Udskriv

DMJUs årlige modelbaneudstilling var i år i Århus i weekenden 15.- 16. August.

Udstillingen er tidligere afholdt i Fredericia, men var altså nu flyttet til smilets by og det var udmærket.

Stedet var Værkmestergade i en bygning fra de tidligere centralværksteder og lige op ad Bruuns galleri og banegården, altså ganske centralt og let tilgængeligt.

Jeg var denne gang i bil, og efter at have sat overkommandoen af ved svigermor, som bor i området, havde jeg så dagen til rådighed. Selv om beliggenheden var god, var parkeringsforholdene ikke optimale. Der er ganske vist et P-hus ved Bruuns Galleri, men det er bestemt ikke gratis at holde der, så jeg kantede ligesom mange andre køretøjet ind på en byggeplads lige ved sporene.

Det kostede "kun" 80 kr. at komme ind, og det er en stigning på en tyver siden sidste gang, men der var meget se på, anlæg, udstillinger, salgsstande, workshops etc. så folk fik noget for pengene.

ticket

Som kvittering fik jeg en billet, men det hæfte, vi har fået de tidligere år, var åbenbart sparet væk i år.

Det var vist planen, at de besøgende skulle have udleveret en oversigtsplan med de forskellige udstillere angivet, men jeg ved ikke om, den var der, jeg fik i hvert fald ikke nogen.

IMG_2209x 

Udsigt fra første salover den ene side af "stueetagen". Gangbroen er ovre til højre.

Hallen virkede velegnet til formålet og udstillingen var godt "stillet op". Det store udstillingsområde i stueetagen var godt udnyttet, og det var let at få overblik over, hvor de forskellige ting befandt sig, ikke mindst fordi 1. salen bl.a. bestod af en lang gangbro, hvorfra der var et glimrende udsyn over hallen. 

IMG_2216x

En del af den anden side af "stueetagen"

Det meste var i stueetagen, men der var også udstillinger og stande på 1. sal og 2.sal.

IMG_2211x 

På 1. sal var et stort modulanlæg, som var sammensat fra flere kubber.

1. sal lå nemt tilgængeligt og ved den nævnte gangbro og virkede derfor som en del af helheden, men udstillerne på 2. sal var gemt lidt af vejen.

Da skiltningen ikke var ret god - det må kunne gøres lidt mere professionelt end et stykke papir klæbet op på væggen - var det ikke alle, der opdagede, at der var noget deroppe, så en del af dagen gik en dreng rundt med et "sandwich-skilt" som henviste til 2. sal. Der var dog pænt besøgt, de gange jeg var forbi deroppe.

På tredje sal var så foredrags/workshoprummet.

Der var som sagt meget at se på, og der var mange mennesker.

Kendte og ukendte producenter og forhandlere imellem hinanden, en stor del af de "sædvanlige" forretninger og sælgere, og alle de nye varer blev falbudt til messepriser og rabatpriser overalt.

IMG_2257x 

Poul Asmark i gang med arbejdet.

Selv om jeg efterhånden kender de fleste forhandlere og producenter, dukker der hele tiden nye op. Jeg faldt i snak med Poul Asmark fra Asmark models, som laver professionel eller "eksklusiv" patinering af vogne og lokomotiver. Han fortalte, at han havde 20 års erfaring (selvlært) og havde lavet mange ting i størrelser fra H0 og opefter, men havde ikke prøvet at lave noget i skala N. De viste modeller så flotte ud, så hvis man gerne vil have "tilsmudsede" modeller, men ikke tør selv, er her altså en mulighed.

Heljan viste drejeskiver og skydebro, Hobby Trade MT, kuglesilovogne og S-maskinen, Tog & Tekno litra EA, GamesOnTrack demonstrerede veloplagt det efterhånden velkendte "tal-til-toget" udstyr og mange var henne og prøve et af spillene.

Epoke Modeller og JPK Productions (er det samme firma?) viste skinnebusser frem, den genopstandne Viggo Hejlesen (i slank udgave) underholdt kunder og kiggere på sædvanlig humoristisk og Viggo'sk facon.

IMG_2214x

Der var tog, skinner, byggesæt, bøger, blade, hæfter i bunkevis, og der var stor købelyst hos publikum.

Der blev spurgt, diskuteret og forklaret ivrigt ved standene, og flere forhandlere, jeg talte med, kunne sige at det gik "godt" med salget. Så den del af udstillingen var åbenbart en succes.

Det glædelige var, at det ser ud til at der er fremgang for skala N.

Mange af forhandlerne havde skala N modeller til salg, såvel dansk som (især) udenlandsk materiel.

IMG_2234x

Model-byg viste og solgte den flotte kulkran i både H0 og N, og interessen var stor.

Hos Tikøb Hobby så jeg flere byggesæt til ML-motorvognen (tidligere omtalt her). Jeg troede, at den var udsolgt, men den kan altså stadig fås.

