udgaver. Klik på billedet..

Togsættet kan fås i både rød og hvid udgave med rigtige fræsede vinduer. Overdelene, der ser flotte ud, kan moteres på undervogne fra Fleishmann uden de store indgreb. "Der skal bearbejdes en lille smule" som Lars Weidick sagde, men det burde de fleste kunne klare.

 

IMG_1987x

S-tog i H0 og diverse skala N modeller.

Lars kunne fortælle, at der stadig arbejdes på MK/FK sættet, og også et S-togssæt er på vej i N, efter at S-toget er lavet i H0.

Salget går rimeligt godt, fortalte Lars, N-modellerne "vælter ikke ud over disken", men med den rette tålmodighed og styring og tilpasning af seriestørrelser er det fornuftigt.

Epoke Modeller havde byggesæt til skala N, bl..a arbejderboliger og kolonnehuset, som jeg tidligere har omtalt, og så forskellige smådele som postsække, bomuldsballer, og en kakkelovn i N!! Den er ikke stor.

Gode initiativer som kan live op på anlægget.

Og så var der et stort modulanlæg i skala N!!!!!

De to modulforeninger FREMO N-RE DK og N-Modulgruppen har slået sig sammen og viste et meget stort og flot anlæg, hvor der blev kørt med meget tæt toggang det meste af dagen. Her blev kørt "på sigt" og eneste krav var, at man holdt passende afstand til toget foran, hvilket af flere blev tolket som ca. 10 cm.

Mange af modulerne var flotte og med mange detaljer, medens andre bare var "fyldmoduler".

 

IMG_1978x

Havnemiljø

 

IMG_2001x

En helt ubevogtet overkørsel...

Alle moduler laves efter FREMO standard, så de kan uden videre sættes sammen i den rækkefølge, man ønsker og med de moduler man nu har til rådighed, så variationsmulighederne er store.

IMG_2010x 

Stationen inspiceres, medens Henning forklarer.

 

IMG_1980x

Både udenfor..

 

IMG_1983x

og indenfor blev der diskuteret flittigt.

 

IMG_1992x

Langt kultog under indkørsel på Yallahrup Havneby.

 

IMG_2015x

Hjemmelavet skydebro i Fredericia.

Der var trængsel ved modulerne og spørgelysten var stor fra publikum. Henning Lander kunne fortælle, at et par stykker havde meldt sig ind på messen.

Jeg blev inviteret indenfor og fik stukket en kørekotrol i hånden, "Du kan køre med den der" sagde Henning og pegede på et persontog, som holdt på Fredericia station.

Jeg kørte så afsted med toget i rækken af tog, ud af Fredericia, gennem en krydsningsstation og ind på Yallahrup Havneby, et stor banegård med syv spor og kraftig trafik, hvor stationsbestyreren styrede trakfikken med hård hånd og afviklede trafikken næsten problemfrit, videre ud gennem "Y-et", gennem et par stationer, rundt i vendesløjfen og hele vejen tilbage igen, medens jeg mødte lange kultog, silotog, diverse godstog og enkelte andre persontog undervejs.

 

IMG_1974x

Hjemmelavet dobbeltdækkervogn

 

IMG_1998x

Kim Lee Kristensen har en forkærlighed for meget lange silotog.

For en dansk-freak er det underligt at se amerikanske, tyske og andre tog i en (u-)skøn blanding, men det rørte nu ikke de kørende, bortset fra en enkelt, der også er dansk-fanatiker, så jeg skiftede mit tog ud med hans flotte, danske dobbeltdækkergionaltog med en Me foran/bagpå, og tog en tur mere.

"I dag kan vi bare køre i en lang række efter hinanden" forklarede Henning," men normalt afvikler vi et trafikspil med rigtig køreplanskørsel. Vi har et program, hvor vi taster togstørrelser og materiel ind, så laver programmet en køreplan . Alle stationer er bemandet med stationsleder og rangerleder, hvis det kræves, og så forsøger vi at få det hele til at glide."

Det kunne være sjovt at være med til.

Tak til de to foreninger fordi jeg måtte få en køretur.

Kl. 17.00 lukkede butikken, og det gik vestpå igen. Trods de lidt negative udsigter for branchen var det en god messe. Vi ses forhåbentlig igen til næste år.