Hos Epoke Modeller så jeg de nye master, som tidligere er nævnt i "kort nyt". Flotte ting, som vil pynte på anlægget. Jeg drøftede med Per fra Epoke, om der kunne sættes tråde på, men vi blev enige om, at det ville være besværligt, og at der ikke skal falde ret meget støv på dem, før trådene ville komme til at ligne kablerne på Storebæltsbroen, så masterne gør sig nok bedst uden.

IMG_2233x

HobbyKaeden har jo varslet HD-vogne i skala N og viste som en lille forsmag et par tegninger fra produktionen. Jeg glæder mig til, at vognene kommer.

Men da det nu var DMJUs udstilling kom anlæggene naturligvis i første række og der var mange og i alle størrelser: 2 Z-anlæg, 2 N-anlæg, mange H0-anlæg, flere spor 0 anlæg og et spor 1 anlæg, samt smalspor og

IMG_2219x

sågar et vinteranlæg med snevejr over det hele. Faste anlæg og modulanlæg imellem hinanden, så der var noget for enhver smag.

IMG_2255x

Der var også et hollandsk og et par tyske anlæg i H0, det ene med en flot cirkusopstilling.

IMG_2226x 

Dansk TT-Klubs store anlæg med Heljan containerkran.

Dansk TT-klub havde sit flotte anlæg med. Det er en god størrelse, midt i mellem N og H0, og det ser ud til, at der er fremgang for denne sporvidde, hvor man ikke kun kører med gamle TT-Zeuke modeller fra det tidligere DDR, der er nye producenter som Tillig, Gützold og Auhagen, og kvaliteten er i top.

TT-Klubs anlæg skal i følge en folder genskabe "driften ved DR (Deutsche Reichsbahn/DDR) i sen epoke III og tidlig epoke IV - ca. 1965 til 1975.". Jeg ved ikke, om Heljans containerkran passer ind i billedet af DR/DDR drift i 1975, men den var med på banen, og den er jo flot på de fleste anlæg.

Der var to N-anlæg. Modeltogklubben Frichs havde fået tildelt de lidt afsides lokaler på anden sal og havde et H0-anlæg med. De ville gerne have haft N-anlægget med også, forklarede de, men der var ikke plads, derfor kun to.

IMG_2224x

Det ene var et udstillingsanlæg fra Kato med japansk materiel. Det var flot og kørte rundt uden problemer af nogen art. Udstiller var Brian Møller Pedersen eller "BMPTRAINS". Jeg nåede ikke at få spurgt, om Brian er forhandler eller privat udstiller, men læs lidt mere på hans hjemmeside

IMG_2218x

N-modulgruppens anlæg.

Det andet anlæg var N-Modulgruppen/N-Re, som havde et meget stort anlæg midt i salen. Her kørte N'erne veloplagt rundt med diverse tog, som efterhånden blev meget lange.

 IMG_2267x

5½ meter tog på vej. Togets forende er helt i baggrunden næsten ved
den grønklædte mand og bagenden er ved billedkanten forneden.

Et af togene nåede en længde på 5½ meter - 56 vogne - og det viste sig at være maksimum for den enkeltsporede vendesløjfe, og toget kunne liiiige være der uden at ramme sig selv.

DMJU havde denne gang flere workshops i løbet af dagen med emner som programmering af Ecos, udviklingen af Fremo-modulstandarden, og påsætning af litreringer.

Jeg deltog i den sidstnævnte, som blev afholdt af Søren Monies fra KM-Text.

IMG_2231x

Det foregik i rummet på 3. Sal og der var mange deltagere/tilhørere. Søren forklarede fra bunden, hvordan man skulle gøre og viste det ved at sætte litreringerne på en Skinnebus.

IMG_2266x

Det er jo noget småt noget, og selv om Søren fortalte udmærket, ville det have været godt med et videokamera, som kunne vise tingene på en skærm, så dem nede bagved kunne få det hele med. Men det var ok. 

IMG_2215x

De syv dioramer set fra luften.

Et andet af DMJUs tiltag var en dioramakonkurrence, hvor publikum skulle stemme om, hvilket diorama, der var det bedste. Der var tilmeldt syv dioramaer.

IMG_2258x

Et af de flottere var dette 1954-miljø med huse, vej og jernbane. Godsvognene var flot og realistisk patinerede, så det skar ligefrem i øjnene, at de blev trukket af en strampudset og funklende D-maskine. Ikke realistisk. Det virker, som om dioramabyggeren ikke har turdet gå i gang med den dyre maskine, det er jo ikke på samme måde som med en godsvogn til at bære, hvis det kikser.

IMG_2263x

Det kan dog lade sig gøre at patinere en D-maskine realistisk. Jeg så denne på et modulanlæg fra Ålborg, som ville have passet perfekt på dioramaet.

Alt i alt en god dag og en udstilling, som var mere inspirerende og interessant end de seneste. Jeg glæder mig til den næste.